Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i kollektiv, og har til nå latt alle bruke mine elektriske artikler. I dag klarte en av dem å ødelegge en av mine ting (til en verdi av 500 kr). Jeg vet ikke nøyaktig hvem som er ansvalig, da den virket tidligere på dagen, men var helt knust og tråkket i stykker senere på dagen.

Er det min egen feil fordi jeg har latt tingene ligge rundt så alle kan bruke dem? Eller kan jeg be den som har lånt tingen sist om å erstatte det? Det var jo så klart et uhell, men det er sykt irriterende å kjøpe dyre ting, og så få dem ødelagt av andre. Jeg er fattig student. 500 kr er for meg en investering.

Hva gjør jeg?

Anonymous poster hash: 8a331...77f
Videoannonse
Annonse
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Dette burde erstattes. Dersom jeg ødelegger noe vil jeg alltid tilby meg å erstatte dette. Synes du burde ta det opp med dem og be om erstatning.

AnonymBruker
Skrevet

synes faktisk det kommer litt ann på hva det er. Om det er noe de andre låner som en slags "ekstra" luksus (eks. rettetang, brødrister) eller om det er en ting som oppfattes som en del av "allmenneiet" (eks. støvsuger)

Jeg har donert noen ting til mitt kollektiv og ser på dette som allemannseie, da alle har donert noen nødvendige ting til leiligheten, som er felles.

Anonymous poster hash: c0917...a2e
Gjest Ironically me
Skrevet

Det var selvfølgelig ingen som visste noe om... Nei, jeg tror du kan glemme erstatning. Lås inn tingene dine!

AnonymBruker
Skrevet

knust og tråkket i stykker !? :sjokkert:

Enig med den over meg i at du bør låse inn tingene dine, så kan de utakknemlige svina kjøpe tingene de trenger selv.

Anonymous poster hash: 73d10...b44
Skrevet

Du kan prøve, men tviler på at du får erstattet tingen. Men spørs hva det er selvsagt. Er det noe du har gitt fri tillatelse for? En støvsuger f. eks? En hårføner? Et toast-jern?

Eller er det f.eks snakk om en blender du har kjøpt til deg selv?

Sistnevnte ville jeg krevd erstatning for.

Skrevet

Jeg ville ymtet frempå om erstatning. Da jeg bodde i kollektiv for et par år siden, ødela jeg blenderen til hun ene jeg bodde med. Erstattet den selvfølgelig med en gang - hvis man ødelegger noen andres eiendom så skal man vel gjøre opp for seg? Jeg tenker at når man lar tingene sine stå slik at alle kan bruke dem, er det vel fordi man regner med at folk ikke ødelegger dem, men bruker dem ordentlig.

Det kjipe var at jeg klarte å ødelegge blenderen en gang til etterpå (skrudde den på mens jeg enda hadde en skje oppi, daquiri-uhell). Erstattet den også :fnise:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Selvsagt skal det erstattes! Guttungen min tråkket i stykker den ene nabogutten sine solbriller ved en feiltagelse, dagen etter dro sønnen min og jeg til byen og kjøpte nye solbriller! skulle bare mangle. Det man ødelegger erstatter man!

.

Endret av Anciol
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig i at det bør erstattes, og hadde gjort det selv.

Problemet er den haugen av mennesker som ikke tenker slik. Det er ofte disse som også mener at du kan skylde på deg selv siden du lot de andre bruke tingene dine, og som derfor lager bråk når du krever erstatning....

Anonymous poster hash: e0fca...115
  • Liker 2
Gjest celine
Skrevet

Så lenge man ikke vet hvem det er, blir det feil å kreve erstatning av den som sist var grei og spurte om å låne.. Jeg ville i alle fall ha spurt litt rundt om noen visste noe om ødeleggelsen, hvem det var, når det skjedde etc, og så tatt det derfra. Hvis ingen har sett eller hørt noenting, sier det mye om en (eller flere) av de du bor sammen med, og da ville jeg ha låst inn tingene mine og heller latt være å låne bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...