Gå til innhold

Bygge ut horistonaldelt tomannsbolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte i fjor en horisontaldelt tomannsbolig. Jeg har andre etasje pluss loft. Andreetasjen er ca. 75 kvm2, og loftet ca. 30kvm2(men har for lav takhøyde til at det regnes med - selv om jeg fint kan bruke det til gjesterom, tv-stue etc -takhøyden er like under 2m, skråtak).

Det jeg lurer på er å bygge ut andreetasjen med to soverom, som kanskje ville blitt ca. 25-30 kvm2. Problemet er at huset ligger ganske nært en nabotomt - som for øvrig har identisk hustype som er påbygd slik jeg ønsker å bygge på mitt hus.

Er det noen absolutt, ufravikelig grense i forhold til hvor mange meter ytterste husvegg kan være i forhold til avstand fra nabotomt?

Og, om det er mulig å bygge ut i forhold til ovennevnte, hvor mye vil det ca. koste? Er ikke snakk om å grave ut noe, er jo en andreetasje -men det vil jo være "luft" under så trenger nok søyler o.l. Kjenner ingen snekkere som kan gjøre det billig/gratis, så hvor mye må jeg regne med?

Anonymous poster hash: 57d02...bcc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vist du skal bygge nærmere nabohuset enn 8 meter er det krav om at det blir brukt brannsikkert materiale, slik at ev brann ikkje spres lett frå eine huset til det andre. Er du nærare nabogrensa enn 4 meter må også naboen godkjenne plasseringa, ev. treng du særskild tillatelse frå kommunen til å bygge nær grensa.

Brannsikring vil nok gjere prosjektet noko dyrare, men har ikkje peiling på kva slikt koster. Husk at de både må betale for arbeidet, og for løyve frå kommunen.

Skrevet

Heter seg 4m fra grensa og 8meter fra nabohus, hva som kreves for å bygge nermere har Maja skrevet over her.

Å brannsikre utbygget ditt er enkelt, er bare å kle med gips og bruke brannvinduer om du skal ha det mot naboen, hva det vil koste er helt umulig å si, du kan jo bare ringe noen snekkerfirmaer å høre om de ønsker å komme på befaring og gi et kostnadsoverslag på jobben, det koster deg ingenting :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor finner man disse reglene? Trenger å forberede meg til naboen skal bygge ut sin tomannsbolig med terrasse kliss inntill vår, noe jeg selvfølgelig ikke er interessert i.

Anonymous poster hash: f5f87...a1b
Skrevet

I forskriftene til plan og bygningsloven - TEK10 og SAK10. Og på www.dibk.no

AnonymBruker
Skrevet

De har ikke lov å bygge det uten at du eller tidligere eier har fått nabovarsel og dere kan påklage søknaden til plan og bygningsetaten.

Hvor finner man disse reglene? Trenger å forberede meg til naboen skal bygge ut sin tomannsbolig med terrasse kliss inntill vår, noe jeg selvfølgelig ikke er interessert i.

Anonymous poster hash: f5f87...a1b

Anonymous poster hash: 60519...3d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...