Gå til innhold

Håper dette bare er en fase..?

Anbefalte innlegg

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Baby er 5mnd. Vi hadde en periode der leggingen gikk fint. Hun la seg i 19.-19.30-tiden, våknet kanskje en gang eller to fordi smokken var falt ut(og for mat på natten). De timene jeg hadde for meg selv på kvelden var gull verdt for meg.

Men nå vil hun plutselig ikke legge seg på kvelde mer. Nå sovner hun rundt den tiden vi legger oss 22.-2230-tiden. Noen kvelder er hun skikkelig trøtt, men nekter å sove, andre kvelder er hun lys våken.

Hun sover også veldig lite på dagen. Hun vil helst være i fanget mitt hele dagen, og eneste måten å få henne til å sove mer enn 10 minutter på er hvis hun ligger på brystet mitt.

Flere som har opplevd at babyen plutselig ikke vi sove på kvelden? Gikk det over av seg selv, eller er det noe vi må gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring med mine tre barn er at det aller meste er en fase og vil gå over av seg selv. Vi har aldri satt igang noen spesielle "tiltak", og etter en stund har alt løst seg av seg selv.

Skrevet

Når står dere opp da?

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Når står dere opp da?

Vi står opp i 9.30-tiden. Så sånn sett er vi jo heldig. Men det gjorde vi når hun la seg tidligere også.

AnonymBruker
Skrevet

Vi står opp i 9.30-tiden. Så sånn sett er vi jo heldig. Men det gjorde vi når hun la seg tidligere også.

Kanskje på tide å stå opp tidligere sånn at dag og natt blir 12 timer hver.

Min erfaring er hvertfall at det har en del å si. Vi slet veldig med å få etablert kveldsrutiner og få eldstemann tidlig i seng, han var også en del våken om natta. Så da var vi lenge inne i en "ond sirkel" der vi sov utover formiddagen og ikke fikk han i til å sove for natten før ved 21-23 tiden. Han var vel nærmere 1 år før vi fikk skikkelig stell på det.

Med nr 2 gikk alt mye bedre. Da var vi tidlig oppe om morgenen fra første dag og hun var allerede ved 4 uker klar for å ta natt kl 21. Og ved 3 mnd var hun klar for natta kl 19.

Anonymous poster hash: 2f246...5e5

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Men hun sover jo på morgenen. Skal jeg vekke henne for å stå opp tidligere, mener du?

AnonymBruker
Skrevet

Men hun sover jo på morgenen. Skal jeg vekke henne for å stå opp tidligere, mener du?

Det kan være forsøket verdt ja.

Anonymous poster hash: 2f246...5e5

Skrevet

Da er det ikke rart at hun ikke vil sove tidligere hvis dere står opp så seint... Her er det ca 12 timer fra vi står opp til babyen er klar for natta..

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke rart hun kunne sove 19-9.30 før hvis hun bare er fem måneder nå. Helt i starten har jo babyer mye mer behov for søvn, og det er veldig vanlig at de kan ha en natt på 13-15 timer. Rundt 3-4 måneders alder begynner imidlertid de fleste å få inn en døgnrytme (samt at søvnbehovet minker litt), og de fleste babyer begynner da å ha 11-12 timers natt.

Helt enig med de andre her i at du er nødt til å stå opp tidligere med henne hvis du vil at hun skal sovne tidligere på kvelden. (Og det bør du også gjøre, på grunn av hormoner er det slik at den beste søvnen sover vi mennesker i timene før midnatt. Hun bør derfor legges i 19-tiden for å få mange timer med høykvalitetssøvn)

Anonymous poster hash: b81ba...60d

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ganske vanlig både med utviklingssprang og tenner rundt 5-6 måneder, så det kan være så "enkelt"? Vi hadde en veldig 'enkel sovebaby', men hun hadde slike perioder når hun fikk tenner spesielt, og også rundt ca 3, 6 og 10-11 mnd såvidt jeg husker.

Ellers støtter jeg de som sier 12/12 deling av døgnet, det funket kjempebra for oss og er verdt å prøve. Det ble litt tidligere morgener (ca 7-7:30 for at hun skulle legges for natta ca 19-19:30), hun kunne nok sovet til 10 om hun fikk. Men da tok vi heller en litt tidlig første dupp, rundt kl 9-9:30 allerede. Tok ikke så lang tid før dette "satt". Og hun sover fortsatt 19-7 nå som 2,5 åring, og har akkurat sluttet å sove på dagen. :)

Anonymous poster hash: 64846...528
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Enn at det skulle være så enkelt da! Har stått opp tidligere nå og jaggu sovner hun ikke tidligere på kvelden også. jeg trodde jeg kunne få i både pose og sekk, med tidlige kvelder og sene morgener jeg :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

(Og det bør du også gjøre, på grunn av hormoner er det slik at den beste søvnen sover vi mennesker i timene før midnatt. Hun bør derfor legges i 19-tiden for å få mange timer med høykvalitetssøvn)

Kilder??!

Anonymous poster hash: 9afdd...448

Gjest Magdalene
Skrevet

Så bra det ordnet seg Penny!

Ikke ofte man får i pose og sekk ;)

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Så bra det ordnet seg Penny!

Ikke ofte man får i pose og sekk ;)

Takk :) De timene for meg selv på kvelden er absolutt mer verdt enn å ligge å dra seg på morgenen, så jeg håper det fortsetter sånn fremover :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...