AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #1 Skrevet 13. juni 2013 Jeg må prøve å anonymisere denne saken så godt som mulig, så om det blir litt vanskelig å forstå så beklager jeg det. Vi har altså kjøpt en tjeneste av en bedrift, la oss si snekker, og har betalt en fast sum i måneden for et fast antall timer. Vi har hatt godt kontakt med den som snekret for oss, og har regnet med at han har kontroll på det. Vi har hatt tremånederskontrakter i over et år. Nå kommer de plutselig og sier at de har jobbet mange timer som vi ikke har betalt for, og at de har dokumentasjon på antall timer jobbet og sum vi har betalt, og at vi da skylder de en hel del. Det er snakk om en god slump penger, ikke bare noen tusenlapper. Visstnok er dette helt fra september, noe som faktisk nesten er et år siden! For hvor lang tid tilbake kan de komme dragende med dette? Anonymous poster hash: 6c476...51e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #2 Skrevet 13. juni 2013 Må nesten legge til at selv om vi har hatt kontrakt på et fast timeantall så har vi kunnet justere det selv sammen med snekkeren, altså færre eller flere timer. Derfor kan vi ikke se på hva som har vært på kontrakten heller. Så spørsmålet er egentlig om de kan fakturere oss for så langt tilbake, spesielt når vi faktisk har trodd at vi har betalt for oss og at alt har vært på stell? Anonymous poster hash: 6c476...51e
Glitnir Skrevet 13. juni 2013 #3 Skrevet 13. juni 2013 Alt kommer an på en tolkning av kontrakten, så det er umulig for noen her å si uten å ha sett kontrakten. For øvrig, om de faktisk har et krav, er foreldelsesfristen tre år. 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #4 Skrevet 13. juni 2013 Alt kommer an på en tolkning av kontrakten, så det er umulig for noen her å si uten å ha sett kontrakten. For øvrig, om de faktisk har et krav, er foreldelsesfristen tre år. Takk for svar. Er det mulig at du kommer med noen spørsmål så skal jeg prøve å svare? Husker ikke kontrakten... Anonymous poster hash: 6c476...51e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #5 Skrevet 13. juni 2013 Jeg mener den skriftlige kontrakten sier at den er på x antall måneder, x antall timer som varer i x antall minutt. Anonymous poster hash: 6c476...51e 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #6 Skrevet 14. juni 2013 Noen fler som vil komme med sin mening? Er så stresset. Anonymous poster hash: 6c476...51e
MsPaddington Skrevet 14. juni 2013 #7 Skrevet 14. juni 2013 Kan man ta kontakt med forbrukerombudet for å høre om sånt? Isåfall ville jeg gjort det, da vet du at svaret du får er rett. Finnes vel noen gratis advokattjenester også, gjør det ikke det? Som kunne f.eks. sett på kontrakten? 2
Glitnir Skrevet 14. juni 2013 #8 Skrevet 14. juni 2013 Jeg mener den skriftlige kontrakten sier at den er på x antall måneder, x antall timer som varer i x antall minutt.Anonymous poster hash: 6c476...51e Fremdeles ikke mulig å si... Mangler mye info her. Dersom det er et konkret omfang i kontrakten og ikke annet er avtalt, gjelder det. Dersom dere har klausul om å variere/endre ved behov, så er jo spørsmålet om det er avtalt noen endring. Dersom det er uenighet om det er avtalt endring er jo spørsmålet hvem som kan dokumentere hva, evt sannsynliggjøring/troverdighet. Du har altså fremdeles altfor lite opplysninger om både kontrakt, hva som evt er sagt/gjort underveis samt hva slags type tjeneste dette er til at det er mulig å gi deg noe godt svar.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juni 2013 #9 Skrevet 16. juni 2013 Hvis saken gjelder håndtverkertjenester er det ikke forbrukerkjøpsloven som gjelder, men lov om håndverkertjenester. Det er kontrakten som her er avgjørende. Dere må sette dere ned og lese denne. Står det oppgitt hvordan ekstra arbeid skal faktureres? Står det oppgitt hva den faste summen pr måned skal dekke? Står det oppgitt hvordan ekstra arbeid skal avtales? Hvis du finner dette i kontrakten er neste spørsmål: er ekstra regningen i samsvar eller strid med disse bestemmelsene? Du kan jo faktisk be dem dokumentere hvor i kontrakten det står at de har anledning til å fakturere ekstra på denne måten. Noe mer konkret enn dette er det ingen av oss som kan greie å være uten at vi vet mer om hva det gjelder. Vi har ikke krav på disse opplysningene på noen måte, men konkrete svar krever konkrete opplysninger, og hvis disse går ut over ditt ønske om anonymitet så er det fullt forståelig at du holder det tilbake, men da blir svarene deretter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå