AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #1 Skrevet 13. juni 2013 Jeg har nylig startet min reise mot en normal BMI og har 30 kg å ta av så ligger på 1500 kcal per dag for å gå ned i vekt. Det jeg har problemer med er å være litt kreativ å finne nye matretter som er gode, sunne og low calorie. Jeg er sikkert ikke den eneste som trenger litt tips og inspirasjon. Det hadde vært fint om vi kunne ha dette som en tråd hvor man kan poste oppskrifter og gjerne skrive sånn ca hvor mange kalorier det er per porsjon (hvis man vet det). Anonymous poster hash: 5008f...74c
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #2 Skrevet 13. juni 2013 På www.greteroede.no finner du en del oppskrifter. Anonymous poster hash: 362ab...ea9
Nerine_ Skrevet 13. juni 2013 #3 Skrevet 13. juni 2013 For 1500 kalorier kan man spise endel mat om man velger riktig. Jeg spiser mye bær/frukt med mager vaniljekesam, havregryn med ekstralett melk, knekkebrød osv. Til middag spise jeg ofte laks, svin, biff e.l. med masse grønnsaker som tilbehør, og litt ris eller potet.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #4 Skrevet 13. juni 2013 Det meste av fisk, sjømat og rent kjøtt er jo sunt og kalorifattig:) Så er det bare å fylle på med grønnfor. Du kan fint spise pannekaker f.eks. er jo masse oppskrifter på proteinpanekaker. Men du kan jo bytte ut sukker/blåbær og bacon med frisk frukt og bær:) Du kan fremdeles spise burger, fiskeburger, eller kyllingburger laget fra bunnen av er konge! Personlig synes jeg en fin plass å starte var de berømte 5 om dagen:) Anonymous poster hash: b6c3f...da2
Kira-delta Skrevet 13. juni 2013 #5 Skrevet 13. juni 2013 De dagene jeg ligger på 1500kcal spiser jeg som dette: Frokost: 2 egg (som omelett med skinke, bare kokte eller som eggerøre), avokado eller en boks makrell i tomat. Lunsj: 100gr kyllingfilet eller fisk. +grønnsaker. Mellommåltid: 300gr mager gresk yoghurt med kokos eller nøtter, eller mager vaniljekesam med nøtter. Middag: 200gr kylling, kalkun eller fisk. 60gr fullkornspasta/ris/couscous. +grønnsaker. Alt dette uten grønnsakene kommer på ca 900-1000kcal. Resten av kaloriene brukes på frukt i mellommåltider/kveldsmat/snacks og grønnsaker i lunsj og middag. Jeg spiser meg veldig mett på grønnsaker. Grønnsaker jeg bruker er linser, kikerter, squash, paprika, brokkoli, kinakål, sjampingjong, vannkastanjer og tomater. Også er je vanvittig glad i urter, og bruker det hele tiden -det kan bli stor forskjell på like matretter med forskjellige urter Bruker nesten aldri olje, smør eller annet stekefett da jeg lager det meste i ovnen. Jeg brukte myfitnesspal-appen, og talte kalorier nøye i tre uker. Nå mener jeg ikke at dette passer for alle, men for meg fungerer det supert. Jeg har mulighet og oversikt over hva jeg skal ta bort, for å legge til andre matvarer om jeg har gått lei, eller må tilberede maten på andre måter. Som eksempel kan jeg kan droppe nøttene i mellommåltidet for å tilsette pesto i middagen.
Gjest Sengaia Skrevet 13. juni 2013 #6 Skrevet 13. juni 2013 HVis du drikker mye vann før et måltid kan det "fylle" magesekken litt, så man ikke føler seg like sulten som om du ikke drakk vann først. Og hvis du spiser litt grønnsaker før du spiser et vanlig måltid, så starter forbrenninga. Hvis du har mye søtsug, så kan du "trappe det ned". Spiser du en periode mindre og mindre sukker, så demper suget seg. Før spiste jeg minst en stor plate firkløver om dagen, nå spiser jeg ingenting, og savner det ikke heller, jeg kjenner ikke suget. Ha masse grønnsaker med i måltidene. Spis "langsomme" karbohydrater som metter. Jeg spiser havregrøt kokt på vann istedenfor melk, og jeg syns det smaker like godt som om det skulle være kokt med melk. Alt av sånne ting kan man vende seg til Hver morgen fyller jeg en stor boks med opphakka grønnsaker. Jeg småspier av den iløpet av dagen, og om kvelden er den tom. Jeg har med meg en vannflaske overalt og drikker mye vann. Jeg drikker ikke juice e.l., det er det mye kalorier i. Jeg lager smoothie med masse bær og litt yogurt uten fett og sukker. Man kan kjøpe frosne bær ganske billig, på rema koster 400 gram blåbær 6 kr. Istedenfor vanlig sukker bruker jeg sukrin. Alt av sånne ting kan man vende seg til Jeg har veid 100 kg, nå veier jeg 64. Har man en livsstil som gjør at man veier så mye, så vil kroppen gjerne tilbake dit i begynnelsen når du går ned i vekt. Men fortvil ikke - om du etter hvert klarer å endre livsstil, så vil du nok ikke savne noe særlig av det man var vandt til med før! Sånn er det hvertfall for min del Platene med firkløver har jeg bytta ut med bær, og koser meg mye mer med det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå