Gjest Student, VGS Skrevet 12. april 2004 #1 Del Skrevet 12. april 2004 Hei! Jeg er elev ved VGS, almenne fag, VK1. Har tenkt en del på hva jeg vil gjøre videre, med tanke på yrke og har kommet fram til at medisin virker utrolig spennende å studere. Har hørt at medisinstudiet i Norge er vanskelig å komme inn på, i motsetning til i enkelte andre land. Stemmer det, eller? Har ikke kjempegode karakterer, ca. 4,1 i snitt vil jeg tro. Men dersom jeg velger å studere medisin, er jeg da nødt til å ta phil.ex (?) også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 12. april 2004 #2 Del Skrevet 12. april 2004 Hei! Jeg er elev ved VGS, almenne fag, VK1. Har tenkt en del på hva jeg vil gjøre videre, med tanke på yrke og har kommet fram til at medisin virker utrolig spennende å studere. Har hørt at medisinstudiet i Norge er vanskelig å komme inn på, i motsetning til i enkelte andre land. Stemmer det, eller? Har ikke kjempegode karakterer, ca. 4,1 i snitt vil jeg tro. Men dersom jeg velger å studere medisin, er jeg da nødt til å ta phil.ex (?) også? Du må ta ex.phil ja, men det er lagt inn i studiet. Med 4.1 i snitt har du ikke sjans til å komme inn i Norge, og heller ikke ved de mest populære universitetene i utlandet. Du må nok belage deg på å samle studiepoeng fra andre fag, og mulligens også ta opp fag fra vidregående. For å komme inn i Norge rett fra vgs må du ha et snitt på (godt) over 5. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 12. april 2004 #3 Del Skrevet 12. april 2004 Jeg tviler på at du kommer inn her i Norge med det gjennomsnittet. Om jeg ikke tar helt feil så er gjennomsnittet på medisinstudier 6, ett eller annet. http://www.samordnaopptak.no/studier?ord=&...mrkode=HELSEFAG Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 12. april 2004 #4 Del Skrevet 12. april 2004 Nei, du kommer ikke inn med det snittet her hjemme, dessverre. Dessuten må du ha 2mx/3mx, 2kj/3kj og 2fy/3fy. I utlandet er opptakskravene lavere, og jeg tror heller ikke at du trenger alle realfagene. Men - selv om det er enklere å komme inn, er det ikke et enklere studium av den grunn. Snarere tvert i mot, faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagensdiva Skrevet 13. april 2004 #5 Del Skrevet 13. april 2004 En grrunn til at så mange reiser til Polen blant annet for å studere medisin. Har hørt at snittet er veldig lavt. Kan det stemme at det er rundt 3? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2004 #6 Del Skrevet 13. april 2004 Selv om snittet i polen og de andre østblokklanda er lave, så må man jo ta i betrakning at man faktisk skal klare studiet også. De kommer sjeldent frem hvor mange som dumper og stryker på medisineksamene der nede de første årene. Man skal være utrustet til å klare å lese den store mengen fagstoff på engelsk og latin, samt lære seg et nytt språk som må praktiseres i sykehussammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2004 #7 Del Skrevet 13. april 2004 Du vil nok komme inn i noen av østblokklandene, men slite veldig. Noen steder her trenger du heller ikke matte, fysikk og kjemi fra skolen, men tar en opptaksprøve i Oslo på vårparten. Gå inn på www.ansa.no hvis du vil vite mer om medisin i utlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2004 #8 Del Skrevet 13. april 2004 Med rett innstilling og litt positiv tankegang er det utrolig hva man kan klare. Dessuten, det at man har et snitt på 4,1 betyr ikke nødvendigvis at dette er represantativt på hva personen faktisk går god for! Dette vet da alle eller? På videregående skole er det så mange faktorer som kan stå i veien for gode resultat: forledre/hjem-situasjonen, liten motivasjon i tenårene, vet ikke helt hva de vil, trives ikke sosialt osv. Mange har tatt opp fag senere som privatister under andre omstendigheter og scort med toppkarakterer. SÅ....min venninne, med 2,9 i snitt fra vdg.skole, uten matte, fysikk og kjemi: ønsket mer enn noe å studere medisin. Hun kom inn i Ungarn Undervisningen på engelsk, bøkene også. Hun hadde det kjempeflott, klarte studiet flott og jobber i dag som lege i USA og Afrika Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå