AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #1 Skrevet 14. juni 2013 Hei, Har et spørsmål angående elektronikk... Vet veldig lite om dette, men skal prøve å forklare så godt som mulig. Jeg har et hybelkjøkken (sånt med lite kjøleskap, to stekeplater og vask i ett møbel). Da jeg skrudde på den ene platen gikk strømmen i hele leiligheten. Jeg fikk på igjen strømmen, men det samme skjedde da jeg prøvde en gang til. Den andre platen fungerer som normalt. Kjøkkenet er ca 10 år gammelt, og har fungert greit frem til nå. Nå lurer jeg på om dette er noe jeg kan fikse selv, eller om jeg trenger hjelp fra elektriker. Er det i det hele tatt mulig å fikse det? Og hvor mye tror dere det vil koste å få hjelp av en elektriker? Håper noen kan hjelpe meg. Anonymous poster hash: f8b5d...91b
Minya Skrevet 14. juni 2013 #2 Skrevet 14. juni 2013 Du må sannsynligvis kjøpe ny. Det har sannsynligvis gått en sikring inni kokeapparatet som slår ut jordfeilbryteren i sikringskapet ditt og det koster sannsynligvis mer å bytte den enn å kjøpe nye kokeplater. Nå vet jeg ikke om det går an å bytte bare kokeplate-delen i hybelkjøkkenet, men du kan ta med id-nummeret på den til en elektrobutikk og høre om det går an. Hadde samme problemet med en vanlig komfyr med fire kokeplater på for noen år tilbake. Det var bare den ene plata som knelte, men det var selvfølgelig den jeg brukte mest. Den slo ut hovedbryteren hver gang jeg slo den på, og måtte kjøpe ny komfyr.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #3 Skrevet 14. juni 2013 Dette skjedde med meg, og vi fikk fikset det. Ikke selv, men måtte ikke kjøpe ny Anonymous poster hash: 3127a...045
MockingJay Skrevet 14. juni 2013 #4 Skrevet 14. juni 2013 ......... -.- Nr1; Det er ingen sikring inne i steikeplata, eller "kokeapperatet". Alle sikringer i et hus ligger i sikringsskapet. Nr2; Man må ikke bytte en jordfeil bryter om den slår ut. Det er det som er så fint med denne B-R-Y-T-E-R mekanismen. Men Minya har rett i at det sannsynligvis er jordingsfeil, men det skjer ved at de forskjellige ledene delene krysses. Feilen kan være så enkel som et dårlig tilkoblingspunkt. Jeg vil anbefale deg å ringe elektriker, så kan h*n skjekke kursen din.
petterm Skrevet 15. juni 2013 #5 Skrevet 15. juni 2013 Er du veldig heldig finner elektrikeren en fil hen kan rette. Ellers må han sannsynligvis bytte kokeplata. Dvs at elektrikeren må innom to ganger. Blir fort et par tusenlapper i deler og arbeid ville jeg tro...
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #6 Skrevet 15. juni 2013 ......... -.- Nr1; Det er ingen sikring inne i steikeplata, eller "kokeapperatet". Alle sikringer i et hus ligger i sikringsskapet. Nr2; Man må ikke bytte en jordfeil bryter om den slår ut. Det er det som er så fint med denne B-R-Y-T-E-R mekanismen. Men Minya har rett i at det sannsynligvis er jordingsfeil, men det skjer ved at de forskjellige ledene delene krysses. Feilen kan være så enkel som et dårlig tilkoblingspunkt. Jeg vil anbefale deg å ringe elektriker, så kan h*n skjekke kursen din. Løsningen jeg har er noe ala dette: http://www.comfort.no/produkter/kjokkenvaskerom/minikjokken/minikjokken/minikjokken-ckc1001t#/produkter/kjokkenvaskerom/minikjokken/minikjokken/intra-minikjokken-100-cm Det er dermed ikke mulig å skifte bare platene, og det er dyrt å kjøpe nytt. Jeg fatter virkelig ikke hvordan den feilen kunne oppstå. Kvelden før fungerte begge platene fint! Er det et godt tegn at den ene platen fungerer? Tror du det går an å fikse dette? Jeg har ikke råd til nytt kjøkken akkurat nå, så alternativet er å kjøpe en sånn miniplate som man setter på kjøkkenbenken... Anonymous poster hash: f8b5d...91b
*Frida* Skrevet 15. juni 2013 #7 Skrevet 15. juni 2013 Vanlige komfyrar har egen sikring (!), så det vil eg nok tru hybelkomfyren din har og. I alle tilfeller høyrest det ut som jordingsfeil i hybelkjøkkenet ditt. Ta kontakt med elektriker og be om prisantyding på reparasjon - dette kan bli både billig og dyrt. Personlig ville eg unngått å bruke den plata som virkar inntil dette er i orden, ettersom du har et møbel med både vatn og straum - og elektrisk feil.
MockingJay Skrevet 15. juni 2013 #8 Skrevet 15. juni 2013 Løsningen jeg har er noe ala dette:http://www.comfort.no/produkter/kjokkenvaskerom/minikjokken/minikjokken/minikjokken-ckc1001t#/produkter/kjokkenvaskerom/minikjokken/minikjokken/intra-minikjokken-100-cm Det er dermed ikke mulig å skifte bare platene, og det er dyrt å kjøpe nytt. Jeg fatter virkelig ikke hvordan den feilen kunne oppstå. Kvelden før fungerte begge platene fint! Er det et godt tegn at den ene platen fungerer? Tror du det går an å fikse dette? Jeg har ikke råd til nytt kjøkken akkurat nå, så alternativet er å kjøpe en sånn miniplate som man setter på kjøkkenbenken...Anonymous poster hash: f8b5d...91b En slik en har jeg også levd med når jeg gikk vgs Men til posten; Ja, jeg vil tro det er et godt tegn at bare den ene er defekt. Det kan tyde på enten tilkoblingsfeil, eller at noe inne i plata er defekt. Enten må elektrikeren bytte ledninga, eller elementet. Kan være både billig og dyrt, men garantert billigere en å kjøpe nytt. Som sagt, ring en elektriker å få h*n til å gå over kursen din Et feilsøk med pris overslag koster ikke mye. Men vist du bor i en hybel, da leier du jo hos noen, sant? Da er det deres ansvar og fikse det. Altså regningen skal gå dit, for du har jo leid med forutsetning at det var 2 stekeplater der
MockingJay Skrevet 15. juni 2013 #9 Skrevet 15. juni 2013 Vanlige komfyrar har egen sikring (!), så det vil eg nok tru hybelkomfyren din har og. Ja, alle komfyrer har egen sikring -og egen kurs. Men sikringen er ikke i komfyren, den er, som sagt tidligere, i sikringsskapet.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #11 Skrevet 15. juni 2013 Nei, jeg leier ikke. Jeg har bare veldig lite kjøkken Anonymous poster hash: f8b5d...91b
orgus Skrevet 15. juni 2013 #12 Skrevet 15. juni 2013 Ja, alle komfyrer har egen sikring -og egen kurs. Men sikringen er ikke i komfyren, den er, som sagt tidligere, i sikringsskapet. Som sagt, ring en elektriker å få h*n til å gå over kursen din Et feilsøk med pris overslag koster ikke mye. Det er vel lite trolig at det er lagt opp egen kurs til hybelkomfyren? Og det er vel mer trolig at det er selve komfyren det er noe galt med, siden hun opererer den andre platen helt fint.
MockingJay Skrevet 15. juni 2013 #13 Skrevet 15. juni 2013 Det er vel lite trolig at det er lagt opp egen kurs til hybelkomfyren? Og det er vel mer trolig at det er selve komfyren det er noe galt med, siden hun opererer den andre platen helt fint. Den ene sitaten var da bare svar på en som kanskje mente at sikringen var inne i komfyren, og ikke i skapet. Men jo, det kan godt tenkes at det er lagt opp egen kurs til "bare" en liten hybel komfyr. Kan også være at kanskje noe mer (smått) er koblet på kursen, men det vet jo ikke vi. Og jeg skriver jo at det mest sannsynelig er feil i tilkoblingspunktet eller elementet, altså en feil i komfyren. Skjønner ikke helt hva du vil fram til?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #14 Skrevet 15. juni 2013 OK, nå skjønner jeg ingenting. Skrudde nettopp på begge platene, og da røk ikke sikringen, slik som i går... Kan det ha noe med å gjøre at jeg hadde vaskemaskinen (som er rett ved siden av kjøkkenet) gående når dette skjedde i går? Har ikke opplevd at det har skjedd før, og har brukt begge samtidig tidligere. Dette var merkelig. Anonymous poster hash: f8b5d...91b
orgus Skrevet 15. juni 2013 #15 Skrevet 15. juni 2013 Den ene sitaten var da bare svar på en som kanskje mente at sikringen var inne i komfyren, og ikke i skapet. Men jo, det kan godt tenkes at det er lagt opp egen kurs til "bare" en liten hybel komfyr. Kan også være at kanskje noe mer (smått) er koblet på kursen, men det vet jo ikke vi. Og jeg skriver jo at det mest sannsynelig er feil i tilkoblingspunktet eller elementet, altså en feil i komfyren. Skjønner ikke helt hva du vil fram til? Haha, sånn går det når man skriver innlegg før hjernen har våknet. Jeg trodde på skrivende tidspunkt at du mente en elektriker måtte komme å undersøke sikring/kurs inne i huset - når det ganske åpenbart var at feilen lå et annet sted Får du uansett eletrikere til å se på husholdningsutstyr på den måten? OK, nå skjønner jeg ingenting. Skrudde nettopp på begge platene, og da røk ikke sikringen, slik som i går... Kan det ha noe med å gjøre at jeg hadde vaskemaskinen (som er rett ved siden av kjøkkenet) gående når dette skjedde i går? Har ikke opplevd at det har skjedd før, og har brukt begge samtidig tidligere. Dette var merkelig. Anonymous poster hash: f8b5d...91b Da har du sannsynligvis ikke en egen kurs til komfyren, og belastningen av den begge platene på komfyren sammen med oppvaskmaskinen gjør at sikringen går. Sjekk i sikringsskapet hvor stor kurs du har på kjøkkenet ditt.
*Frida* Skrevet 15. juni 2013 #16 Skrevet 15. juni 2013 Ja, alle komfyrer har egen sikring -og egen kurs. Men sikringen er ikke i komfyren, den er, som sagt tidligere, i sikringsskapet. Då er me einige. Sikringen til komfyren sit i sikringsskapet, ikkje i komfyren.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #17 Skrevet 15. juni 2013 Da har du sannsynligvis ikke en egen kurs til komfyren, og belastningen av den begge platene på komfyren sammen med oppvaskmaskinen gjør at sikringen går. Sjekk i sikringsskapet hvor stor kurs du har på kjøkkenet ditt. Det står i sikringsskapet at kjøkkenløsningen og vaskemaskinen er koblet til samme sted. Men det har aldri skjedd før at belastningen har blitt for stor... Og hvorfor fortsatte strømmen å gå etter at jeg hadde skrudd av vaskemaskinen i går? Prøvde en times tid etterpå å skru på platen, og da gikk strømmen igjen. Nå, dagen etter, er alt i orden. Er ikke det litt rart? Anonymous poster hash: f8b5d...91b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå