Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor er det så "mange" som ikke vasker hendene etter dobesøk? Er dette likt for begge kjønn eller det mest menn det gjelder? For er stort sett dem jeg har sett ungått det.

På jobben min har vi dame og herre toalett, men vi har felles vask så der får jeg med meg litt vært. Og jeg ser stadig vekk mennene bare går rett uten uten å vaske hendene. I går sa jeg faktisk fra. Jeg spurte om han ikke hadde glemt noe og da snudde han seg, gikk inn i doavluket, lukket opp doringen og så ned i do før han sier "jo da, jeg slo ned", så lukker han dolåkket og går ut uten å vaske hendene. Da har han altså stått der inne, tatt på snabelen, ristet den og tørket den eller hva menn gjør, tatt på doringen, slått ned og gått ut og spist lønsj i kantina. Nå er ikke bakteriene mitt problem, jeg bare synes dette er ekkelt.

Hvorfor ikke vaske hendene? Er det latskap det skyldes eller har de ikke lært normal hygiene? Synes det nesten er ekkelt å bare ta folk i hendene for tiden, hvem vet hvor den hånda har vært. Flere på jobben min jobber jo i kantanina også, har heldigvis ikke sett de på toalettet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurt på det flere ganger selv, tror aldri jeg har sett en dame som ikke vasker hendene etter dobesøk. Så virker som det helst gjelder menn. Hva det skyldes aner jeg ikke, men synes det er ekkelt.

• Liker 10
Skrevet

Flest menn, og på verdensbasis er britene verst. Mannfolk som kvinnfolk; Det er utrolig ekkelt! Og ikke minst latskap.

Her i huset vaskes hendene godt etter dobesøk, før mat etc. og ikke minst vaskes dørhåndtak og lignende over ofte.

• Liker 3
Skrevet

Hmmm. Jeg har fått inntrykket av at det også er mange damer som går rett ut hvis de tror de er alene. Har flere ganger opplevd at de er på vei rett ut døren idet de ser meg stå i det andre hjørnet av rommet, og da blir de veldig sånn "oi, upsann, glemte meg" og så går de og vasker hendene... Tror kun jeg har opplevd at en dame har gått uten å vaske hendene én gang selv om hun må ha sett at vi var flere der inne... Så det er en feilkilde i konklusjonen om at menn gjør det oftere enn damer... Kan det hende damene er mer redd for hva andre tenker om at de lar være? For for meg, er det tydelig at flere av dem gjerne ville droppet det om de var alene. Blir generaliserende, dette, men dere skjønner poenget.

Ellers er jeg enig i at det er ganske ekkelt. Det verste jeg vet, er når jeg hører vasken gå på i sånn fem sekunder hjemme eller hos venner, for da vet jeg at det bare er for syns skyld... Og at håndkleet garantert gjør hendene skitne igjen dersom jeg skal bruke det senere... Prøver å venne meg til å tenke at håndvask er for å dempe infeksjonsfare, for "toalett-bakterier" er neppe det verste vi utsettes for. Er det mentale i det å ikke vaske hendene etter toalettbesøk som er ekkelt for meg...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm. Jeg har fått inntrykket av at det også er mange damer som går rett ut hvis de tror de er alene. Har flere ganger opplevd at de er på vei rett ut døren idet de ser meg stå i det andre hjørnet av rommet, og da blir de veldig sånn "oi, upsann, glemte meg" og så går de og vasker hendene... Tror kun jeg har opplevd at en dame har gått uten å vaske hendene én gang selv om hun må ha sett at vi var flere der inne... Så det er en feilkilde i konklusjonen om at menn gjør det oftere enn damer... Kan det hende damene er mer redd for hva andre tenker om at de lar være? For for meg, er det tydelig at flere av dem gjerne ville droppet det om de var alene. Blir generaliserende, dette, men dere skjønner poenget.

Ellers er jeg enig i at det er ganske ekkelt. Det verste jeg vet, er når jeg hører vasken gå på i sånn fem sekunder hjemme eller hos venner, for da vet jeg at det bare er for syns skyld... Og at håndkleet garantert gjør hendene skitne igjen dersom jeg skal bruke det senere... Prøver å venne meg til å tenke at håndvask er for å dempe infeksjonsfare, for "toalett-bakterier" er neppe det verste vi utsettes for. Er det mentale i det å ikke vaske hendene etter toalettbesøk som er ekkelt for meg...

Samme her, det mentale. Jeg tror ikke at jeg dør av å ikke vaske hendene, men tanken på å droppe håndvask er ekstremt ubehagelig. Skjønner ikke at folk orker. Ute i det offentlige rom må jeg bare fortrenge tanken på at x antall prosent dropper håndvasken. Selv om jeg gjør mitt beste for å unngå å ta direkte på håndtak osv.

Anonymous poster hash: 093e6...86d

• Liker 6
Gjest sophia21
Skrevet

Dette er noe jeg og har lurt veldig på. Undersøkelser viser jo at man finner tarmbakterier på de rareste steder, fordi folk ikke vasker hendene..og tarmbakterier kan være ganske farlige, jeg fikk en gang (ikke i Norge) parasitt, som gjerne skyldes at noen med smitten og dårlig håndhygiene har vært borti maten min el..

Men uansett om det er nummer en eller to, så burde hender alltid vaskes skikkelig, uten unntak, og det gjelder begge kjønn! Har absolutt inntrykk av at menn er verst, hører nesten aldri vasken bli slått på etter en mann har vært på do. Ikke akkurat kjærestemateriale..

• Liker 2
Skrevet

Kan godt hende mannfolka er verst på det, men mener å huske at undersøkelser viser at dametoalettet er verre bakteriemessig... Kanskje verdt å sjekke det ut? Vi er "borti" mer, og har flere ting å ta oss av der inne...

Skrevet

Delte hotellrom med broren min noen dager. På morran etter at han hadde vært på do for å drite vasket han ikke hendene.

Dette gjentok seg ALLE gangene jeg husket på å legge merke til det under hele oppholdet..

Siste morgenen spurte jeg han hvorfor han ikke hadde åpnet håndsåpa(en til hver, sånn liten fast såpe), hvorpå han sa han vasket hendene når han dusja.........

Etterpå var han og dreit, og presterte (uten å ha vasket hendene), å spørre om å få låne iPaden min.......

Er sånt vanlig...?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan godt hende mannfolka er verst på det, men mener å huske at undersøkelser viser at dametoalettet er verre bakteriemessig... Kanskje verdt å sjekke det ut? Vi er "borti" mer, og har flere ting å ta oss av der inne...

Jeg har faktisk sett jenter forsvare seg mot manglende håndvask ved å påstå at de kommer jo ikke i kontakt med kroppsvæsker osv. Man skal vel bruke ganske store mengder toalettpapir for å ikke få noe som helst fuktighet på hendene. Uansett skjønner jeg ikke at folk får seg til å droppe de relativt få sekundene en grundig håndvask tar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg innrømmer at jeg dropper det innimellom. Er kvinne. Dersom noen ser meg gjør jeg det selvfølgelig! Jeg gidder rett og slett ikke. Hvis jeg har hatt avføring gjør jeg det alltid, og borte gjør jeg det alltid. Men dropper det veldig ofte om natten f.eks.

Anonymous poster hash: 7566d...202

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme her, det mentale. Jeg tror ikke at jeg dør av å ikke vaske hendene, men tanken på å droppe håndvask er ekstremt ubehagelig. Skjønner ikke at folk orker. Ute i det offentlige rom må jeg bare fortrenge tanken på at x antall prosent dropper håndvasken. Selv om jeg gjør mitt beste for å unngå å ta direkte på håndtak osv.

Er dette som er grunnen til at vi på jobb har litersflasker med hånddesinfeksjon i bilene på jobb. Som en (mannlig) kollega av meg sa: "vet aldri hva de har vært borti uten å vaske henda". Vi jobber opp mot entreprenører og håndtverkere, og enkelte av de ser ut som de ikke har vasket seg på en mnd. Når de tror du ikke ser står de gjerne og klør seg i skrittet, piller seg i øret og spiser buser... tror de påvirker hverandre negativt.. :fnise:

Selv vasker jeg hendene etter håndhilsing om jeg har tilgang til vask og spriter om jeg ikke har det. Etter dobesøk vasker jeg meg alltid.

Og dette minner om historien om et sykehus som hadde instalert automatiske toaletter. Slike der en ikke skal behøve ta i noe. Plutselig ble en lege låst inne der, og kom seg ikke på noe vis ut. Var nok litt flau da det kom frem at dodøren var koblet til ikke å låses opp uten at vasken var brukt.. ;)

Anonymous poster hash: e512b...a74

• Liker 17
Skrevet

Hadde vært interessant med noen mennes synspunkt på dette. Mitt inntrykk er også at flere menn lar være å vaske henda, uten å bry seg om at noen ser det. Det er nok mange kvinner som dropper det og,men jeg tror de gjør det i skjul i såfall, for jeg har aldri sett det. Kan det være at de mennene som ikke vasker henda tenker at det er helt ok?

• Liker 4
Skrevet (endret)

Har fått rapporter om at svært mange jenter ute på byen er like ekle. Tror det går på oppdragelse og latskap.

Opplevd på større utested. En kar står i pissoaret og holder på, støtter deg til kanten med hånda og rister ivei før han går ut. Ingen håndhygiene. Senere på kvelden ser jeg ei pen jente som tydeligvis liker ham stå på dansegulvet og ta en av fingrene hans i munnen mens hun suger på den.... Jadda.

Endret av Guybrush
  • Liker 12
Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg vasker hender etter dobesøk, når jeg kommer hjem,etter jeg har tatt på treningsapparater, før jeg skal spise osv osv, og så har jeg alltid med antibac i vesken som jeg bruker titt og ofte (og etter jeg håndhilser på folk siden så mange er dårlig med håndhygiene)

Jeg jobber et sted der jeg noen få ganger vasker (er et anlegg med dusjer, vaskemaskiner og toaletter) og ser ganske så ofte at folk går rett ut uten å vaske hendene. Dette gjelder både kvinner og menn, men ser at det er mest menn som gjør det. Synes det er utrolig kvalmt :spy:

• Liker 2
Skrevet

Folk som ikke vasker seg på henda etter dobesøk, være seg tiss, bæsj, natt, dag, alene, på fest, hjemme, bort osv osv osv er EKLE, EKLE MENNESKER!!!!!! Og JA, jeg ser ned på disse. De må mangle noe, og ikke på den sjarmerende måten.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Og dette minner om historien om et sykehus som hadde instalert automatiske toaletter. Slike der en ikke skal behøve ta i noe. Plutselig ble en lege låst inne der, og kom seg ikke på noe vis ut. Var nok litt flau da det kom frem at dodøren var koblet til ikke å låses opp uten at vasken var brukt.. ;)

Sånn burde det visst vært flere steder. Steng dem inne til de har vasket seg skikkelig, tydeligvis det eneste som hjelper for enkelte.

• Liker 7
Skrevet

Jeg har sett både menn og kvinner som har latt være å vaske hendene, like ekkelt. Men det virker som om det er flere menn enn kvinner som vasker hendene. Selv vasker jeg hendene etter dobesøk, før jeg lager mat, etter jeg har vasket opp osv.

Noe jeg reagerer på også er at mange menn klør seg så mye i skrittet, noen stikker søren meg hånda ned i buksa for å klø seg og også vasker de ikke henda etterpå! Så tar de på ting etterpå (grøss). Skjønner ikke hvorfor så mange mannfolk klør seg i skrittet helt åpenlyst!?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi KAN ?!

Anonymous poster hash: 94055...6ad
Skrevet

Anonymous poster hash: e512b...a74

Dette har jeg også hørt om! Det var visst både leger, kirurger og andre helsepersonell som ikke kom seg ut etter på ha vært på do, nettopp fordi vasken måtte være brukt for at døren skulle gå opp.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...