Gå til innhold

Hjelp! Jeg legger på meg, må stoppe dette

Anbefalte innlegg

Gjest Aria.
Skrevet

Må bare innse at jeg desverre har lagt på meg den siste månedene :(

Det har kommet veldig snikende, men jeg ser det spesielt på bilder. Ansiktet er rundere. Klærne mine er også blitt veldig trange. Og en kjole jeg hadde som i utgangspunktet var litt trang får jeg nå ikke på meg i det hele tatt :( :(

Har aldri vært overvektig, er 1.72 og veier alltid 61, sånn har det vært i mange år. Men nå har jeg altså gått opp til 68. Det er ikke verdens undergang, men jeg vil ta tak i dette før det går for langt. Jeg må stoppe det.

Hver dag tenker jeg at jeg skal spise sunnere og trene, men det blir bare aldri noe av :( Jeg er ganske flink til å spise sunt, men det blir så mye godteri. Det begynte med at det var en skikkelig stressende periode med mye å gjøre på jobben og veldig mye sosialt (bursdager, familiemiddager, dåp, bryllup etc etc) Så for å få engergi fant jeg ut at det hjalp med litt sukker. Også rakk jeg jo aldri å trene, var helt utslitt hver dag og sov alltid for lite, alltid veldig lite engergi. Jeg hadde aldri tid til å lage meg mat, så jeg prøvde å være flink å ta en rask havregrøt med linfrø, men det ble ofte pizza også, eller noe annet usunt som gikk kjapt.

Nå har jeg blitt mye flinkere til å si nei til ting og planlegge lenger frem i tid sånn at det ikke skal bli så hektisk. Men jeg har allerede lagt på meg :( Og jeg vil ha godteri eller andre usunne ting hele tiden. Det er liksom ikke nok å bare spise vanlig, vil alltid ha noe mer etterpå. Også merker jeg at jeg spiser mer, prøver å slutte å spise før jeg er mett, men da blir jeg fort sulten igjen og tar noe usunt.

Hva gjør jeg?? Føler at jeg har mistet all kontroll over kroppen og meg selv og ikke greier å skjerpe meg. Jeg MÅ trene også. Men har jo aldri tid! Trenger sårt noen råd her, jeg må få ordnet opp i dette! Det er så fortvilende og jeg føler meg så misfornøyd med meg selv.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med kostholdet, det er som oftest det letteste om du sliter med treningsmotivasjonen. Kostholdet har nesten alt å si når du vil ned i vekt. Husk at du kan spise hva du vil uten å legge på deg, SÅ LENGE du ikke spiser mer enn du forbrenner.

- Ikke kjøp inn snop, for da spiser du det heller ikke.
- Om du absolutt MÅ ha noe godt, så finn lettere alternativer til det usunne som for eksempel:
Gelé laget av fun light saft, lett-is, frukt, sukkerfri drops og tyggis, vaniljekesam med bær og sukrin, smoothie, popcorn, eple med kanel varmet i mikroen. (Smaker som eplekake).
- Popcorn har mindre kalorier enn chips, så om du vil unne deg noe så er det alternativet det beste.
- Kokkosboller inneholder ca 100 kalorier i hver, og jeg blir faktisk kvalm etter 2.

Når du har laget det som en vane å spise noe godt, så blir du avhengig. Her så spiser jeg sjelden godteri, fordi jeg ikke tenker noe over det, og da det ikke er en del av hverdagen. Du kan gjerne spise pizza, taco, hamburger, lasagne og alt det som er regnet som usunt. Men trikset er å gjøre det sunnere. - Lag pizza med grov bunn, og putt på skinke/kylling/sopp. Spis en salat attmed, så spiser du kanskje ikke så mye av pizzaen.
- Dropp lefsene når du lager taco. Spis tacosalat med litt rømme, og da kan det være like sunt som en kyllingsalat (Om du lager tacoen med karbonadedeig osv)
- Lasagne kan du lage av cottage cheese, karbonadedeig, lasagneplater, og grønnsaker.
- Lag egne hamburgere. Bak brødet og form hamburgere av karbonadedeig.
- Salat er et godt tips. Ha alltid en bolle med salat i kjøleskapet, for da blir det mye enklere å bruke det som tilbehør til middagene dine. Da spiser du gjerne mindre av hovedretten.

Det skal ikke mye til før du ser resultater. Når du kjøper pålegg så kjøp alltid magrere pålegg. Det gjør jeg, og jeg merker ikke forskjell på smak en gang.
- Proteinrik mat metter forresten bedre enn karbohydrater. Spis egg, kylling, fet fisk, skinke osv. :)
- Frokosttips kan være: omeletter, havregrøt, knekkebrød, smoothie, salater, wraps.

Når jeg lager vafler eller lapper så lager jeg de alltid sunnere enn oppskriften, fordi jeg ikke smaker forskjell uansett. Kesamlapper eller grove vafler er kjempegodt med sukkerfritt syltetøy.
- Unngå forresten å drikke i deg kalorier, det er unødvendig og du blir ikke mett uansett. Hold deg til vann, fun light saft (0 kalorier), eller sukkerfri brus.

Når du føler at kostholdet ditt er i boks så begynn å gå små turer. Å være i aktivitet gjør underverker for kroppen. Husarbeid skal du heller ikke undervurdere :-P

Stå på! Jeg har troen på deg :)

Anonymous poster hash: 4695d...fdd
  • Liker 1
Gjest Aria.
Skrevet

Tusen takk for motiverende svar :) Det har gått mye bedre de siste dagene. Spiser mye mer grønnasker og ikke så mye brød etc. Og ikke noe godteri :) Treningen uteblir da.. Også prøver jeg å la meg selv være LITT sulten, stoppe å spise før jeg blir mett eller ta en pause. Til helgen skal jeg prøve å lage grov pizza. Supre tips du kom med :5:

Gjest *MaggieQ*
Skrevet (endret)

Den sult følelsen er bare psykisk fordi kroppen husker at du har gitt den mer kalorier. Etterhvert som du venner deg til lavere kaloriinntak så vil kroppen og psyken tilpasse seg.

For min del så er det beste å spise 3 store måltider; frokost, lunsj og middag og 2 mindre; mellom og kvelds. Da vil kroppen holde jevntblodsukker og cravings på søtt bli mindre.

Om jeg f.eks spiser godteri flere dager i strekk så får jeg cravings på det. Om jeg holder meg unna så vil jeg aldri ha det. Holder meg til en dag i uka der jeg unner meg det jeg vil ha av usunne ting som is, sjokolade etc. og så spiser jeg rent resten av uka.

Når kroppen og psyken er vant med at det er sånn det er så er det ikke noe jeg tenker over heller :)

Endret av *MaggieQ*
Gjest JakeGreen
Skrevet

Å endre vaner tar tid, så du må bare holde ut. Om du gjør det, kommer du til å foretrekke å spise sunt og det er ikke lengre noe du tvinger deg selv til, men noe du har lyst til. Det føles bedre, du blir mer opplagt, kroppen fungerer bedre og du ser bedre ut.

Personlig mister jeg søtsug når jeg spiser sunt og variert. Skal du først spise noe 'godteri', prøv å spise noe som ikke er så usunt. For eksempel mørk sjokolade. Nøtter kan også være god snacks, men det blir fort mye kalorier om målet er vektnedgang.

Fortell meg gjerne hvilke godteri eller kaker som er bedre enn fersk ananas.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...