AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #1 Skrevet 14. juni 2013 Jeg har ønsket å ta tidlig UL for å sjekke om det var åpenbare alvorlige feil som ikke var forenerlig med liv, så en slapp å vente helt til uke 18 for å få en grusom beskjed. Underveis fikk jeg litt blødninger som gjorde at jeg fikk henvisning til offentlig gynekologspesialist, og har nå hatt UL som var fin. Jeg ser det opplyses i div artikler på nett at man "allerede i uke 12 kan oppdage mange alvorlige misdannelser" - men både den offentlige og private klinikken(mye brukt i Oslo med gode tilbakemeldinger) sier at det ikke er juridisk hjemmel for å lete aktivt etter denne type feil, det gjøres kun på sykehusene. Men, at de ville henvist videre dersom de så noe unormalt. Så er da spørsmålet mitt; gynekologen sa at alt så normalt ut, men at hun ikke så spesifikt etter ting som eks nakkefold(og jeg tolket det jo slik at det har de heller ikke lov til direkte) - men gav et "usagt inntrykk" av at det ikke var noe unormalt å se. Så da lurer jeg på, de som har fått oppdaget ting tidligere enn uke 18: har de da blitt henvist og dermed på sykehuset fått vite om konkrete feil(eller ikke)? Jeg forstår ikke helt dette med at det 1: ikke skal være juridisk anledning til å sjekke spesifikt, men at likevel "endel" som går privat før uke 18 får vite om disse tingene? Anonymous poster hash: 6c440...ec5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #2 Skrevet 14. juni 2013 Du kan jo ta duo-testen ? Anonymous poster hash: c2948...885
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #3 Skrevet 14. juni 2013 Men er ikke duotest først og fremst et tilbud for de over 38 og/eller med historie ifht dette? Jeg er uansett litt for langt på vei for en sånn blodprøve(var visst best i uke 10), og lurte egentlig kun på om de som har fått dårlige nyheter på tidlig UL har fått sjekket alt der og da(som visstnok er ulovlig)- eller, om de har blitt henvist ved "generelle mistanker". Det var mer for å få vite om gynekologer har ulik praksis tross tydelig lovverk, siden noen jo oppdager ting før uke 18 v ordinær.Anonymous poster hash: 6c440...ec5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #4 Skrevet 14. juni 2013 Jeg var på majorstuaklinikken (privat) i Oslo og tok ultralydundersøkelser på eget initiativ både i uke 8,5 for å se at det var et foster der og at det lå på rett sted. Og igjen i uke 12 for at de skulle se mer og se på nakkefolden og at fosteret så friskt ut. Jeg er 25år og har ikke vært gravid før og er altså ikke i noen risikogruppe, ville bare gå og se. Så i mitt tilfelle sa ingen noe om noe lovverk, de sjekket villig uten problem. Det var faktisk han ultralydlegen som i uke 8,5 spurte om vi ville komme tilbake i uke 12 for å se om fosteret så friskt ut, av alt det han kunne se så tidlig. Ja takk sa vi! :-) skal på ordinær ul (uke 19) på tirsdag! Gleder meg! Anonymous poster hash: ed53a...3d1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #5 Skrevet 14. juni 2013 Tror det nesten kommer litt an på hvem du går til. Jeg hadde tidlig UL i uke 9 og uke 11. Uke 9 var hos privat gyn. Og da spurte jeg om dette med downs, siden vi har flere tilfeller av det i familien. Men da fikk jeg den regla om regeverk og at det måtte søkes om og vurderes av genspesialist i Oslo eller noe sånt. Jeg slo fra meg tanken om å sjekke det for det virka til å være noe himla stress.. I uke 11 var jeg på sykehuset. Ho som tok UL der sa uoppfordret at ho skulle sjekke nakkefolden. Og at ho var ikke spesialist på det, men utfra det ho så, så det fint ut.. Men ingen garanti! Anonymous poster hash: e16c7...b0d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #6 Skrevet 14. juni 2013 Jeg var på majorstuaklinikken (privat) i Oslo og tok ultralydundersøkelser på eget initiativ både i uke 8,5 for å se at det var et foster der og at det lå på rett sted. Og igjen i uke 12 for at de skulle se mer og se på nakkefolden og at fosteret så friskt ut. Jeg er 25år og har ikke vært gravid før og er altså ikke i noen risikogruppe, ville bare gå og se. Så i mitt tilfelle sa ingen noe om noe lovverk, de sjekket villig uten problem. Det var faktisk han ultralydlegen som i uke 8,5 spurte om vi ville komme tilbake i uke 12 for å se om fosteret så friskt ut, av alt det han kunne se så tidlig. Ja takk sa vi! :-) skal på ordinær ul (uke 19) på tirsdag! Gleder meg!Anonymous poster hash: ed53a...3d1 Jeg hadde også opprinnelig bestilt time på den klinikken(men har avbestilt siden jeg oppfattet at de sjekket samme ting hos offentlig gynekologspesialist), men legen på Majorstuaklinikken sa også at det fantes et lovverk som sa at de faktisk ikke har lov til å sjekke nakkefold spesifikt og stille en "diagnose"- men at de vil henvise videre dersom de ser at noe er galt. På den jeg var på nå(i uke 11) så forklarte hun at alt så normalt ut, men at hun uansett ikke kunne se nakkefolden spesifikt slik h*n lå. Husker du om de kommenterte på slikt som nakkefold etc konkret, eller forklarte de bare at alt så fint ut ifht ben/armer etc annet man kan se? Anonymous poster hash: 6c440...ec5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #7 Skrevet 14. juni 2013 Tror det nesten kommer litt an på hvem du går til. Jeg hadde tidlig UL i uke 9 og uke 11. Uke 9 var hos privat gyn. Og da spurte jeg om dette med downs, siden vi har flere tilfeller av det i familien. Men da fikk jeg den regla om regeverk og at det måtte søkes om og vurderes av genspesialist i Oslo eller noe sånt. Jeg slo fra meg tanken om å sjekke det for det virka til å være noe himla stress.. I uke 11 var jeg på sykehuset. Ho som tok UL der sa uoppfordret at ho skulle sjekke nakkefolden. Og at ho var ikke spesialist på det, men utfra det ho så, så det fint ut.. Men ingen garanti! Anonymous poster hash: e16c7...b0d Om man uansett må vente til uke 18 for å se det helt sikkert - og ingenting ser umiddelbart galt ut på tidligere UL så er det kanskje like greit å vente sånn sett. Anonymous poster hash: 6c440...ec5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #8 Skrevet 15. juni 2013 Å lete etter "feil", undersøke nakkefold, nesebein og slike ting som kan tyde på bl.a. ulike syndromet, regnes som genetisk undersøkelse og er regulert med lover. Blant annet skal den som undersøkes (eller foreldrene i dette tilfellet) ha genetisk veiledning på forhånd, og undersøkelsen skal gjøres av spesialist - i fostermedisin i dette tilfellet. Likevel har leger en etisk forpliktelse i å henvise videre hvis de finner noe ved en tilfeldighet. Og en del leger, spesielt i det private, drar nok denne "tilfeldigheten" litt langt. Men de har altså ikke lov til å undersøke nakkefold i en slik setting som du beskriver.Anonymous poster hash: 29f3a...e71
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #9 Skrevet 15. juni 2013 En ting jeg stusser litt på. De fleste (sånn som jeg har skjønt det) får tilbud om senabort om det er noe alvorlig galt med barnet. Hvis dette kunne oppdages tidligere og moren fikk info om det, så kunne hun jo tatt abort tidligere. Jo tidligere man tar abort jo bedre er det for moren sin kropp, jeg trur også det er lettere å takle psykisk en abort tidlig enn en etter uke 18, noen har jo kjent bevegelser før ordinær ultralyd. Jeg syns ikke at alle barn med skader skal aborteres, men når man uansett får lov å velge abort eller ikke i uke 18, hvorfor ikke få denne sjansen tidligere? Er det kun fordi man ikke vet sikkert om det er noe feil før uke 18? Anonymous poster hash: 2eeb9...6f4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #10 Skrevet 15. juni 2013 En ting jeg stusser litt på. De fleste (sånn som jeg har skjønt det) får tilbud om senabort om det er noe alvorlig galt med barnet. Hvis dette kunne oppdages tidligere og moren fikk info om det, så kunne hun jo tatt abort tidligere. Jo tidligere man tar abort jo bedre er det for moren sin kropp, jeg trur også det er lettere å takle psykisk en abort tidlig enn en etter uke 18, noen har jo kjent bevegelser før ordinær ultralyd. Jeg syns ikke at alle barn med skader skal aborteres, men når man uansett får lov å velge abort eller ikke i uke 18, hvorfor ikke få denne sjansen tidligere? Er det kun fordi man ikke vet sikkert om det er noe feil før uke 18? Anonymous poster hash: 2eeb9...6f4 Dette er jo delvis, og kanskje i stor grad basert på at det konservative/religiøse partier mener vil føre til et "sorteringssamfunn". For meg er det bare en nedlatende hersketeknikk for å ta avgjørelser på vegne av andre mennesker i ganske alvorlige saker. Det er ingen spesielt god grunn til at man ikke gir UL i uke 12 eksempelvis allerede, mange andre land tilbyr dette. Og det betyr jo ikke at abortraten går opp; jeg tror de fleste som allerede har et standpunkt om å beholde/ta abort gjør det uansett om de er i uke 12 eller 18. Ca 50% av alle gravide benytter seg av privat UL tidligere uansett. Jeg, som jo er TS - ville ta tidligere UL av flere grunner - blødninger, sjekke om det var liv etter de kritiske ukene - og ja, sjekke om det er alvorlige misdannelser så man får bedre tid til å ta en avgjørelse om å beholde/evt ta abort. Og som du sier; den psykiske belastningen er jo større jo lengre man går - og jeg tror det er en marginal andel som lar være å ta abort utelukkende fordi de var gått 5 uker lengre enn om de hadde fått UL i uke 12 også dersom de har en livssituasjon som tilsier dette. Evnen til å ta vare på et særdeles sykt barn blir jo ikke endret av når man får en ultralyd, det gjør heller ikke de etiske prinsipper man måtte ha. Anonymous poster hash: 6c440...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #11 Skrevet 15. juni 2013 Jeg var på privat UL i uke 11 (dette var på privatklinikk på Gjøvik). Veldig hyggelig og nøyaktig type, som sjekket all anatomi grundig. Inkl nakkefold/neseben/noe med lårbenet og sa han skjekket alt han kunne for å se etter avvik. Da hadde han i såfall henvist oss videre. Han så tilogmed etter kjønn, men sa det var litt usikkert (men han gjettet riktig). Jeg er kun 24 og ingen spesiell grunn til bekymring. Veldig beroligende og fint for oss foreldrene, og vi følte at vi trygt kunne fortelle om graviditeten til venner og familie:) (Og det er opp til hver enkelt kvinne hva hun vil gjøre dersom det er noe galt med fosteret, ingen vet hvordan man ville reagert i en slik situasjon, og hver enkelt familie må finne ut av hva som er riktig for dem) Anonymous poster hash: 55e0a...78e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå