Gjest vaskosi Skrevet 14. juni 2013 #1 Skrevet 14. juni 2013 Hei! Jeg begynte å trene veldig aktivt for en stund siden og har målt meg "jevnlig" med tanita-scanneren gjennom prosessen. Men nå begynner jeg å få mine tvil angående denne, og håper noen andre også kan dele sin erfaring. Da jeg målte meg i september 2012 var resultatene slik: 58,3 kg 21% fett 1414 kcal (hvileforbrenning) 53,6% vann 43,7 kg muskler 12 år (...) Score 5 av 5 Mars/April 2013 55,7 kg 21,2% fett 1357 kcal 58,3% vann 41,6 kg muskler 12 år Score 5 av 5 Og nå i går, 12 juni: 53,4 kg 23% fett 1289 kcal 39 kg muskler 12 år Score 5 av 5 Som dere ser så har jeg gått ned 5 kg, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Jeg vil jo helst opp i vekt mtp muskelmasse. Nå veier jeg jo mindre, så da er det vel kanskje naturlig at muskelmassen tilpasser seg den nye vekten. Men fettprosenten irriterer vettet av meg. Jeg føler meg veldig bra med kroppen min nå og er kjempefornøyd med resultatene jeg har hatt. Irriterer meg da at denne scanneren sier at jeg har gått opp i fettprosent. Hva kan dette komme av? Jeg har tatt formbilder og ser jo ut i fra disse at det ikke stemmer. Eller, jeg ser og føler i alle fall at jeg kun har mistet fett, da magemusklene er mer synlige enn noen gang, og det samme gjelder andre muskler på kroppen. Jeg bryr meg ikke om vekt, men tenkte jeg skulle bruke denne scanneren som en slags mal da, og teste meg nå og da. Hadde jo vært gøy å vite at fettprosenten har gått ned og at jeg har fått mer muskler, mtp motivasjon og alt arbeidet jeg har lagt i treningen min. Hva er deres erfaringer?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #2 Skrevet 14. juni 2013 Min erfaring med Tanita-vekt er at de ørsmå endringene som vekten har vist fra gang til gang (et par kg i forskjell, og fettprosent mellom 14 og 16) stemmer overens med vekten hjemme (på antall kg) og følelse med kroppen og speilbilde. Det vil si de gangene jeg har hatt lavest fettprosent er også de gangene jeg har sett at jeg har hatt det. Har alltid veid meg på samme tid, under helt like vilkår, det vil si om morgenen etter toalett og før jeg har spist eller drukket noe. Anonymous poster hash: f99c4...f00
Gjest vaskosi Skrevet 14. juni 2013 #3 Skrevet 14. juni 2013 Min erfaring med Tanita-vekt er at de ørsmå endringene som vekten har vist fra gang til gang (et par kg i forskjell, og fettprosent mellom 14 og 16) stemmer overens med vekten hjemme (på antall kg) og følelse med kroppen og speilbilde. Det vil si de gangene jeg har hatt lavest fettprosent er også de gangene jeg har sett at jeg har hatt det. Har alltid veid meg på samme tid, under helt like vilkår, det vil si om morgenen etter toalett og før jeg har spist eller drukket noe. Anonymous poster hash: f99c4...f00 Ja, kg stemmer jo i forhold til vekta her hjemme. Men fettprosenten stemmer ikke med hvordan jeg føler meg i det hele tatt Har også hørt at man bør veie seg til samme tid. Får ha det i bakhodet til en eventuell neste gang!
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #4 Skrevet 14. juni 2013 Min erfaring er at Tanita kan vise en tendens, men ikke nøyaktige resultater. Resultatene er avhengig av hydrering, dagsform, mat spist osv. Tendensen på dine målinger viser at du mister muskelmasse, mens du ikke har mistet fettmasse. (12 kg på første og siste måling) Slik jeg ser det, kan det være at du ligger på et litt for stort energiunderskudd til å bygge muskler, siden du går ned i vekt, men uten å miste fettmasse. Anonymous poster hash: a8ef2...332
Gjest vaskosi Skrevet 14. juni 2013 #5 Skrevet 14. juni 2013 Min erfaring er at Tanita kan vise en tendens, men ikke nøyaktige resultater. Resultatene er avhengig av hydrering, dagsform, mat spist osv. Tendensen på dine målinger viser at du mister muskelmasse, mens du ikke har mistet fettmasse. (12 kg på første og siste måling) Slik jeg ser det, kan det være at du ligger på et litt for stort energiunderskudd til å bygge muskler, siden du går ned i vekt, men uten å miste fettmasse. Anonymous poster hash: a8ef2...332 Det er det treneren min har sagt også, men jeg spiser og spiser. Så utrolig frustrerende å se dette vs det jeg ser i speilet I alle fall å vite at jeg ikke har mistet fettmasse, men heller fått mer? Skjønner ikke hvor dette tar veien i såfall :/
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #6 Skrevet 14. juni 2013 Det er det treneren min har sagt også, men jeg spiser og spiser. Så utrolig frustrerende å se dette vs det jeg ser i speilet I alle fall å vite at jeg ikke har mistet fettmasse, men heller fått mer? Skjønner ikke hvor dette tar veien i såfall :/ Du har jo ikke fått mer fett, fettmassen har vært ganske så stabil, men prosenten øker fordi du har gått ned i vekt. Du har derimot tapt muskelmasse. Jeg ville revurdert kostholds- og treningsregimet ditt, for det ser ut til at du ikke forbrenner fett. Snakk med treneren din om hvordan du best bør spise og trene (og hvile!) Anonymous poster hash: a428f...674
Gjest vaskosi Skrevet 14. juni 2013 #7 Skrevet 14. juni 2013 Du har jo ikke fått mer fett, fettmassen har vært ganske så stabil, men prosenten øker fordi du har gått ned i vekt. Du har derimot tapt muskelmasse. Jeg ville revurdert kostholds- og treningsregimet ditt, for det ser ut til at du ikke forbrenner fett. Snakk med treneren din om hvordan du best bør spise og trene (og hvile!) Anonymous poster hash: a428f...674 Ok.. Har snakket med henne så mange ganger! Hun er utrolig flink, og jeg løfter tyngre og tyngre vekter. Så noe må jo skje? Jeg forteller henne hvordan jeg spiser, jeg får 8 timer søvn, og jeg har et splittprogram 4 ganger i uken. Hun sier kostholdet mitt høres veldig bra ut, og jeg føler meg veldig bra med det selv. Men selvfølgelig, noe skurrer jo her. Jeg får eventuelt ha et møte med en ny PT, da jeg skal flytte til en anne by til høsten! Skjønner liksom ikke hvorfor jeg har fått så gode resultater hvis jeg egentlig bare mister muskelmasse.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #8 Skrevet 14. juni 2013 Det er det treneren min har sagt også, men jeg spiser og spiser. Så utrolig frustrerende å se dette vs det jeg ser i speilet I alle fall å vite at jeg ikke har mistet fettmasse, men heller fått mer? Skjønner ikke hvor dette tar veien i såfall :/ Som sagt over, du har ikke fått mer fett, massen er stabil, men utgjør en høyere prosentandel siden du har gått ned i vekt. Jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg for kort tid siden. Hos meg var stress og medikamentbruk årsaken. Kanskje finnes det noen slike utenforliggende årsaker hos deg også? Anonymous poster hash: a8ef2...332
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #9 Skrevet 14. juni 2013 Som sagt over, du har ikke fått mer fett, massen er stabil, men utgjør en høyere prosentandel siden du har gått ned i vekt. Jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg for kort tid siden. Hos meg var stress og medikamentbruk årsaken. Kanskje finnes det noen slike utenforliggende årsaker hos deg også? Anonymous poster hash: a8ef2...332 Jeg må bare legge til at du har en veldig sunn fettprosent, så en evt nedgang i fettprosent vil kun være kosmetisk for din del. Det har ingen helsemessig betydning. Anonymous poster hash: a8ef2...332 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #10 Skrevet 14. juni 2013 http://help.tanitashop.de/2012/12/why-do-i-get-different-body-fat-readings-in-the-same-day/ Litt om resultatet fra Tanita-vekter. The weight of fat in a person’s body is unlikely to change by a large amount during the course of a day: In the same way that the bones and internal organs do not change. However, the weight of a person’s body is constantly changing as food and water is taken in and passed out. In addition, a person’s hydration status is changing constantly – this is water contained not in the stomach, but in the muscle tissue where it is needed for the body to function. So why does the body fat % change? It is important to remember that the reading shows the PERCENTAGE of your total weight that is fat, not the actual WEIGHT of fat. So, mathematically, if your total weight goes up because you have more water in your body, the percentage of your weight that is fat will be lower even though the actual weight of fat has not changed. Conversely, if you are dehydrated, your total weight will be lower giving a higher % of fat. This is easier to see with scales that show total body water because as the water % increases the fat % decreases and vice versa. Please bear in mind that the body fat monitor calculates the water, muscle, and bone as the first part of the equation, and then subtracts this from the total weight – the rest being fat. If you “cheat” the scales by standing on them with a pile of books it will give a (incorrect) higher fat reading. In the same way having a very full stomach, or anything that increases the weight abnormally will give an incorrect reading. The answer is – don’t cheat if you want accurate results! Anonymous poster hash: a8ef2...332
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #11 Skrevet 14. juni 2013 Jeg må bare legge til at du har en veldig sunn fettprosent, så en evt nedgang i fettprosent vil kun være kosmetisk for din del. Det har ingen helsemessig betydning. Anonymous poster hash: a8ef2...332 Det er et veldig godt poeng! Så du bør nok passe på hvis vekten går ned, da taper du muskelmasse. En viss fettmengde må vi jo ha, for at organene skal være beskyttet og du skal holde på varmen. Når jeg skrev at du ikke forbrenner fett, tenkte jeg ikke over at du ikke har så mye fett som skal forbrennes. Hvis du vil ha mer muskler, må du løfte tyngre vekter og spise mer. Men det er vanskelig og tar tid. Kanskje du skal droppe denne Tanita-vekten fremover, hvis du bare blir opphengt i tallene og egentlig er fornøyd med det du ser i speilet og hvordan du føler deg? Det er jo det som teller! Anonymous poster hash: a428f...674
Gjest vaskosi Skrevet 14. juni 2013 #12 Skrevet 14. juni 2013 Som sagt over, du har ikke fått mer fett, massen er stabil, men utgjør en høyere prosentandel siden du har gått ned i vekt. Jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg for kort tid siden. Hos meg var stress og medikamentbruk årsaken. Kanskje finnes det noen slike utenforliggende årsaker hos deg også? Anonymous poster hash: a8ef2...332 Det kan godt være. Mye stress i alle fall. Kanskje litt mangel på motivasjon og, men kommer meg på trening 4 ganger i uken. Kan faktisk være at jeg burde fått i meg enda mer mat når jeg tenker meg om. Jeg vet ikke..
Gjest vaskosi Skrevet 14. juni 2013 #13 Skrevet 14. juni 2013 Jeg må bare legge til at du har en veldig sunn fettprosent, så en evt nedgang i fettprosent vil kun være kosmetisk for din del. Det har ingen helsemessig betydning. Anonymous poster hash: a8ef2...332 Det er godt å vite :-) Det sa treneren min til meg også. At kvinner helst ikke burde ha en fett% under 20. Så det er greit nok. Var bare så utrolig rart an den var så mye høyere enn sist, da det jeg ser i speilet sier noe helt annet. Men det kan jo selvfølgelig være fordi jeg har målt meg på forskjellige tider, og at det er mange andre faktorer som spiller inn på hva scanneren viser.
Gjest vaskosi Skrevet 14. juni 2013 #14 Skrevet 14. juni 2013 Det er et veldig godt poeng! Så du bør nok passe på hvis vekten går ned, da taper du muskelmasse. En viss fettmengde må vi jo ha, for at organene skal være beskyttet og du skal holde på varmen. Når jeg skrev at du ikke forbrenner fett, tenkte jeg ikke over at du ikke har så mye fett som skal forbrennes. Hvis du vil ha mer muskler, må du løfte tyngre vekter og spise mer. Men det er vanskelig og tar tid. Kanskje du skal droppe denne Tanita-vekten fremover, hvis du bare blir opphengt i tallene og egentlig er fornøyd med det du ser i speilet og hvordan du føler deg? Det er jo det som teller! Anonymous poster hash: a428f...674 Vet, det er det som er så utrolig irriterende. Vil IKKE tape muskelmasse!! Jeg vil mye heller gå opp i vekt. Jeg gjorde det i begynnelsen, men nå de siste mnd går det bare nedover. Men resultatene blir bare bedre og bedre (ut i fra speilet i alle fall), så det er ikke lett for meg å bli klok på dette. Løfter tyngre og tyngre, og spiser det jeg kan... Vanvittig plagsomt. Kanskje jeg bare må trøkke i meg enda mer mat! Synes det er så rart med disse som klarer dette på 6 uker, f.eks Silje Mariela. Nå går jo hun på en slags diett og har to økter til dagen, men likevel. Føler jeg spiser mye det samme som henne o.l og har et bra treningsprogram. Får egentlig bare håpe at fett% greia var pga vann eller noe.. Hvis ikke skjønner jeg nada! Det siste du sier er helt sant :-) Begynner bare å tenke med en gang jeg fikk disse resultatene..! Treneren min sier jo også at denne scanneren er bare tull, men klarer likevel ikke helt å legge det fra meg. Men jeg skal prøve så godt jeg kan :-) Er fornøyd med meg selv!
Gjest vaskosi Skrevet 14. juni 2013 #15 Skrevet 14. juni 2013 http://help.tanitashop.de/2012/12/why-do-i-get-different-body-fat-readings-in-the-same-day/ Litt om resultatet fra Tanita-vekter. Anonymous poster hash: a8ef2...332 Takk! Denne trengte jeg. Hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå