Gå til innhold

Hva har du fått gjort i hagen så langt?


Veslejenta

Anbefalte innlegg

Tenkte det hadde vært greit å få vite hva andre har fått gjort i hagen så langt da jeg ikke har stelt en hage før og ikke har kommet så langt ennå. Vært fint å se hvordan andre prioriterer.

Akkurat nå holder jeg på å rake hagen for løv. Dette tar litt tid da det er en naturtomt med flere lønnetrær og i tillegg til at hagen ikke har blitt stelt på flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh - har bare ryddet vekk gammelt rask fra blomsterbeddet jeg. Det ble ikke ryddet før vinteren kom, så jeg måtte ta et tak nå så det kunne se litt penere ut.

Plena blir ikke raket i år heller, da den ser helt fin ut (vi driver og annlegger plen, og det er ikke så mye "avfall", om du skjønner) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort i hagen? Vel, i dag var jeg og veslejenta ute og lekte i hagen - i snøen i hagen :-?

Ikke mye vår her nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg har ryddet hagen for kvister, løv og annet rusk. Så har vi spadd opp en liten del av hagen, laget sti, kjørt til jord og plantet plenfrø. Et bed er utvidet - her har jeg plantet noe, resten kommer litt senere. Jeg har tyvstartet litt med noen stemor i krukker, dessuten har jeg beiset et gjerde og malt et annet som er smijern. Porten har også fått seg en overhaling, og jeg har klippet ripsbærbusker og sådd noen frø.

I uken som kommer skal det kalkes, og om ikke så lenge skal jeg beskjære rosene :-)

Bør vel nevne at vi har vært veldig iherdig i år, pga konfirmasjon i heimen om noen uker. Vanligvis er vi på planleggingstadiet på denne tiden..... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ryddet opp litt gammelt rask (champisflasker fra nyttårsaften og sånt), flyttet en stor blomsterkasse, satt ut stoler og bord, pusset ned en smijernsport og ellers ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har det snødd (fillern)... men før påska rakk jeg en del likevel.

Fikk blant annet ryddet en del i ene jordbæråkeren, luket og dekket til igjen med tørt høy.

Klippet hekken, klippet ned bringebærbuskene, ripsen og solbæra.

Og hentet massevis av tørr tang fra fjæra og brukt som gjødel til busker, rabarbra m.m.

Ryddet og klippet stauder, og lagt over tørt høy som beskytter mot frost.

Siden jeg var borte i påska, skal jeg så først nå... litt urter m.m.

Plenen må kalkes, men egentlig skal den "vekk". (Synes plen er unødvendig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har raket hagen (tok meg to timer, puh) klipt og ryddet opp i rosebuskene, skjært ned bringebær og ripsbuskene. Beskjært epletreet og de andre trærne. (håpløst å drive med noe annet hagearbeid når greinene henger nesten ned i bakken.) Truet samboeren min til å rette opp den delen av hagen han og en kamerat ødela med bilene rett etter snøsmelting (mer slitsomt å få han til det enn alt det andre til sammen :roll: )

har vel kommet godt i gang, men det verste står igjen. Må luke blomsterbedene/fjerne fjorårets blomster. Er livredd for å treffe på ekle dyr så det tar ofte fryktelig mange dager før jeg får "tid" :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm... Ingenting, ennå...

Den er fortsatt full av snø... Hehe..

Skal vente til litt nærmere sommeren og bygge en platt før vi ordner med blomster og trær... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå - jeg har gjort masse:

*raket hele tomten for løv (masse løvtrær - både egn eog naboens -og stor tomt)

*snudd barken på halve tomten (store områder med bark)

*beskjært det som skal beskjæres i år

*plukket kvister over alt

*plantet masse (vårkornell, gullkornell, vårgyvel, diverse beinvedvarianter, humle og bambus)

:)

*våryr*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte nesten det viktigste:

Jeg har drept ugras i singelen (i hvertfall gjort mitt beste for å drepe) ved å gå over med RoundUp. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for det meste sittet inne og sett på hagen jeg :roll:

Fikk krokus oppspist av hjort og gladiol-løkene jeg planta gravde rådyra opp :evil: *roper på gjerde*

Jeg skal derimot horve opp hele plena og så ny, så skal jeg lage steinbed med div buskevekster - og plante blomster i krukker til sommeren.

Orker ikke å gjøre for mye ettersom vi skal bygge på huset og da kommer til å ødlegge en del av hagen :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har tatt oss sammen og virkelig kuttet hekken... Tror vi har tatt nærmere to meter i bredden i ca. 15 meter... Jeg er møkklei kvister og greiner, men gleder meg til vi får kjørt bort alt (tok fire hengerlass i går, og skal ta resten i morgen). Da får vi også raket bort resten av løvet, og resten av rosebusker, syrintrær, epletrær og ripsbusker som vi har beskjært.

så gjenstår det å få raket singel fra gressplenen og ut i oppkjørselen igjen (som snøfreseren har frest utover), og å fjerne ugress i oppkjørselen - hadde også tenkt å bruke roundup der... Noen som vet om den kan brukes i blomsterbed også, eller tar den alt som vokser der? :)

Såing og planting venter vi litt med, men tulipanene er på vei opp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg personlig har ikke gjort så mye da, men jeg regner med at jeg må gjøre litt i sommer :D

Har storplaner med plenen, fylle til med jord, og grave vekk en haug bak huset, slik at plenen blir 1/3 større der vi får kveldssol.

Har i tillegg plantet tomatplanter, og stelt epletrærne og rosetreet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så gjenstår det å få raket singel fra gressplenen og ut i oppkjørselen igjen (som snøfreseren har frest utover), og å fjerne ugress i oppkjørselen - hadde også tenkt å bruke roundup der... Noen som vet om den kan brukes i blomsterbed også, eller tar den alt som vokser der? :)

RoundUp tar kun knekken på det som er grønt (det tas opp gjennom bladene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har klippet hekker, lindehekk,granhekk og podentillahekk, ryddet i bed, beskjert prydtre og frukttre, rakt litt , vasket drivhuset, og sådd tomater,agurker og noen typer blomster...........

Endelig er det vår :blomst_opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har klippet hekken og raket de delene av hagen der det var tørt nok. Skal rake mer i helgen.

Ellers har vi satt ut hagemøblene på terassen...

Har planer for hagen i år, men må drøye litt ennå. Skal fjerne et svært lønnetre, en syrin og en gullregn, samt en diger stein. Regner med at det da blir mer plen (men det er tross alt bedre enn litt rufsete buskas som bare vokser oppi et bed.. argh.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått gjort en del i hagen denne helgen. Fått raket tom tomta for løv sånn ca. Og beskjært en del trær.

I tillegg har vi klippet ned en del busker og rosebusker.

Veldig spennende å stelle i hagen siden det er første våren jeg bor her. Når jeg hadde fjerna mye av løvet så jeg at en masse liljekonvaller og andre liljer var på vei opp.

I morgen tenkte jeg å gjøre klar blomsterbeddene og nå bærer det snart på oasen for å kjøpe jord og blomster og frø til bed og krukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esther

Jeg har ikke begynt enda ... neste helg skal jeg ihvertfall klippe noen trær, må også fylle på med bark i bedene mine ... man blir ikke arbeidsledig som hage-eier ... men så er det rene rekreasjonen å jobbe i hagen også ... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...