Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer gikk nylig ut i pappapermisjon og skal være det frem til august. Han har jobbet i et firma i noen år hvor det har vært mye tull. Han har blandt annet ikke fått lønn en periode, trusler om sparken hvis han er syk osv. Det har vært bedre den siste tiden, men når han var nødt til å bli sykemeldt noen uker før perm så satt helvete igang. Han var sykemeldt i tre uker og så hadde en ukes ferie (avtalt med daglig leder lenge før sykemeld) og gikk så rett ut i perm.

Etter noen uker i perm får vi brev fra NAV om at arbeidsgiver ikke har sendt inn opplysninger om lønn og at søknaden står i fare for å bli avslått. Prater med arb.giver som gir beskjed om at det driter han i (ordrett sitat!), i følge han så var min samboer ferdig der og da var det ikke hans problem om vi mistet pappapermen.

Ordnet seg heldigvis etter en lang samtale med NAV.

Idag kom oppsigelsen. Han har skrevet at han ikke har sett noe til min samboer etter siste leverte sykemeld, har flere ganger prøvd å komme i kontakt med han, at det ikke har vært avtalt ferie og at han nå er oppsagt. Men dette stemmer jo ikke? Daglig leder på arb.plassen er en personlig venn av oss og min samboer har jevnlig i kontakt med han både igjennom sykemeld og ferie. Arb.giver derimot har han ikke hørt noe som helst fra. Min samboer har selv prøvd å ringe arb.giver opptil flere ganger men han svarer ikke og ringer ikke tilbake.

Arb.giver er kjent for å være en idiot og har blandt annet fått forbud mot å ta inn lærlinger pga måten han behandler de på.

Hva gjør vi nå? Vi føler at det har vært så mye tull med arb.plass at dette egentlig er like greit. Men hvordan gjør vi hvis vi ønsker å gå videre med dette? Det kan jo umulig være lov å holde på sånn. Og stakkars den som evt må overta jobben.

Vet ikke om dette er riktig forum, mod må gjerne flytte om så er :)

Anonymous poster hash: 04ab8...18b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kort og godt, her kan man fint true med arbeidsrettssak hvis dere kan dokumentere at han ikke har fått lønn, har blitt truet med sparken osv. Det er heller ikke anledning til å sparke noen på dagen med mindre den ansatte har begått en grov handling så han skal i alle tilfeller gå ut oppsigelsestiden. Dette står vel i kontrakten? Dette er jo det første dere kan ta dem på.

Om han fortsatt sliter med å få lønn, så kan man faktisk sende inn en konkursbegjæring da økonomien ikke ser ut til å være helt i orden.

Og når dere får orden på det så bør han skaffe en jobb med bedre forhold. Ikke vits i å bruke tid på tullinger.

Anonymous poster hash: f8547...1db
  • Liker 2
Skrevet

Er han organisert?? om ikke bør han bli det fort som fy og la organisasjonen hjelpe han!! F.eks LO.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er han organisert?? om ikke bør han bli det fort som fy og la organisasjonen hjelpe han!! F.eks LO.

Ikke for å høres ut som om jeg har bodd under en sten hele livet... :fnise: men hvorfor det? Kan de hjelpe når han allerede er sagt opp?

Skrevet

Ikke for å høres ut som om jeg har bodd under en sten hele livet... :fnise: men hvorfor det? Kan de hjelpe når han allerede er sagt opp?

Jeg vil jo kalle det ulovlig oppsigelse slik du legger det frem da :) og er man organisert så har man rett på gratis rettshjelp. Troooor jeg :P Kollegaen min organiserte seg når de ville sette oss ned i lønn. Da ble den andre boller. For LO trua med arbeidstilsynet og greier :)

Han kan jo uansett ringe LO og spør om de kan hjelpe han hvis han blir organisert..

Gjest Lincoln
Skrevet (endret)

Ikke for å høres ut som om jeg har bodd under en sten hele livet... :fnise: men hvorfor det? Kan de hjelpe når han allerede er sagt opp?Anonymous poster hash: 04ab8...18b

Hvorfor det ja... Fordi da hadde han unngått hele situasjonen.

Fantastisk spørsmål. Når han er så dum at han ikke har vært organisert til tross for alle problemene som tydeligvis har vært så fortjener han ikke hjelp, og ikke får han det heller.

Man må være organisert FØR man får problemer, man kan ikke komme etterpå og tro at de som har hatt vett nok til å organisere seg skal betale for advokat og lignende.

Endret av Lincoln
  • Liker 4
Skrevet

Kontakt likestillingsombudet og Arbeidstilsynet.

AnonymBruker
Skrevet

TS har ikke sagt at samboeren ikke er organisert, hun bare lurer på fordelen.

Er han organisert så be han ringe dem på mandag, hvis ikke snakk med arbeidatilsynet. Har han tatt dette opp med daglig leder?

Anonymous poster hash: c5554...823

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS har ikke sagt at samboeren ikke er organisert, hun bare lurer på fordelen.

Er han organisert så be han ringe dem på mandag, hvis ikke snakk med arbeidatilsynet. Har han tatt dette opp med daglig leder?

Takk! Jeg nevnte ingenting om at han er organisert eller ikke ;)

Ja, han har tatt det opp med daglig leder. Daglig leder har selv vært sykemeldt en stund og arb.giver har latt være å sende inn sykemelding til NAV, som hevn for sykemeld. Daglig leder har sagt opp selv!

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Arb.giver burde si opp selv :( fjott! Snakket i går med en tidligere kollega, hun jobber ennå der vi jobbet sammen. Hun fortalte at de har fått beskjed om at de ikke har lov til å være syke lenger fordi de har ikke rå til å leie inn vikarer, mens begge daglige ledere kjører rundt i luksusbiler og har hus i Thailand og Spania. Tenk at folk bryter loven (ikke lov å nekte noen å være syk) for sine egne goder!

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta kontakt med avisa?

Anonymous poster hash: 92f4f...319

Gjest Gjest
Skrevet

Arb.giver burde si opp selv :( fjott! Snakket i går med en tidligere kollega, hun jobber ennå der vi jobbet sammen. Hun fortalte at de har fått beskjed om at de ikke har lov til å være syke lenger fordi de har ikke rå til å leie inn vikarer, mens begge daglige ledere kjører rundt i luksusbiler og har hus i Thailand og Spania. Tenk at folk bryter loven (ikke lov å nekte noen å være syk) for sine egne goder!

Jeg ville ledd godt hvis sjefen min hadde kommet med noe sånt.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta kontakt med avisa?

Anonymous poster hash: 92f4f...319

Jeg har nevnt det for han, men min kjære er en fryktelig sjenert mann og vil helst slippe "full offentlighet"! Tror dere evt at det er mulig å være anonym?

Gjest Lincoln
Skrevet

Takk! Jeg nevnte ingenting om at han er organisert eller ikke ;)

Ja, han har tatt det opp med daglig leder. Daglig leder har selv vært sykemeldt en stund og arb.giver har latt være å sende inn sykemelding til NAV, som hevn for sykemeld. Daglig leder har sagt opp selv!

TsAnonymous poster hash: 04ab8...18b

Men det er han ikke, hvis ikke hadde dere ikke vært i denne situasjonen. Var nok litt krass i forrige innlegg, men oppfattet det slik at du mente det var bare tull å være organisert. Trodde alle visste fordelene med å være med i en fagforening jeg.

Hvis ikke vet du det nå.

Gjest Lincoln
Skrevet

Kontakt likestillingsombudet og Arbeidstilsynet.

Likestillingsombudet? Han er jo ikke noen kvinne.

Skrevet

Likestillingsombudet hjelper ikke bare kvinner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Også skriver du ut loggen der det står hans opprigninger til sjefen.

Anonymous poster hash: cb0ab...290
AnonymBruker
Skrevet

Likestillingsombudet? Han er jo ikke noen kvinne.

Ojda, du er ikke særlig opplyst selv..

Anonymous poster hash: ec421...e9a

• Liker 1
Skrevet

Fordelen med å væreorganisert er at man får hjelp når det blir problemer. Hvis man skal gå til arbeidsrettssak så koster det fort over hundre tusen, og de færreste har råd til det av egen lomme.

Det viktigste nå er å dokumentere alt av kommunikasjon og andre ting - så du kan bevise hva som har skjedd. Hvis firmaet har økonomiske problemer er det kanskje spørsmål om det er noen vits i å sloss. Ingen vits i å vinne en arbeidsrettssak mot et firma som er konkurs.

Gjest Lincoln
Skrevet

Ojda, du er ikke særlig opplyst selv.. Anonymous poster hash: ec421...e9a

Du kan jo opplyse meg om hva likestillingsombudet liksom skal bidra med i denne saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...