HenrietteL Skrevet 14. juni 2013 #1 Skrevet 14. juni 2013 Hei! Jeg har akkurat vært hos legen og fått min første resept på p-piller. Fikk Microgynon I det pakningsvedlegget står det at pillene skal tas på syklusens første dag og at pillene vil være virksomme fra denne dagen. Man kunne også begynne fra dag 2-5 i syklusen, men at pillene ikke vil være sikre før etter syv dager. Jeg ønsker at pillene skal være virksomme når jeg reiser på ferie med kjæresten 1.juli. Jeg har hørt tidligere at man kan begynne med pillene når som helst i måneden, men at man må vente 7-8 dager før den vil være virksom hvis man ikke starter ved første menstruasjonsdag. Dette står det ikke noe om i vedlegget, så jeg blir litt usikker. Har lest det på flere pålitelige sider på nettet tidligere, men synes det er ganske rart at det ikke står i informasjonen om pillene. I tillegg sa legen min "du må vente til neste menstruasjon med å begynne på p-pillene". Tenkte ikke noe over det før etter legetimen selvfølgelig...
Gjest Allergikeren Skrevet 14. juni 2013 #2 Skrevet 14. juni 2013 Hvis du begynner i dag, gir de full effekt om sju dager. Grunnen til at det anbefales å begynne på første mensdag, er at da har man (i teorien) utelukket graviditet, samt at du er beskyttet allerede dagen etter. Begynner du på en hvilken som helst annen dag, tar det ca sju dager før du har full beskyttelse, og du bør ha sjekket på andre måter at du ikke er gravid.
HenrietteL Skrevet 14. juni 2013 Forfatter #3 Skrevet 14. juni 2013 Hvis du begynner i dag, gir de full effekt om sju dager. Grunnen til at det anbefales å begynne på første mensdag, er at da har man (i teorien) utelukket graviditet, samt at du er beskyttet allerede dagen etter. Begynner du på en hvilken som helst annen dag, tar det ca sju dager før du har full beskyttelse, og du bør ha sjekket på andre måter at du ikke er gravid. Takk for svar! Så når legen min sa jeg måtte vente til neste menstruasjon med å starte på de, så tok han litt feil?
Gjest Allergikeren Skrevet 14. juni 2013 #4 Skrevet 14. juni 2013 (endret) Ut fra det jeg lærte på skolen(apotektekniker, helse og sosial vgs), MÅ man ikke nødvendigvis vente til første mensdag, nei. Men på den annen side har jeg heller ikke helt lyst til å motsi noen med mer utdannelse enn det jeg har, om du skjønner. Spesielt siden det ikke gjelder meg selv. Det kan være f.eks. noe i sykdomshistorien din som jeg ikke vet, eller ikke har nok greie på. Jeg vet ikke om du har mulighet til å ringe legen og spørre? Eventuelt spør en farmasøyt på et apotek. Endret 14. juni 2013 av Allergikeren
Britt Banditt Skrevet 14. juni 2013 #5 Skrevet 14. juni 2013 Har også hørt at man kan starte når som helst, men man må da vente minst 7 dager før man er trygg, men det var det merket jeg brukte for 10 år siden (som har gått ut av produksjon). Det kan være annerledes med forskjellige p-piller kanskje?
Britt Banditt Skrevet 14. juni 2013 #7 Skrevet 14. juni 2013 (endret) Oops: Greit å lese hele hovedinnlegget Endret 14. juni 2013 av Britt Banditt
Gjest Allergikeren Skrevet 14. juni 2013 #8 Skrevet 14. juni 2013 Grunnen til at det ikke står noe i pakningsvedlegget, er sikkert at man helst skal begynne så tidlig i syklusen som mulig, med tanke på å utelukke graviditet. Det kan også gi mindre sjanse for mellomblødninger. Jeg kan tenke meg at det også er derfor legen sier vent til første mensdag, det er rett og slett slik systemet _egentlig_ er lagt opp. Men når venter du mensen igjen da? Hvis du får det avklart med legen i løpet av neste uke, rekker du å begynne på pillene og fortsatt være trygg til 1. juli, hvis det da ikke er spesielle grunner til at du skal vente til første mensdag. Ring legekontoret og forklar situasjonen, du.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #9 Skrevet 14. juni 2013 Begynner du andre dager enn første mensdag så er du ikke beskyttet før etter 7 dager. Men et problem er at du mest sannsynlig vil få småblødninger/mellomblødninger resten av måneden. Og det er ikke morsomt! Min anbefaling er å vente til første mensdag, så slipper du de irriterende mellomblødningene. Anonymous poster hash: 79599...d45
HenrietteL Skrevet 14. juni 2013 Forfatter #10 Skrevet 14. juni 2013 Det som gjør hele situasjonen litt ekstra vanskelig for meg er at jeg nettopp er ferdig med mensen. Har VELDIG uregelmessig mens så det vil antageligvis gå bortimot 2 måneder før jeg får det igjen, og da er en god del av poenget med at jeg tar disse pillene bortkastet
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #11 Skrevet 14. juni 2013 Jeg har gått på disse selv, og fikk beskjed av legen å enten begynne første dag i menstruasjonen eller så måtte jeg gå på de i en uke så du trenger ikke venteAnonymous poster hash: 95fac...fbb
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #12 Skrevet 14. juni 2013 Begynner du andre dager enn første mensdag så er du ikke beskyttet før etter 7 dager. Men et problem er at du mest sannsynlig vil få småblødninger/mellomblødninger resten av måneden. Og det er ikke morsomt! Min anbefaling er å vente til første mensdag, så slipper du de irriterende mellomblødningene.Anonymous poster hash: 79599...d45 Jeg fikk ikke mellomblødninger når jeg begynte på de untenom mensAnonymous poster hash: 95fac...fbb
Gjest Allergikeren Skrevet 14. juni 2013 #13 Skrevet 14. juni 2013 I så fall tror jeg at jeg bare hadde begynt i dag, og brukt kondom i tillegg ved eventuell sex de neste sju dagene. Men jeg hadde nok også forhørt meg med enten farmasøyt eller legekontor for sikkerhets skyld. Er det kun for å være sikker på å ikke få mensen på ferie, spiller det neppe noen rolle, bortsett fra at sjansen for mellomblødninger blir _litt_ større. (Men på den annen side: du kan jo blø hele det første brettet uansett når du begynte, sånt er så individuelt, så sånn sett burde du ha begynt på p-piller for minst et par måneder siden ...)
HenrietteL Skrevet 14. juni 2013 Forfatter #14 Skrevet 14. juni 2013 Jeg fikk ikke mellomblødninger når jeg begynte på de untenom mensAnonymous poster hash: 95fac...fbb Da begynner jeg på dem i dag jeg I så fall tror jeg at jeg bare hadde begynt i dag, og brukt kondom i tillegg ved eventuell sex de neste sju dagene. Men jeg hadde nok også forhørt meg med enten farmasøyt eller legekontor for sikkerhets skyld. Er det kun for å være sikker på å ikke få mensen på ferie, spiller det neppe noen rolle, bortsett fra at sjansen for mellomblødninger blir _litt_ større. (Men på den annen side: du kan jo blø hele det første brettet uansett når du begynte, sånt er så individuelt, så sånn sett burde du ha begynt på p-piller for minst et par måneder siden ...) Jeg bekymrer meg ikke så enormt mye for litt mellomblødninger bare jeg ikke blir gravid
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #15 Skrevet 14. juni 2013 "Du er ikke beskyttet 100% før du har hatt en menstruasjon og begynt på et nytt brett." leste dette et sted, stemmer det? Anonymous poster hash: 0d3cd...62e
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2013 #16 Skrevet 14. juni 2013 "Du er ikke beskyttet 100% før du har hatt en menstruasjon og begynt på et nytt brett." leste dette et sted, stemmer det? Anonymous poster hash: 0d3cd...62e Nei. Du er aldri 100 % beskyttet. Effekten ligger på mellom 97,2 og 99,1 % om jeg ikke husker feil.
sandkri01 Skrevet 14. juni 2013 #17 Skrevet 14. juni 2013 Jeg bruker Cerazette, og har brukt Loette 28 før. Begge var virksomme etter 7-8 dager, som det sto på pakken. Jeg venta 8 dager, bare sånn i tilfellet
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2013 #18 Skrevet 14. juni 2013 Om du begynner på pillene nå ts så er du sikra innen du reisercpå ferie 1 juli:)
Gjest Allergikeren Skrevet 14. juni 2013 #19 Skrevet 14. juni 2013 "Du er ikke beskyttet 100% før du har hatt en menstruasjon og begynt på et nytt brett." leste dette et sted, stemmer det? Anonymous poster hash: 0d3cd...62e Nei. For det første er man aldri 100 % sikker hvis man har sex. For det andre må man ha trodd tidligere at kroppen trenger hele den første syklusen til å "venne seg til" p-pillene, og at man derfor ikke får full effekt før på andre brett. Men noen får jo ikke blødning på slutten av det første brettet, men kanskje midt i andre brett. Eller kanskje rett før tredje brett. Når er man sikker da da? Det er mulig det var slik da p-pillene kom på markedet på 60tallet en gang, det vet jeg ikke. Men det er ikke slik nå. Før i tiden ble det også anbefalt å ta pauser fra p-pillene, men dette har man gått vekk fra nå, av to grunner. Man ble oftere ufrivillig gravid, og risikoen for bivirkninger, deriblant blodpropp, er størst de første månedene. De nyere merkene har også mindre hormoner enn de gamle, så behovet for pauser er der heller ikke i samme grad, vil jeg tro.
HenrietteL Skrevet 14. juni 2013 Forfatter #20 Skrevet 14. juni 2013 Takk for svar alle sammen, begynner på dem i dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå