Gå til innhold

rens av gulvteppe

Anbefalte innlegg

Gjest Funky Punk
Skrevet

Fikk et teppe som er kjempefint (kopi av slike persiske tepper), men når jeg ringte renseriet så skulle de ha 140 kr pr kvm for å rense det, og så mye penger har jeg ikke akkurat nå (vil tippe teppet er 3-4 kvm)

Så jeg lurte på, hva kan jeg gjøre selv? Støvsuge det er greit, men jeg tror det er ganske skittent så jeg trenger nok å gjøre litt mer enn å bare støvsuge det. Noen sa at man kunne kjøpe en sprayboks, men de husket ikke navnet på denne sprayen.

Noen tips og råd?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker endel av teppene mine for hånd. Henger det ut, banker ut det jeg kan av dritten, vasker med en skrubbebørste eller oppvaskbørste med det vaskemiddelet jeg har tilgjengelig (min favoritt er å først spraye på en blanding av eddik og vann hvis teppet tåler dette, så grønnsåpe og vann) så spyler jeg det lett med hageslangen og lar tørke :)

Anonymous poster hash: ade8f...288

Gjest Funky Punk
Skrevet

Hva henger du teppet på?

Dette er ganske tungt og stort så jeg vet ikke helt hva jeg skal henge det på så det holder seg oppe og ikke subber i bakken.

Har forsåvidt en tilhenger stående på gårdsplassen, så en idé kunne vel kanskje vært å legge det på hengeren mens jeg spyler og skrubber det, men vet ikke helt hvor jeg skal ha det mens det tørker i så fall

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke nylonvask. Jeg har med stort hell brukt den både på sportsvogn i stoff og lampeskjerm.

Ellers så kan du forhøre deg hos en møbelbutikk. De har garantert noe for tekstiler.

Anonymous poster hash: 8c274...1c2
AnonymBruker
Skrevet

Pleier å vaske mine for hånd. Støvsuger det så godt det går ann. Legger det ut på terrassen og spyler litt med vann. Deretter strør jeg på litt vaskemiddel og bruker en god børste og skruber. Etter jeg er ferdig, setter jeg det på gjerdet av terrassen og spyler med hageslangen. Og that's it :) En gang har jeg hatt det på renseri, og det var bortkasta penger, så ikke reint ut.

Anonymous poster hash: d26a7...42a

Gjest Funky Punk
Skrevet

Har ikke terrasse så får ikke hengt det opp sånn, men om jeg legger det litt over kanten/hjørnet på tilhengeren så får det litt luft under og kanskje tørker bedre.

Skal iallefall støvsuge det, spyle det og skrubbe det med såpe og spyle det igjen, så får vi se hvordan det blir :)

Den personen som hadde teppet er ikke av den mest renslige typen, så det må iallefall bli RENT før det får lov å legges på gulvet her hjemme :fnise:

Gjest Funky Punk
Skrevet

(min favoritt er å først spraye på en blanding av eddik og vann hvis teppet tåler dette, så grønnsåpe og vann)

Et spørsmål til;

Hva skjer om teppet ikke tåler eddik? Blir fargene blasse, eller ødelegges det enda mer?

Gjest Funky Punk
Skrevet

Æsj! Jeg må nok bare sette av litt penger til å rense det hos et renseri. Det lukter fortsatt ekkelt og jeg får det ikke helt rent.

Har regnet på det og det vil koste 560:-

AnonymBruker
Skrevet

Det som kan skje er at fargene kan bli blasse ja. Men det har aldri skjedd på noen av mine tepper :) eddiken vil fjerne lukten, er derfor jeg somregel bruker det før grønnsåpe :) da lukter det deeeeilig etterpå :) du kan fint henge det til tørk over tilhengeren forresten, og det kan godt henge ute LENGE!

Gjest Funky Punk
Skrevet

Kanskje prøve igjen i morgen da med eddik.

Men hva om det begynner å regne? Været er så ustabilt om dagen så vet ikke om jeg tør å la det henge ute så lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte mitt i regnet sist jeg vasket det, gikk helt fint! Er du redd for regnet er det bare å følge litt med å ta det inn hvis det begynner å regne, det jeg pleier å gjøre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...