Gå til innhold

Hvordan lage god, sunn sjokoladekake uten sukker?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som har oppskrift på en god kake?

Jeg skulle lage en kake i går, men fant ut at jeg skulle ha 4 kopper med sukker, og 4 kopper med mel i. Da ble jeg helt kvalm og la fra meg hele greia.

Jeg vil bruke ren sjokolade istedet for kakao. Går dette an?

Og jeg har glutenallergi, så for mye mel gjør jeg dårlig. Sukker derimot kan jeg erstatte med stevia. Det funker veldig bra.

Men sammensetninge i dl, nei, det vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke helt sikker på hva du leter etter, men her har du noen oppskrifter hvor du kan bytte sukkeret ut med søtningsmiddel eller stevia, disse har også en beskjeden mengde mel enn hva andre sjokoladekaker kan ha. går fint ann å bytte kako ut med ren sjokolade.

Grov sjokoladekake

3 egg

1 dl sukker

100 g sammalt hvetemel

1/2 ts bakepulver

75 g kokesjokolade

fruktsaft (feks ananasjuice)

Egg og sukker piskes til eggedosis. Sikt bakepulver og mel. Bland det forsiktig inn i eggedosisen. Skalldelen av melet blir igjen i sikten, disse vendes forsiktig inn i deigen sammen med grovrevet sjokolade. Røren må være jevn og uten klumper. Stekes i rund form ved 175 grader i 40 minutter. Avkjøl kaken og dynk den med fruktsaften.

Brownies

2 egg

3 dl sukker

1 ½ ts vaniljesukker

1 krm salt

4 ss kakao

1 ½ dl hvetemel

100 g smeltet, avkjølt smør

Innstill stekeovnen på 160 grader. Rør sammen alle ingrediensene i nøyaktig samme rekkefølge som i oppskriften. Fyll en liten form med røren. Stek kaken i ca. 30 minutter, prøv deg frem med en bakepinne eller gaffel. Kaken skal være tørr utenpå men saftig inni for å smake som den skal.

Saftig sjokoladekake

3 egg

2 dl sukker

1 dl hvetemel

½ ts bakepulver

½ dl kakaopulver

2 ts vaniljesukker

0.4 ts salt

3 dl kesam

1 appelsin eller lime, revet skall av

50 g valnøtter, hakket

Visp egg og sukker til luftig eggedosis. Bland mel med bakepulver, kakaopulver, vaniljesukker og salt. Bland det forsiktig i eggedosisen. Rør inn kesam, revet skall og hakkede nøtter. Hell røren i smurt form og stek kaken ved 200 grader i cirka 35 minutter. Avkjøl kaken på rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du kaker som er litt klissete inni kan jo det være noe for deg. De lages vanligvis med kokesjokolade og lite mel.

Gjør et søk på klissete sjokoladekaker på nettet så finner du en del oppskrifter.

Her er en jeg har laget noen ganger, veldig enkel og god:

http://www.tine.no/sjokoblotkaker/2309/

Eller kanskje du finner noe her:

http://www.matoppskrift.no/sider/Matallergi.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...