AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #1 Skrevet 13. juni 2013 Noen som vet hvordan det blir med foreldrepenger hvis man er student på første året, jobber deltid, men har jobbet fulltid de syv foregående år? Kan man da få legge til grunn snittet av arbeidsinntekt basert på tre siste år og få foreldrepenger fra nav? Eller må man ta stipend fra lånekassen? I mitt tilfelle inntekt: I forrifjor: 370000 I fjor: 390000 I år: 40000 (jobber frilans og er student) Anonymous poster hash: fd825...b22
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #2 Skrevet 14. juni 2013 Kanskje begge deler. Din sivil situasjon gjør at du sannsynligvis kan få penger av Nav, men da er det noen regler som gjelder utdanning. Studerer du ikke mer enn deltid, kan du få penger av Nav, da må du sende dem en søknad om godkjenning til utdanning. Det samme gjelder den som vil ta kurs heltid som ikke varer mer enn 3 mnder. Nav er veldig strenge på det. Ved siden av det kan du få penger av lånekassen, da den ene ikke påvirker den andre, og nav har ikke noe å si om hvor mye du får av Lånekassen. http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Dagpenger/Dagpenger/Rundskriv+om+dagpenger+og+utdanning.1073743969.cms Studerer du heltid, er det bare penger fra lånekassen du kan få. Du kan bruke deres kalkulator : http://stottekalk.lanekassen.no/ Anonymous poster hash: ee77a...f57
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #3 Skrevet 14. juni 2013 Kan man da få legge til grunn snittet av arbeidsinntekt basert på tre siste år og få foreldrepenger fra nav? Ifølge hvilket nav kontor du er i kontakt med, får du et annerledes svar. Men det de gjør, er at de baserer seg på din situasjon i siste mnd. Bortsett fra om din lønn har køt ganske mye nylig, da tar de ikke den i betraktning, eller om du har hat ujevnt lønn, da ta de et snitt på de siste 6 mndene tror jeg. De trenger å få opgitt hvor mye du har jobbet de tre siste årene, men det er bare for å vurdere om du skal få dagpenger som tilsvarer fulltidsjobb eller mindre. Har du i gjennomsnitt jobbet 50%, må du vite at når du mottar dagpenger, får du ingenting de mndene du jobber mer enn 50% av den snitten, dvs 25% i dette tilfellet. Anonymous poster hash: ee77a...f57
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #4 Skrevet 14. juni 2013 Ts her. Takk for svar dere Kan se ut til at det blir lånekassen jeg må motta støtte fra da, siden jeg blir fulltidsstudent.. Anonymous poster hash: fd825...b22
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #5 Skrevet 15. juni 2013 Ok, men snakk likevel med Nav, man vet aldri. Ting er ikke alltid helt tydelige, og jeg tror du kan få noe som heter engangstønad når du føder, som er på ca 30.000 kr hvis jeg husker godt. og det kan være noe annet også, så ring dem og fortell din situasjon, eller besøk dem, det er enda bedre. Gratulerer med graviditet, og lykke til med studiene Anonymous poster hash: ee77a...f57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå