Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

de sier søvn avler søvn, men kan man da ikke vekke baby på siste lur? siste luren her er fram til ca 17.30, og hun sovner da for kvelden kl 20. Men hvis hun sover lenger enn 17.30, blir hun også trøtt senere på kvelden. Kan vi vekke henne slik at hun er trøtt kl 20, eller skal man ikke vekke så små barn?

Anonymous poster hash: 26d4e...ac3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på hvordan hun sover resten av døgnet og hvordan dere vil ha det. Min styrte fortsatt ganske mye selv når hun var så liten. Ville hun sove en time lenger på ettermiddagen så fikk hun det, da fikk vi bare følge hennes rytme senere, selv om det betød at hun sovnet for natten kl 21:30 i stedet for 20. Men min hadde ganske god forståelse for natt og dag da, så hun sov uansett godt gjennom natten (minus mating). Om senere/lengere dupp fører til dårligere søvn på natten slik at dere blir sittende våkne med henne, så får dere bare vurdere det. Men først og fremst ville jeg rådet dere til å la henne styre, i hvertfall et par måneder til.

Anonymous poster hash: e2ba3...c73
Skrevet

Det har hendt vi har vekket småen her i huset for å ikke ødelegge døgnrytmen for mye. Da venter vi til han er i riktig fase av søvnen (litt urolig, små lyder, øynene beveger seg under øyelokket...) og tar det helt forsiktig. Stryker litt på kinnet først, eller på magen. Deretter løfter vi han forsiktig opp og prater lavt til ham. Som regel våkner han av dette uten noe videre styr. Noen ganger sutrer han litt, mens et par ganger har han grått og fått puppen. Da sovner han som regel igjen der, uten at vi ser det som et stort problem. Vi tolker det som at han fremdeles trengte litt mer søvn. Hvis dette skjer våkner han som regel etter maks en halvtime uansett, av seg selv.

Men vår lille er som regel grei å legge, og det har ikke hatt noen effekt på søvnen hans om vi har vekket ham eller ikke. Men unger er forskjellige...

Skrevet

Hendte jeg vekte gutten i perioder for at det ikke skulle gå ut over nattesøvnen. Å måtte justere dagsovingen for at det ikke skal gå ut over nattesøvnen er helt naturlig.

At søvn avler søvn gjelder forresten ikke på alle barn. Det har aldri funket på min i alle fall. ;) Hvis han har sovet over en viss grense på dagtid, så har han enten slitt med å sovne på kvelden, eller våknet grytidlig om morgenen, det vi si i halv fem-fem tiden.

Gjest Elyssa
Skrevet

Jeg har vekket noen ganger iom at han fort blir overtrøtt hvis det blir for sent på kvelden før han sovner for natten. Men prøver stort sett å la han styre selv. Det gir som regel også best resultat :)

AnonymBruker
Skrevet

ok ,takk for svar. Hvordan justerer man dagsøvnen egentlig? ts

Anonymous poster hash: 26d4e...ac3
Skrevet

Jeg hadde gjort det om det ellers ville betydd senere legging enn jeg ønsket. Jeg syns alle helsesøstre snakker om søvn avler søvn, nesten uansett alder hos små barn. Hos sønnen min stemte det de første månedene, men siden kanskje seks mnd alder eller muligens litt før, var det heller motsatt. Men det var her sånn at etter tre mnd ca, innstilte han seg på legging mellom 19 og 20, og fram til han var litt over året, kunne han ta en blund så sent som en time opp mot legging, og han sovnet likevel til vanlig tid. Men merket etter hvert at han kunne våkne tidligere hvis han hadde sovet mye på dagen. Da vi gikk over fra fire mindre blunder til to, forlenget han soving med først en time om morgenen, og så enda en time da vi gikk ned til en dagblund (fra at han våknet fem hver morgen i flere måneder, sover han nå til sju). Men vet ikke om det å kutte ned på dagblunder hadde funket før vi gjorde det - han ble jo så trøtt og sur da han var yngre, hvis det var for lenge mellom hver blund, så vi fulgte hans tegn når det gjaldt soving.

Poenget mitt er også at barn er så forskjellige når det gjelder søvn, og det gjelder vel å prøve litt forskjellig for å se hva som passer for sitt barn. Gode råd fins det nok av, og det kan være verdt å høre litt forskjellig, men man må bare prøve seg fram.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...