Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns dere om denne "matplanen"?
Hva bør jeg endre på - jeg går ikke ned i vekt :(

Froskost:

1 knekkebrød med 2 skiver hvitost

Lunsj:

salat av en neve isbergsalat

4-5cherrytomater

4-5 ss smårettskinke

7-8 terningerfetaost

10 sukkererter

Middag:

2-3 stykker hjemmelaget pizza med kjøttdeig, ost, løk, paprika, mais

eller

1 stykke Toro(?) lasagne med masse salat til

eller

2 hjemmelagede elgkarbonader m/kokte grønnsaker (brokkoli, blomkål, gulrot)

Jeg har skjelden tid til kardiotrening, men tar litt styrkeøvelser i ca 30 min hjemme daglig.

Jeg er 169 høy og 72 kg.

Skrevet

Du spiser jo nesten ikke...

Gjest ZZZZZ
Skrevet

For meg ser det ut som at du spiser for lite. Jeg er 10 cm lavere enn deg og veier over tjue kg mindre, og jeg spiser allikevel mye mer enn deg. Meeen du får nok bedre råd enn jeg kan gi deg av andre på forumet angående kostholdet.

Skrevet

Men tidligere spiste jeg jo mye mer og vekta raste oppover - for bare 4 år siden veide jeg 60kg - jeg har med andre ord lagt på meg 12 kg på 4 år.

Har vært gjennom 2 svangerskap på de 5 siste åra også, så selvfølgelig gjør jo det noe med kroppen, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg ned i vekt.

Målet mitt er 65kg, og alt under det er bonus...

Noen som kan komme med forslag til hva jeg bør gjøre?

Gjest Superwoman!
Skrevet

Kutt ut ferdigmat/helvfabrikat, spis mer rent kjøtt og grønnsaker. Spis flere mellommåltider f.eks skyr, smoothie, grov skive med pålegg, havregryn osv. Dropp ost mot rene kjøttpålegg med agurk/paprika osv.

Og ikke minst spis mer! :)

Skrevet

Du spiser lite, og det du spiser er ikke sunt. Ost er som oftest nei-nei hvis du skal gå ned i vekt, og jeg ser at du har ost til frokost, lunsj og middag.

Bytt ut pizza og lasagne med noe sunnere så er du på god vei. Legg gjerne inn noen mellommåltider også.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har tid til å lage pizza med heving av deig, hjemmelaget saus og steking og har tid til lasagne har du tid til kardio.

Anonymous poster hash: eb9ff...8ce
  • Liker 1
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Hva syns dere om denne "matplanen"?

Hva bør jeg endre på - jeg går ikke ned i vekt :(

Froskost:

1 knekkebrød med 2 skiver hvitost

Lunsj:

salat av en neve isbergsalat

4-5cherrytomater

4-5 ss smårettskinke

7-8 terningerfetaost

10 sukkererter

Middag:

2-3 stykker hjemmelaget pizza med kjøttdeig, ost, løk, paprika, mais

eller

1 stykke Toro(?) lasagne med masse salat til

eller

2 hjemmelagede elgkarbonader m/kokte grønnsaker (brokkoli, blomkål, gulrot)

Jeg har skjelden tid til kardiotrening, men tar litt styrkeøvelser i ca 30 min hjemme daglig.

Jeg er 169 høy og 72 kg.

30 min kardio om noen ganger i uka har alle tid til. Det er kun snakk om prioriteringer.

Med barn i huset så burde du uansett kvitte deg med all halvfabrika mat og lære deg og lage mat fra bunn med rene råvarer. Da kutter du ikke bare ned på masse unødvendig sukker og salt, men du lær ungene å spise sunn og god mat.

Lasagna og pizza er helgemat, ikke hverdagskost. Hverdagene bør bestå av kylling, fisk, karbonadedeig, egg, masse grønnsaker, frukt, villris, grove kornprodukter etc. Det er mye god hverdagsmat man kan lage. Et par søk på Google og det florerer av gode oppskrifter.

Du burde ha 3 større måltider: frokost, lunsj og middag og 2 mindre: mellom og kvelds. Da får du i deg jevnt med mat og du holder blodsukkeret stabilt og det er lettere å ikke sprekke.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har tid til å lage pizza med heving av deig, hjemmelaget saus og steking og har tid til lasagne har du tid til kardio.

Anonymous poster hash: eb9ff...8ce

Min mann som lagde til jeg kom hjem fra jobb - syns ikke du trenger å være frekk...

• Liker 1
Skrevet (endret)

30 min kardio om noen ganger i uka har alle tid til. Det er kun snakk om prioriteringer.

Med barn i huset så burde du uansett kvitte deg med all halvfabrika mat og lære deg og lage mat fra bunn med rene råvarer. Da kutter du ikke bare ned på masse unødvendig sukker og salt, men du lær ungene å spise sunn og god mat.

Lasagna og pizza er helgemat, ikke hverdagskost. Hverdagene bør bestå av kylling, fisk, karbonadedeig, egg, masse grønnsaker, frukt, villris, grove kornprodukter etc. Det er mye god hverdagsmat man kan lage. Et par søk på Google og det florerer av gode oppskrifter.

Du burde ha 3 større måltider: frokost, lunsj og middag og 2 mindre: mellom og kvelds. Da får du i deg jevnt med mat og du holder blodsukkeret stabilt og det er lettere å ikke sprekke.

Joda, ser det med prioriteringer, men når man er oppe typ kl 05 om morgenen med barn som er skikkelig morgenfugler, så reiser man på jobb frem til kl 17, være litt med barna før de skal legge seg, bruker en evighet på legging da minstejenta våkner hvert tiende minutt mellom kl 19 og 22, og man er stup trøtt fordi man stod opp kl 05 (og var oppe flere ganger på natta fordi minstejenta fortsatt våknet da også), så er det liten tid til kardio synes jeg da... ;)

Ellers takk for råd om 3 hovedmåltider og 2 små ;)

Endret av Soon
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Bytt ut pizza og lasagne med sunnere mat som fisk, mager kjøtt og grønnsaker. Det er både sunnere og du kan spise deg mett på det uten å få i deg altfor mange kalorier. Du kan gjgjerne fortsette å spise pizza og lasagne, men begrense deg, kanskje kun i helga?

Ett annet råd er å lage all mat fra bunn, unngå Toro og andre ferdig/halvfabrikata produkter. Dette

AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo fungerer fantastisk . Ikke vær redd for å spise verken ost eller mat med fett i som de andre her sier du skal. MAn har mye lettere for å sprekke når man kun spiser magert med både lite karbo og lite fett.

Anonymous poster hash: e9c92...274
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Lavkarbo fungerer fantastisk . Ikke vær redd for å spise verken ost eller mat med fett i som de andre her sier du skal. MAn har mye lettere for å sprekke når man kun spiser magert med både lite karbo og lite fett.

Jojo, helt greit med lavkarbo, men da må man jo spise lavkarbo også. Ikke ost ++ i tillegg til karbohydrater. Hun spiser jo pizza og lasagne i tillegg, og det er ikke akkurat lavkarbo.

Edit: Hvis man skal gå ned i vekt.

Endret av Sophia
Skrevet

Dere har rett, må nok bestemme meg for lavkarbo eller lavkalori...

Syns det er vanskelig iallefall - men tusen takk for konstuktiv tilbakemelding.

Men hvor mye karbohydrater er det i et stykke lasagne på ca 10x10cm??

Det er jo kun pastaen, eller er det veldig mye sukker/karbo i sausen også? Spør fordi jeg ikke aner altså.

Og i ett knekkebrød "Finn Crisp 5 wholegrains" som jeg spiser til frokost, er det kun 7,5g karbohydrater pr knekkebrød, det er vel ikke mye??

Og når jeg da spiser hvitost på dette, og kun salat til lunsj som nevnt over, og ett sykke lasagne på 10x10cm pluss masse grønnsaker til middag, har jeg da egentlig fått i meg veldig mye karbohydrater??

AnonymBruker
Skrevet

Dere har rett, må nok bestemme meg for lavkarbo eller lavkalori...

Syns det er vanskelig iallefall - men tusen takk for konstuktiv tilbakemelding.

Men hvor mye karbohydrater er det i et stykke lasagne på ca 10x10cm??

Det er jo kun pastaen, eller er det veldig mye sukker/karbo i sausen også? Spør fordi jeg ikke aner altså.

Og i ett knekkebrød "Finn Crisp 5 wholegrains" som jeg spiser til frokost, er det kun 7,5g karbohydrater pr knekkebrød, det er vel ikke mye??

Og når jeg da spiser hvitost på dette, og kun salat til lunsj som nevnt over, og ett sykke lasagne på 10x10cm pluss masse grønnsaker til middag, har jeg da egentlig fått i meg veldig mye karbohydrater??

Man kan fint lage lasagne på lavkarbo også. Mener det er fiberhusk,egg og philadelpia rørt sammen til en røre som man smører utover ett stekebrett og steker i ovnen. Skjæres i ruter og brukes istedet for pastaplater. :)

Annonse
Skrevet

Man kan fint lage lasagne på lavkarbo også. Mener det er fiberhusk,egg og philadelpia rørt sammen til en røre som man smører utover ett stekebrett og steker i ovnen. Skjæres i ruter og brukes istedet for pastaplater. :)

Takk for tips. Hvor får man kjøpt fiberhusk?? ;)

Skrevet

Takk for tips. Hvor får man kjøpt fiberhusk?? ;)

Du kan kjøpe det i flere vanlige matbutikker :) Meny har det i hvertfall, og tror jeg har kjøpt det på rema 1000 før også.

Skrevet

Supert, skal sjekkes ut.

Jeg heller nemlig mot lavkarbo fremfor lavkalori - utfordringen blir nok å droppe sjokolade på lørdagskvelden.

Men jeg sitter nå her, på en lørdagskveld, uten sjokolade i huset, og det går bra sålangt ;)

Hva spiser dere lavkarbere når dere skal kose dere litt?
Jeg er ikke glad i cottage cheese, vet mange bruker dette i lavkarbokosten, men det er ikke noe for meg.

Skrevet

Supert, skal sjekkes ut.

Jeg heller nemlig mot lavkarbo fremfor lavkalori - utfordringen blir nok å droppe sjokolade på lørdagskvelden.

Men jeg sitter nå her, på en lørdagskveld, uten sjokolade i huset, og det går bra sålangt ;)

Hva spiser dere lavkarbere når dere skal kose dere litt?

Jeg er ikke glad i cottage cheese, vet mange bruker dette i lavkarbokosten, men det er ikke noe for meg.

Nå spiser ikke jeg lavkarbo, men jeg tåler ikke gluten så baker mye lavkarbobakst. Ville skjekket ut fotballfrue sin blogg. Man kan si mye rart om dama, men hun har mange gode oppskrifter :) Lasagnen hennes er veldig god! Og hun har masse oppskrifter på kosemat man kan kose seg med på lørdagskvelden :) Sjokolade kan man vel spise på lavkarbo, bare å kjøpe mørk :)

• Liker 1
Skrevet

Nå spiser ikke jeg lavkarbo, men jeg tåler ikke gluten så baker mye lavkarbobakst. Ville skjekket ut fotballfrue sin blogg. Man kan si mye rart om dama, men hun har mange gode oppskrifter :) Lasagnen hennes er veldig god! Og hun har masse oppskrifter på kosemat man kan kose seg med på lørdagskvelden :) Sjokolade kan man vel spise på lavkarbo, bare å kjøpe mørk :)

Joda, men mørk (type 70% eller hva det er) smaker ikke godt, så da klarer jeg meg heller uten ;)

Men takk for tips om bloggen .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...