Gjest jomfrua Skrevet 14. juni 2013 #1 Skrevet 14. juni 2013 Jeg blir så forundret over trådene her inne. Når jeg var ung så stod jeg ikke foran speilet og tenkte på om nesa mi var sånn eller sånn, eller om ditt eller datt i forhold til hva andre har? Ja, jeg speilet meg - og stæsja meg opp for å pynte meg ved byturer osv. Men det å sammenligne seg med modeller og venninner og tenke at det er finere og det skulle jeg hatt.................ALDRI - det var ikke i mine tanker. Ja, jeg hadde flotte venninner og jeg så dritlekre modeller i blader........så flott for dem - men tanken på at jeg skulle vært sånn har aldri slått meg. Jeg vurderer heller ikke mennesker ut fra utseende - det er personligheten som teller og som gjør ett menneske vakkert. Men hvorfor i all verden bruker ungdommen så mye tid på å måle seg med hverandre og psyke seg ned og tillegge seg store personlige problemer????? De har alle muligheter til å gå ut i verden og oppleve/gjøre ting for første gang/erfare..........ikke sitte foran ett speil og vurdere. Kjenner jeg blir litt provosert på at det ikke er noe "tak i", tja, hva skal en kalle det; motivasjon til å gjøre ting - stå-på-vilje og ikke minst stayer vilje til å leve fullt ut. Men at den tullete og meningsløse "fasaden" stopper dem.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2013 #2 Skrevet 14. juni 2013 Hvor gammel er du? Nå som alle har internett og enkel tilgang på informasjon og bilder så er det ikke så rart at presset er høyere i dag enn det var før
Gjest jomfrua Skrevet 14. juni 2013 #3 Skrevet 14. juni 2013 Det "presset" kan du velge vekk eller trykke deg selv ned med - så lage store personlige problemer. Alle har ett valg til hva man ønsker å forholde seg til.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #4 Skrevet 14. juni 2013 Det "presset" kan du velge vekk eller trykke deg selv ned med - så lage store personlige problemer. Alle har ett valg til hva man ønsker å forholde seg til. Selvfølgelig kan man gjøre noe selv, og det er da heller ikke alle som lar seg påvirke så mye av presset rundt. De du legger merke til er jo nettopp de som gjør det, og som poster FB statuser over hvor mye de har gått ned på 2 måneder eller at den nye toppen deres sitter som et skudd. Man legger ikke merke til de som ikke gjør så mye ut av seg og som ikke bryr seg så mye. Men du bør jo også forstå at presset i dag sannsynligvis er langt høyere i dag enn da du var ung. I dag skal man har bra utdannelse, bra jobb, bra utseende ++ . Eller sagt på en annen måte, det er forventninger om at det meste skal være på stell selv i ganske ung alder. Press og dessverre også mobbing har inntatt helt nye arenaer i den digitale hverdagen, og der man kunne slippe unna før er ikke fullt så enkelt lenger siden mer og mer informasjon skjer i digitale foraer som dette forumet, Facebook og andre sosiale arenaer, blader på nett m.m. Det er heller ikke fullt så enkelt å bare påstå at man kan logge av, siden mer og mer viktig informasjon i forhold til f. eks jobb også skjer på digitale arenaer. Nei, det er ganske tydelig at du var ung tidligere og ikke nå i dag, og du bør holde deg for god til å rakke ned på de som faktisk sliter i dag. Anonymous poster hash: 05eec...681 2
Sweet77 Skrevet 14. juni 2013 #5 Skrevet 14. juni 2013 Det "presset" kan du velge vekk eller trykke deg selv ned med - så lage store personlige problemer. Alle har ett valg til hva man ønsker å forholde seg til. Om du blir utsatt for dette presset for aller første gang på et tidspunkt der du er voksen, har opparbeidet deg selvtillit og vet hvem du er og hva du står for - ja. Da kan du le høyt og rått av det, gjøre et skulder trekk og gå videre. Men sånn er det ikke med dagens unge, for de har vokst opp med dette presset fra barnsben av. Husker du historien om elefantene? Den hvor de lærte elefanter at de ikke kan komme seg løs dersom de har en fotlenke bundet fast til en liten kloss i bakken. En kloss som vil løsne om de så mye som løfter på benet. Men elefanten gjør ikke det. For da den var en liten elefantbaby, så var fotlenken festet til et stort og sterkt tre, som den rev og slet i, inntil den etter hvert skjønte at DET var det ingen vits i. Deretter var det bare å erstatte treet med mindre og mindre påler til det bare var en liten kloss som den kan flytte på - om den VELGER det. Spørsmålet er jo hvor mye "valg" elefanten har. Og her skjønner du hvor jeg vil i forhold til innlegget ditt, ikke sant? 5
Steinar40 Skrevet 14. juni 2013 #6 Skrevet 14. juni 2013 Om du blir utsatt for dette presset for aller første gang på et tidspunkt der du er voksen, har opparbeidet deg selvtillit og vet hvem du er og hva du står for - ja. Da kan du le høyt og rått av det, gjøre et skulder trekk og gå videre. Men sånn er det ikke med dagens unge, for de har vokst opp med dette presset fra barnsben av. Husker du historien om elefantene? Den hvor de lærte elefanter at de ikke kan komme seg løs dersom de har en fotlenke bundet fast til en liten kloss i bakken. En kloss som vil løsne om de så mye som løfter på benet. Men elefanten gjør ikke det. For da den var en liten elefantbaby, så var fotlenken festet til et stort og sterkt tre, som den rev og slet i, inntil den etter hvert skjønte at DET var det ingen vits i. Deretter var det bare å erstatte treet med mindre og mindre påler til det bare var en liten kloss som den kan flytte på - om den VELGER det. Spørsmålet er jo hvor mye "valg" elefanten har. Og her skjønner du hvor jeg vil i forhold til innlegget ditt, ikke sant? Det er lov til å tenke selv. Problemet er vel heller at mange ikke klarer å tenke selv. Det er forsåvidt riktig at samfunnet påvirker alle i en stor grad, men fortsatt så er det mulig å tenke selv i dette landet. På den annen side så kan det være langt fra tanke til handling også.
Sweet77 Skrevet 14. juni 2013 #7 Skrevet 14. juni 2013 Det er lov til å tenke selv. Problemet er vel heller at mange ikke klarer å tenke selv. Det er forsåvidt riktig at samfunnet påvirker alle i en stor grad, men fortsatt så er det mulig å tenke selv i dette landet. På den annen side så kan det være langt fra tanke til handling også. ...var det ikke akkurat det jeg definerte i innlegget du siterte?
Steinar40 Skrevet 14. juni 2013 #8 Skrevet 14. juni 2013 ...var det ikke akkurat det jeg definerte i innlegget du siterte? Poenget mitt er at man må skille litt på det å være hjernevasket (som elefantene) og det å ha mangelfull intelligens. Resultatet blir forsåvidt mye det samme i praksis, men dog.
Sweet77 Skrevet 14. juni 2013 #9 Skrevet 14. juni 2013 Poenget mitt er at man må skille litt på det å være hjernevasket (som elefantene) og det å ha mangelfull intelligens. Resultatet blir forsåvidt mye det samme i praksis, men dog. Får du gjentatt det ofte nok fra tidlig nok alder så er det utrolig hvor likt hjernevask det faktisk fungerer. Og det er det ungene våre får. Helt fra de første gang ser reklamene på TV og surfer på nett (og det gjør de helt ned i 3-års alder). Hjemme har mange av barna foreldre som er utseendefikserte, ikke nødvendigvis bevisst og negativt - men de "skal holde formene", "komme inn i den lekre kjolen", "ha six-pack" (menn) etc etc etc. Som jeg sa, ikke nødvendigvis negativt - men også foreldre følger moten, og sammen med eksponeringen fra media tar det ikke lang tid før den lille ser at det jo er ganske likt. I barnehagen leker de med barn som opplever omtrent det samme. I sum blir dette "normalen". Barn stiller ikke spørsmålstegn ved forholdene de vokser opp under - de aksepterer. Det er først senere, uti tenårene en gang, at spørsmålene kommer - men da er oppfatninger og mønstre allerede dannet. Det er jo bare å ta en titt på forumet du frekventerer det, Steinar. Mange, mange oppegårende mennesker med gode betraktninger og refleksjoner. Men mange, kanskje de fleste av de unge i alle fall, sliter samtidig med selvbildet. Ja, man har valg. Men selvbildet har ikke nødvendigvis med valg å gjøre, ikke før man etter lang tid (ofte mange år) aktivt har gått inn for å snu selvbildet sitt. Og det er absolutt ikke riktig å korrelere selvbildet til intelligens, som du gjør her. Direkte ufint vil jeg si. Det finnes mange oppegående, fornuftige og intelligente damer her inne med et for lavt selvbilde som absolutt ikke stemmer overens med det de burde ha hatt. 4
Gjest Svampebob1 Skrevet 14. juni 2013 #10 Skrevet 14. juni 2013 Jeg er helt enig med TS. Og så er jeg fullstendig uenig i at alt hindrer oss i å lære oss å verdsette oss selv. Status og utseende er kun viktig for de som synes status og utseende er viktig. Spørsmålet er om man da skal basere seg på dette "hylekoret" eller om man faktisk skal gjøre som man selv vil og leve livet etter egen evne. Men da må man først bli bevisst på at det er feil å basere selvfølelsen på hva andre synes er fint. Det holder ikke at man forteller en person dette. Det er noe man må lære selv hvis man ikke har fått det inn via morsmelken. Få mennesker har fått dette, virker det som. Spørsmålet da er som følger: Hvordan oppdra mennesker ut i fra uvitenhet slik at de ønsker å hjelpe seg selv? ;-) Hvis noen har fasitsvaret, så ville det ha vært til stor nytte for alt i fra anorektiske damer (og menn ;-)) til fattige romfolk og narkomane/alkoholikere. 1
Gjest Svampebob1 Skrevet 14. juni 2013 #11 Skrevet 14. juni 2013 Får du gjentatt det ofte nok fra tidlig nok alder så er det utrolig hvor likt hjernevask det faktisk fungerer. Og det er det ungene våre får. Helt fra de første gang ser reklamene på TV og surfer på nett (og det gjør de helt ned i 3-års alder). Hjemme har mange av barna foreldre som er utseendefikserte, ikke nødvendigvis bevisst og negativt - men de "skal holde formene", "komme inn i den lekre kjolen", "ha six-pack" (menn) etc etc etc. Som jeg sa, ikke nødvendigvis negativt - men også foreldre følger moten, og sammen med eksponeringen fra media tar det ikke lang tid før den lille ser at det jo er ganske likt. I barnehagen leker de med barn som opplever omtrent det samme. I sum blir dette "normalen". Barn stiller ikke spørsmålstegn ved forholdene de vokser opp under - de aksepterer. Det er først senere, uti tenårene en gang, at spørsmålene kommer - men da er oppfatninger og mønstre allerede dannet. Det er jo bare å ta en titt på forumet du frekventerer det, Steinar. Mange, mange oppegårende mennesker med gode betraktninger og refleksjoner. Men mange, kanskje de fleste av de unge i alle fall, sliter samtidig med selvbildet. Ja, man har valg. Men selvbildet har ikke nødvendigvis med valg å gjøre, ikke før man etter lang tid (ofte mange år) aktivt har gått inn for å snu selvbildet sitt. Og det er absolutt ikke riktig å korrelere selvbildet til intelligens, som du gjør her. Direkte ufint vil jeg si. Det finnes mange oppegående, fornuftige og intelligente damer her inne med et for lavt selvbilde som absolutt ikke stemmer overens med det de burde ha hatt. Jeg er faktisk fullstendig enig med Flair. Det å tenke selv er ikke fasiten til å bygge seg god selvtillit og en god selvfølelse. Men det kan i det minste være starten til det å finne rett vei her. Men det avhenger også av mange faktorer. Det er ikke noe som kommer av seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2013 #12 Skrevet 14. juni 2013 Det er direkte løgn at utseendet IKKE tells, selvfølgelig gjør det det. De pene får jobb.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #13 Skrevet 14. juni 2013 Ser du på nyhetene at barn helt nedi 9 års alderen blir ranet av andre barn i dag? Det er relevant for saken fordi statusjag og hiarki blant barn og ungdom aldri har vært viktigere. Det blir sånn når man ikke lenger har en familie, men statlige instutisjoner som skole og sfo der barn er nødt til å klare seg selv. Derfor er det viktig for dem å se bra ut, fordi ungdom fryser ut ungdom som er av lavstatus, mye mer enn før, og status måles etter utseende og velstand akkurat som blant voksne. dine holdninger er naive, selv om jeg er enig med deg, men jeg skjønner at det er meningsløst å prøve å lære et barn noe sånt når alt de ser og opplever forteller noe helt annet. Anonymous poster hash: 749a8...827
Steinar40 Skrevet 14. juni 2013 #14 Skrevet 14. juni 2013 Får du gjentatt det ofte nok fra tidlig nok alder så er det utrolig hvor likt hjernevask det faktisk fungerer. Og det er det ungene våre får. Helt fra de første gang ser reklamene på TV og surfer på nett (og det gjør de helt ned i 3-års alder). Hjemme har mange av barna foreldre som er utseendefikserte, ikke nødvendigvis bevisst og negativt - men de "skal holde formene", "komme inn i den lekre kjolen", "ha six-pack" (menn) etc etc etc. Som jeg sa, ikke nødvendigvis negativt - men også foreldre følger moten, og sammen med eksponeringen fra media tar det ikke lang tid før den lille ser at det jo er ganske likt. I barnehagen leker de med barn som opplever omtrent det samme. I sum blir dette "normalen". Barn stiller ikke spørsmålstegn ved forholdene de vokser opp under - de aksepterer. Det er først senere, uti tenårene en gang, at spørsmålene kommer - men da er oppfatninger og mønstre allerede dannet. Det er jo bare å ta en titt på forumet du frekventerer det, Steinar. Mange, mange oppegårende mennesker med gode betraktninger og refleksjoner. Men mange, kanskje de fleste av de unge i alle fall, sliter samtidig med selvbildet. Ja, man har valg. Men selvbildet har ikke nødvendigvis med valg å gjøre, ikke før man etter lang tid (ofte mange år) aktivt har gått inn for å snu selvbildet sitt. Og det er absolutt ikke riktig å korrelere selvbildet til intelligens, som du gjør her. Direkte ufint vil jeg si. Det finnes mange oppegående, fornuftige og intelligente damer her inne med et for lavt selvbilde som absolutt ikke stemmer overens med det de burde ha hatt. Ja, jeg er helt enig i at folk blir hjernevasket av samfunnet. Og poenget mitt er da altså at det kreves en viss intelligens for å innse dette. Noe ikke alle har. På den annen side så har ikke høy intelligens noe med høyt selvbilde å gjøre. Det kan godt være helt motsatt.
Sweet77 Skrevet 14. juni 2013 #15 Skrevet 14. juni 2013 (endret) Ser du på nyhetene at barn helt nedi 9 års alderen blir ranet av andre barn i dag? Det er relevant for saken fordi statusjag og hiarki blant barn og ungdom aldri har vært viktigere. Det blir sånn når man ikke lenger har en familie, men statlige instutisjoner som skole og sfo der barn er nødt til å klare seg selv. Derfor er det viktig for dem å se bra ut, fordi ungdom fryser ut ungdom som er av lavstatus, mye mer enn før, og status måles etter utseende og velstand akkurat som blant voksne. dine holdninger er naive, selv om jeg er enig med deg, men jeg skjønner at det er meningsløst å prøve å lære et barn noe sånt når alt de ser og opplever forteller noe helt annet. Anonymous poster hash: 749a8...827 Om du med dette mener å koble barneranene til statusjag og hierarki så tar du fullstendig feil. Det er IKKE det som er årsaken til disse. Hvorfor jeg mener det? I følge denne artikkelen så dreier disse ranene seg i hovedsak om 2 personer, som fikk støtte og forsvar fra sine egne foreldre da foreldrene bele avhørt istedenfor en erkjennelese av at det barna hadde gjort var galt. Dette dreier seg altså om holdninger de har fått med seg hjemmefra, ikke om "samfunnets jag". For det opplever vi alle sammen, forskjeller i samfunnet har det alltid vært. Likevel, så greier de fleste å forstå at man ikke stjeler - men ikke disse foreldrene, ikke en gang når ofrene er 9-åringer. Og DA produserer man - i dette tilfellet - barneranere. At det eksisterer et statusjag i samfunnet er det ingen tvil om. Men at det er årsaken til barneranene blir å ta ansvaret bort fra de som faktisk har det. Endret 14. juni 2013 av Flair 1
Gjest KalleAnkas onkel Skrevet 14. juni 2013 #16 Skrevet 14. juni 2013 Om du med dette mener å koble barneranene til statusjag og hierarki så tar du fullstendig feil. Det er IKKE det som er årsaken til disse. Hvorfor jeg mener det? I følge denne artikkelen så dreier disse ranene seg i hovedsak om 2 personer, som fikk støtte og forsvar fra sine egne foreldre da foreldrene bele avhørt istedenfor en erkjennelese av at det barna hadde gjort var galt. Dette dreier seg altså om holdninger de har fått med seg hjemmefra, ikke om "samfunnets jag". For det opplever vi alle sammen, forskjeller i samfunnet har det alltid vært. Likevel, så greier de fleste å forstå at man ikke stjeler - men ikke disse foreldrene, ikke en gang når ofrene er 9-åringer. Og DA produserer man - i dette tilfellet - barneranere. At det eksisterer et statusjag i samfunnet er det ingen tvil om. Men at det er årsaken til barneranene blir å ta ansvaret bort fra de som faktisk har det. Jeg er drittlei av folk som er så kåte på å produsere billige poenger for "saken" sin at de ikke en gang gidder å sjekke ut fakta før de konkluderer. Spar meg. Hva man lærer hjemme er mer eller mindre irrelevant idag. Til og med forskning og en rekke undersøkelser viser at barn og unge oppdrar seg selv.
Sweet77 Skrevet 14. juni 2013 #17 Skrevet 14. juni 2013 (endret) Spar meg. Hva man lærer hjemme er mer eller mindre irrelevant idag. Til og med forskning og en rekke undersøkelser viser at barn og unge oppdrar seg selv. Om de oppdrar seg selv, så er det, som jeg sa, fordi foreldrene ikke har giddi å gjøre jobben sin. Resonnementet ditt er bare et utmerket alibi for å slippe. Slik sett så har jeg en viss "respekt" for ditt eget uttalte standpunkt mot å formere deg - så kan du i hvert fall ikke beskyldes for å spre de slappe holdningene dine ad natura Endret 14. juni 2013 av Flair 1
Gjest Svampebob1 Skrevet 14. juni 2013 #18 Skrevet 14. juni 2013 Det er direkte løgn at utseendet IKKE tells, selvfølgelig gjør det det. De pene får jobb. Har ikke noe å si hvor pen man er. Hvis man ikke klarer å oppføre seg, så får man ikke jobb. Det kreves blant annet intelligens til å oppføre seg rett. Ja, jeg er helt enig i at folk blir hjernevasket av samfunnet. Og poenget mitt er da altså at det kreves en viss intelligens for å innse dette. Noe ikke alle har. På den annen side så har ikke høy intelligens noe med høyt selvbilde å gjøre. Det kan godt være helt motsatt. Intelligens er en kombinasjon av arv og miljø. Dvs. at det kan læres opp. Intelligente mennesker har og en tendens til å ha dårlig selvfølelse, har jeg lest.
Steinar40 Skrevet 14. juni 2013 #19 Skrevet 14. juni 2013 (endret) Intelligens er en kombinasjon av arv og miljø. Dvs. at det kan læres opp. Intelligente mennesker har og en tendens til å ha dårlig selvfølelse, har jeg lest. Men bare til en viss grad. Man må få muligheten til å bruke evnene sine, og lære; det er riktig. Men du kan ikke bli en stor musiker hvis du mangler musikalsk intelligens, eller en stor kunster hvis du ikke har noen kreativ/artistisk intelligens. Og jeg vil påstå at Intelligente mennesker har en tendens til å ha dårlig selvfølelse fordi de har evnen (intelligensen) til å innse egne mangler/begrensninger, ja. Noe som ofte ikke er en fordel. Endret 14. juni 2013 av Steinar40
Gjest KalleAnkas onkel Skrevet 14. juni 2013 #20 Skrevet 14. juni 2013 (endret) Om de oppdrar seg selv, så er det, som jeg sa, fordi foreldrene ikke har giddi å gjøre jobben sin. Resonnementet ditt er bare et utmerket alibi for å slippe. Slik sett så har jeg en viss "respekt" for ditt eget uttalte standpunkt mot å formere deg - så kan du i hvert fall ikke beskyldes for å spre de slappe holdningene dine ad natura Hehe, om foreldrene gjør jobben sin kan det godt være at barna tar til seg holdninger hjemme fra, men poenget er at disse barna sjeldent får aksept og innpass blant den store flokken. Du kan for eksempel være den høyst moralske og ordentlige guttungen/jenta, men det vil ofte føre til at du aldri er med på det barn og unge gjør for å få spenning og utfordring i herdagen, som gjør at du blir kjedelig og utstøtt. Eller du kan være lavmoralsk og giddesløs som aldri gir noe til andre og bare ser deg selv og egen vinning, og du vil bli like utstøtt og lite fungerende. Dette er de to ytterpunktene av opplærte holdninger hjemmefra man kan havne i som ikke passer med normen og begge fører til sosial isolasjon. Derimot kan man være med på leken å omstille seg jevnaldrende ungdoms spilleregler for å få ta del i det større samspillet på en inkluderende måte, og da vil det sjeldent være det du lærer hjemmefra som hjelper deg med det, men det du erfarer selv i omgang med dine jevnaldrende. Derfor oppdrar ungdom seg selv og søker med likesinnende, eller validasjon fra sitt jevngamle miljø. Det du lærer hjemmefra korrelerer sjeldent med de forentningene den helhetlige sosialiseringen stiller til deg og derfor vil de aller fleste ta et valg basert på de erfaringene de gjør seg utenfor hjemmet. Endret 14. juni 2013 av KalleAnkas onkel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå