AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #1 Skrevet 14. juni 2013 Jeg er ei jente på 22 år med et barn på 1 år. Jeg har lenge tenkt over det å være dagmamma. Jeg elsker å være hjemme sammen med barnet mitt og jeg liker veldig godt andre barn å kunne tenke meg å etterhvert jobbe i barne/ungdom sektoren. Er det sånn at hvem som helst kan være dagmamma? Hvor mange barn er vanlig at en person har ansvaret for? Og hvor mye tar man betalt per barn? Og en ting til som har hindret meg litt fra å bli dette tidligere er at jeg føler at de fleste ønsker seg dagmamma som er litt eldre. Så spørsmålet er egentlig om dere hadde ønsket å sette barnet deres hos en dagmamma på "kun" 22 år? Anonymous poster hash: 1b54a...84b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #2 Skrevet 14. juni 2013 Ja, hvem som helst kan være dagmamma. Du må sette deg inn i regler for skatt, denne er fin å lese: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Skatteregler-ved-barnepass/?chapter=3889#kapitteltekst Anonymous poster hash: 238a8...f84
Gjest Hilda Skrevet 14. juni 2013 #3 Skrevet 14. juni 2013 Jeg er ei jente på 22 år med et barn på 1 år. Jeg har lenge tenkt over det å være dagmamma. Jeg elsker å være hjemme sammen med barnet mitt og jeg liker veldig godt andre barn å kunne tenke meg å etterhvert jobbe i barne/ungdom sektoren. Er det sånn at hvem som helst kan være dagmamma? Hvor mange barn er vanlig at en person har ansvaret for? Og hvor mye tar man betalt per barn? Og en ting til som har hindret meg litt fra å bli dette tidligere er at jeg føler at de fleste ønsker seg dagmamma som er litt eldre. Så spørsmålet er egentlig om dere hadde ønsket å sette barnet deres hos en dagmamma på "kun" 22 år? Anonymous poster hash: 1b54a...84b Se også på denne, den er viktig: Dersom du er dagmamma for tre eller flere barn som er til stede samtidig, og du tilbyr en ukentlig oppholdstid på mer enn ti timer for hvert barn, gjelder samme krav som for barnehager. - http://www.regelhjelp.no/MondoSearch/Click.aspx?LinkClick='%2fcgi-bin%2fMsmGo.exe%3fgrab_id%3d0%26page_id%3d14956%26query%3ddagmamma%26hiword%3dDAGMAMMAER%2520dagmamma%2520'
Gjest Hilad Skrevet 14. juni 2013 #4 Skrevet 14. juni 2013 Gå inn på regelhjelp.no og søk på ordet dagmamma.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #5 Skrevet 14. juni 2013 Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å ha barnet hos dagmamma, og jeg må innrømme at jeg ville vært enda mer skeptisk om dagmammaen var veldig ung. Skepsisen handler om flere ting: - Man har liten kontroll over hvordan barnet har det i løpet av dagen. Selv om dagmammaen virker trivelig og flink så er det jo ingen garanti for at hun er en god dagmamma når foreldrene er bort. Garanti har man ikke i barnehage heller, men der er det flere voksne sammen og jeg tenker de voksne da "passer på hverandre" sånn at man faktisk må gjøre en god jobb. En dagmamma gjør stort sett som hun vil, og da er man avhengig av at hun er genuint opptatt av å gjøre barnas hverdag så god som mulig. - En dagmamma er mer ustabil/utrygg enn en barnehage. Hvis dagmammaen blir syk eller rett og slett finner ut at hun ikke gidder passe barnet lenger så står man på bar bakke. - I barnehagen skal det i hvertfall være noen med pedagogisk kompetanse og kunnskaper om førstehjelp. Sånne krav finnes ikke for en vanlig dagmamma. Jeg ville kun valgt dagmamma som en siste desperat løsning fordi jeg ikke fikk barnehageplass og ikke hadde andre muligheter, og da ville jeg mest sannsynlig valgt en voksnere dagmamma. Personligheten og kjemien hadde jo så klart vært viktigst, men om jeg skulle velge mellom to som virket som trivelige damer og den ene var 20 og den andre 40, så ville jeg valgt den på 40. Men det er nå meg det da. Sikkert mange andre som kunne tenkt seg en ung og sprek dagmamma. Anonymous poster hash: 5cc6e...e65
Gjest Nora Skrevet 15. juni 2013 #6 Skrevet 15. juni 2013 Om det var søstera mi eller noen av nære venner som var i permisjon og jeg skulle ut og arbeide igjen, kunne jeg tenke med å la dem bli dagmamma for ungen min. Uansett alder. Vanskelig å svare om fremmede folk.
Gjest Sara Bernard Skrevet 15. juni 2013 #7 Skrevet 15. juni 2013 Jeg er ei jente på 22 år med et barn på 1 år. Jeg har lenge tenkt over det å være dagmamma. Jeg elsker å være hjemme sammen med barnet mitt og jeg liker veldig godt andre barn å kunne tenke meg å etterhvert jobbe i barne/ungdom sektoren. Er det sånn at hvem som helst kan være dagmamma? Hvor mange barn er vanlig at en person har ansvaret for? Og hvor mye tar man betalt per barn? Og en ting til som har hindret meg litt fra å bli dette tidligere er at jeg føler at de fleste ønsker seg dagmamma som er litt eldre. Så spørsmålet er egentlig om dere hadde ønsket å sette barnet deres hos en dagmamma på "kun" 22 år? Anonymous poster hash: 1b54a...84b At du har et barn selv kan være et pluss, som kompenserer litt for ung alder. Trøbbelet med å finne noen er jo første gang, når du ikke har erfaring og referanser (uansett alder). De barnehageansatte er ofte ikke eldre enn deg. Au pairer var tradisjonelt unge. Du må reklamere med de fordelene du har: hage? Lekeplass like ved? Erfaring som barnevakt og storesøster? Musikkinteressert, friluftinteressert, bakeinteressert? Ha et bevisst forhold til ALT foreldre kan ha mening om ( mat, påkledning, tv, sikring, sykdom, soving, aktiviteter, organisering av dagen, regler, oppdragelse, hygiene ). Hva gjør dere når dere skal på tur, vogner? Ta å gjennomfør et førstehjelpskurs for barn med en gang, er der du får deltakerbevis. Det ville jeg tolket svært positivt og seriøst. Hvis jeg skulle ansatt en så ung dagmamma, ville jeg foretrukket at hun kom hjem til oss, vet ikke om du har tenkt å ha flere barn samtidig, men første gang begynner du vel med en + din egen, så får du erfaring. Ha et godt svar på "Hva er grunnen til at du ikke vil jobbe i barnehage, eller utdanner deg til førskolelærer? " Det er det første jeg ville spurt deg om. Jeg ville vært redd for at Dagmamma-dømmen egentlig var et bedagelig ønske om å være hjemme med mitt eget barn noen år, for å slippe å "jobbe". Du må vise at du ser på det som en jobb, og et ønske om å utdanne seg eller i hvertfall jobbe med barn ville være positivt. (Hva er grunnen til at du ikke vil jobbe i barnehage?) Nå er vi negative her, i realiteten er det slik mange steder at man er desperat etter dagmamma/barnehageplass, så det er ikke sikkert det blir vanskelig å finne noen i det hele tatt. Kanskje du kjenner noen du kan starte for i begynnelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå