Gå til innhold

I Norge blir man straffet for høyere utdanning

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

I Norge lønner det seg ikke med høyere utdanning ved universitetene.

Vi har maks. studielån- noe som i og for seg er greit nok. Vi jobber som regel ved siden av studiene, og har derfor en stressende tilværelse.

Når så de 6 årene er omme, går vi rett ut i arbeidsledighet og et næringsliv som ikke vil ha oss. For de fleste som jobber i norsk næringsliv er lavt utdannet. Men de tjener mye.

Vi høytutdannede derimot: klager aldri. Vi gjør ikke noe for å øke rettighetene og kravene våre.

En truck-fører og heismontør tjener mer enn en universitetsutdannet med 6 års-studier. HVA ER POENGET med dette slitet hvis ingen setter pris på det? Ikke næringslivet, ikke sjefer med mindreverdighetskomplekser, og ikke vises det i lønningsposene!

Jeg vil anbefale mine barn og ikke ta utdannelse. For da vil de tjene masse penger, ha mindre lån, høyere lønninger og større anseelse i norsk næringsliv. Dessuten vil de få det bedre i samfunnet generelt. Samfunnet og staten har nemlig ikke bruk for oss. Så enkelt er det.

Politikerne er heldige. De har bevilget seg selv kraftige lønnshopp nærmere 600.000,- Greit nok, men hva med alle oss andre som har høyere utdanning enn politkerne?

Hvordan kan det ha seg at så høyt utdannende mennesker ikke er istand til å fikse seg selv høyere lønn? Er vi høyt utdannede dumme? En skulle nesten tro det!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste man kan satse på å få, er en mer utfordrende og interessant jobb.

Gjest Poirot
Skrevet

Hehe.

Skjønner godt hva du mener.

Nå i ettertid skulle jeg ønske jeg var en av mine venner med en halvferidg 2-3årig utdannelse. Alle disse tjener mer enn meg.

Gjest Tristessa
Skrevet

Og jeg lever i en evig pre-vekttallsnaivitet hvor jeg tenker at det sikkert er mye kjekkere å være jurist enn rørlegger. Og at kunnskap er viktigere enn et minimalt studielån og feit lønning. Men meg om det.

Gjest Poirot
Skrevet
Og jeg lever i en evig pre-vekttallsnaivitet hvor jeg tenker at det sikkert er mye kjekkere å være jurist enn rørlegger. Og at kunnskap er viktigere enn et minimalt studielån og feit lønning. Men meg om det.

Joda.

Men den kunnskapen min kommer jeg ikke langt med når jeg sitter hjemme dagen lang og ikke får jobb, mens rørleggervennen min tjener plenty og faktisk også er i stand til å lse aviser og følge med i mediebildet samtidig. Håndtverkere er ikke nødvendigvis uten kunnskap.

Gjest Tristessa
Skrevet

Nei, for all del. Men jeg har ikke sjangs til å bli håndverker, heller da. Duger kun til lesing.

Skrevet

Det er ikkje alle som tek høgare utdanning for å tena meir pengar! Eg tek faktisk utdanninga mi fordi eg har lyst å læra meir om det eg likar. Og eg synest det er verdt det å få studielån for å få lov til å vera student. Og sjølv om eg ikkje skulle få jobb innan mitt fagfelt så synest eg framleis at det var lurt å ta utdanninga mi, rett og slett fordi eg har lært mykje som eg har sett pris på å læra, uavhenging av om eg kan bruka det til å bli millionær seinare. :ler:

Skrevet

Må si meg helt enig med mange av dere her inne. Det lønner seg ikke med utdannelse i dag.

Skal man finne seg en rik mann må man heller se etter en rørlegger enn en sivilingeniør. Desverre :-(

Jeg velger likevel å se på min investering i utdannelse som den prisen jeg betaler for å ikke sitte i kassa på rimi. Og for en uerstattelig tid som student.

Nå er jeg så heldig at jeg allerede har fått relevant jobb (er ferdig i mai). Blir spennende om jeg synes 300 000kr i studielån er verdt prisen når avdragene kommer og renta stiger :roll:

Skrevet

Jeg er LITT uenig.. kanskje fordi jeg hører til den gruppen som ikke har utdannelse utover videregående skole.

Å jobbe er også en slags utdannelse. Man lærer mye og går gjerne noen kurs her og der. Men i stedet for å sitte på skolebenken, så lærer man av sine feil og erfaringer.

Noen yrker krever nødvendigvis utdannelse og teori/praksis og dette er ikke yrker jeg har ønsket meg noen gang.

Når det gjelder håndverkere, så har de mer enn et par år på skolebenken. De er også lærlinger en tid før de kan begynne å jobbe som selvstendige rørleggere/snekkere/elekrikere. Det er ting de lærer på skolen (masse normer og regler som må pugges) og det er ikke bare å leke seg gjennom en slik utdannelse.

Hvofor skulle en person som har jobbet i stedet for å gå på skole være mindre verd (i penger/lønn) enn en som har gått 6 år på universitetet forresten? Gjør de en jobb som er mindre verd?

Vi er alle med på å få samfunnet til å gå rundt. Vi må alle gjøre en innsats for å komme oss videre.. enten det er på skolen eller i arbeidslivet.

Man trekker stadig frem kassa på Rimi. Dette forstår jeg egentlig ikke. Ofte høres det ut som om alle som ikke har utdannelse havner bak et kassa-apparat. De jeg kjenner som jobber i kassa på Rimi (eller en annen butikk fopr den del) jobber der enten fordi de er studenter, fordi de trives med å jobbe i butikk eller fordi de ikke har funnet jobben de vil ha ennå og jobber i kasse for å få arbeidserfaring og tjene penger.

Misforstå meg ikke: Vi trenger høyt utdannede folk også. Og til syvende og sist tjener vel en lege/advokat mer enn en person uten utdannelse? Jeg regner ikke med studiegjeld.

I løpet av de årene det tar for en lege å utdanne seg, så rekker en person uten utdannelse å spare opp penger, ta opp boliglån og skaffe seg egen bolig. Dette fører siden til at man kan selge med gevinst eller betale ned gjeld, slik at man bor/lever billigere.

Skrevet

Akkurat som om det kun er dere med høyere utdannelse dette gjelder ?

Det er likt for ganske mange i dagens arbeidsmarked, både for folk med diverse yrkesutdanninger fra vgs, folk med 3 år eller mer fra høgskole OG den kategorien du tilhører.

Jeg synes ikke spesielt synd på EN av de ovennevnte grupper.

Men jeg skal være enig i at det faktisk ikke lønner seg å ta omtrent noen form for utdannelse i dag. Man skal heller ikke VÅGE å søke en jobb uten å ha erfaring først, - gjerne 5 - 10 års erfaring. Det er nesten så jeg ikke gidder å være så mye mer ambisiøs og gi f i mine høgskoleplaner, for jeg tror nettopp det at jeg muligens sitter på aetat ( nok en gang ) og søker om dagpenger.....

Norges arbeidsmarked går nedover,- det er helt sikkert :sinna:

Sånn på tampen, så er jeg ganske enig med Lea.

Gjest Poirot
Skrevet

Det handler da ikke om at noen er mer/mindre verdt enn andre, Lea.

Det ahndler om at det ikke er noen speiselt gode økonomiske grunner for å ta lengre utdannelse, slev om samfunnet er opptatt av at mange skal gjøre nettopp dette.

Skrevet

Ser at jeg misforsto littegrann kanskje :wink:

Mest sannsynlig henger det sammen med ting fra andre tråder her på forumet og jeg var kanskje ikke flink nok til å lese hvert eneste ord.

Som noen har nevnt tidligere i denne tråden, så synes jeg ikke at det økonomiske skal være hovedårsaken til å velge et yrke eller en utdannelse. Man bør utdanne seg eller skaffe seg erfaring innen yrker man trives med og synes at man passer til.

Det ene er ikke nødvendigvis dårligere enn det andre.

En annen ting man kanskje skal se litt på er muligheten til å få jobb etter utdannelse. Kanskje ikke så lett når utdannelsen er lang. Men så vidt jeg vet er det muligheter for å velge forskjellige retninger etter eller i løpet av en lang utdannelse.

Jeg har flere venner og bekjente som har valgt en utdannelse, men som enten har problemer med å få jobb fordi det allerede er nok av folk i yrket eller fordi de har brukt hodet mer enn hjertet når de har valgt utdannelse.

Skrevet

En tidligere bekjent av meg hadde regnet litt på det, om det lønnet seg med utdannelse eller ikke. Han holdt den gang på å studere til sivilingeniør og fant ut når han var noen og 50 så ville han passere sine kompiser som hadde begynt å jobbe i "ung" alder. Ifølge hans "regnestykket" så ville studielånet hans være nedbetalt, en god betalt jobb og først da ville han "se de økonimiske godene av utdannelsen". Men det forutsetter jo at han fikk seg en jobb den gang han var ferdig utdannet. Dette var riktignok mange år siden, kjenner han ikke lenger nå.

Skrevet

Misforstå meg ikke: Vi trenger høyt utdannede folk også. Og til syvende og sist tjener vel en lege/advokat mer enn en person uten utdannelse? Jeg regner ikke med studiegjeld.

I løpet av de årene det tar for en lege å utdanne seg, så rekker en person uten utdannelse å spare opp penger, ta opp boliglån og skaffe seg egen bolig. Dette fører siden til at man kan selge med gevinst eller betale ned gjeld, slik at man bor/lever billigere.

Nemlig. Så dersom man regner hele det yrkesaktive livet under ett, lønner det seg ikke å bli lege.

Skrevet

Hva er vitsen med å syte slik da! Selv om jeg har lang utdanning, så synes jeg ikke at jeg fortjener høy lønn uansett hva slags jobb jeg har. Det koster mer, men samtidig synes jeg at det gir meg økt status. Kanskje ikke fysisk, men i hvert fall psykisk. Dessuten er vi gjerne litt mer fleksible i forhold til jobbalternativer enn de som er faglærte/håndverkere. Derfor er vi gjerne tryggere når det gjelder framtidens arbeidsmarked.

Gjest Ethereal
Skrevet
Skal man finne seg en rik mann må man heller se etter en rørlegger enn en sivilingeniør. Desverre :-(

Nåja, isåfall burde jeg hatt flaks. MEN min siv.ing-mann slet i over et halvt år med å få seg relevant jobb etter studiene, og endte opp ganske så overkvalifisert, med en jobb der han tjener bittelitt mer enn meg (stipendiat), og jobber vettet av seg.

For noen år siden ville nok utsagnet stemt...

Skrevet

Var det ikke nettopp det som var poenget her da..?

Gjest Ethereal
Skrevet

Oops, bomma litt der, og leste "eller" i stedet for "enn".. :oops: :oops:

Skrevet

Det er ikke snakk om noen er verdt mer enn andre. Vi er alle mennesker og like mye verdt. Det er det ingen tvil om!

Jeg tenker som så at en person som anstrenger seg i 6 år etter videregående fortjener litt igjen for slitet. For hvis en person med 1 års utdanning skal tjene omtrent det samme som en med 6 års utdanning, er mitt spørsmål:

Behøver samfunnet oss som har 6 års høyere utdanning? Hvis svaret er JA, vil jeg gjerne se dette på min lønnsslipp.

For meg holder det ikke å si "ja, men arbeidet er så interessant". "Interessanthet" betaler ikke husleie og studielån. Nemlig!

Skrevet

For meg dreiet ikke det aa ta en hoyere utdannelse seg kun om aa tjene mer penger, mer om aa faa dypere innsikt i forskjellige temaer, svar paa tusen spoersmaal pluss rett og slett en bra studietid.

Naa har jeg vaert heldig og faatt en godt betalt relatert jobb, men selvom jeg hadde forblitt arbeidsledig skulle jeg aldri vaert foruten studietiden min..

Jeg vil vaere rik paa opplevelser, ikke penger. En studietid var noe jeg onsket aa ha med meg i livet. I tillegg har jeg laert utrolig mye annet som jeg tror jeg vil ha nytte av fremover i livet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...