Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommet litt hardt ut med asfaltløpingen og nå har knærne vært vonde i godt over en uke. (Har holdt de i ro siden jeg merket smerter) Det tross intervallrunder som ikke har vært så lange og gode løpesko for asfalt.

Smerten ligger under kneskålene og inn mot innsiden. Nå er det ganske vondt om jeg løper/jogger men har blitt mindre vondt å gå i trapper og bakker. Da kjennes de bare litt stive ut, men så fort jeg får bøy og fart i knærne blir det veldig sårt. Er forsåvidt også mindre vondt om jeg går barbeint eller med barfotsko. Noen som vet hva dette kan være og evt. har noen tips? Kan også nevne at jeg er nybegynner og ikke vil miste motivasjonen ved å holde meg i ro.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Løp med barfortsko, da?

Jeg har alltid fått slike smerter av løping, men etter jeg begynte å løpe i vibrams er knærne mine helt fine :) Viktig å begynne forsiktig, da.

Anonymous poster hash: b7f36...9dd
Skrevet

Vibram er fantastisk! Tenkte å komme meg ut i de i morgen, men da på mykt underlag, så får jeg krysse det som krysses kan for at knærne overlever. Blir jo fantastisk rastløs av å holde meg i ro når jeg følte jeg hadde kommet så godt i gang.

Skrevet

Vist du har mulighet, så prøv å løp på mjukare underlag. Og ver nøye me korleis sko du bruker. Barforsko ville ikkje fungere for meg, men vist det gjev mindre belastning på dine knær så er det flott. Eg blei veldig mykje bedre etter eg fekk tilpassa såler i joggeskoa, for å korrigere overpronasjon.

Skrevet

Takk! :) Overpronerer ikke vet jeg, så det er ikke noe problem. Det fikk jeg sjekket godt da jeg kjøpte sko sist, og jeg har visst flotte føtter til løping.

AnonymBruker
Skrevet

Husk at du kan få langvarig betennelse hvis du ikke lytter til kroppen din. Er knærne veldig vonde så bør du ikke løpe.

Ellers er barfotsko det som gir minst belastning på både knær og rygg. Da løper du automatisk med god teknikk, slik at hele kroppen gir demping. Men tenk litt ekstra over teknikken uansett. Ta korte, raske steg.

Anonymous poster hash: b7f36...9dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...