Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobber har jeg i de siste månedene merket at en kollega av en eller annen grunn virker å mislike meg litt.

Hun er i midten av 20-årene, jeg er 31. Hun er i et vikariat og er usikker om hun får fortsette her. Jeg har gitt uttrykk for at jeg ønsker hun får fortsette, at jeg håper det lykkes for henne å få de arbeidsoppgavene hun ønsker etc. Generelt er jeg alltid hyggelig mot henne, og alle for så vidt. Har jobbet der i snart fire år, og har fremdeles ikke hatt konflikter med noen kollegaer. Hun har jobbet der i snart et år.

Greia er at hun visstnok er veldig sosial i forhold til flere på jobben, som hun bl.a. har invitert til jentekvelder. Flere på avdelingen vår hadde en felles fest for noen måneder siden, men den var hun ikke med på. Da var alle invitert.

Altså, jeg skjønner at hun ikke ønsker å invitere alle hjem til seg når hun skal ha bursdagsfest, som hun skal nå snart, eller ved andre anledninger.

I dag hendte det imidlertid noe som jeg syntes var veldig ubehagelig. Det var lunsj, og flere fra vår "avdeling" satt sammen. Hun fortalte da at hun gledet seg så til bursdagsfesten sin i helgen, og snakket om diverse i den forbindelse. Så sa hun plutselig til kollega A at ja, hun måtte gjerne komme - beklaget at det var kort varsel, men ønsket at hun kom. Kollega A ble naturligvis glad og sa hun ville komme. Kollegaen sa sa at det bra bra, og pekte på kollega B som satt ved siden av meg og sa at hun kommer også, og så pekte hun på kollega C som stod et annet sted i rommet og sa at hun kommer og. Og kollega D skulle også komme, og hun visste hvor det var for hun har vært der tidligere, la hun ut om.Til slutt nevnte hun kollega E, som ikke var der akkurat da, for hun skulle visst også komme. Jeg var da den eneste fra avdelingen vår som satt der som ikke ble nevnt, jeg satt rett ovenfor henne.

Jeg syntes bare det var rart, og litt uhøflig. Jeg har aldri vært populær, og var mobbeoffer på skolen, og siden denne kollegaen har startet virker det som om "alle" andre blir smisket så jævlig med, og at jeg på en måte blir ekskludert i forhold til dette.

Lurer på om jeg skal betro meg til en eldre kollega, for dette plager meg en del.

Orker knapt å forholde meg til henne videre nå, og ønsker innerst inne at hun ikke får fortsette i jobben til høsten. Jeg liker ikke folk som ekskluderer andre og viser det så åpenlyst.

Anonymous poster hash: 5b769...8e2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars deg! dette synes jeg var dårlig gjort av henne! :hug:

• Liker 2
Skrevet

Uff... For en ufin hersketeknikk hun bedriver! Men spør deg selv om hun er en person du ønsker å ha kontakt med uteno rent kollegialt? Høres ut som m dette rører opp i dine tidligere erfaringer, og det er ikke så merkelig. Men om du ser vært ifra det, er dette en person som betyr noe for deg?

Prøv å ikke la dette påvirke deg på jobb, for da oppnår hun muligens det hun prøver på. Jeg hadde personlig vært forsiktig med å ta dette opp med en annen kollega, av frykt for at det kom henne for øret-noe som igjen kan nøre oppunder hennes behov for å drive med splitting. Det som nok har best effekt er å ta på seg et stort smil og være hyggelig og oppføre seg som normalt! Da har hun ingenting hun kan oppunder"ta" deg på, og hun vil lure på hvorfor hennes hersketeknikker ikke fungerer! Lykke til, husk at det er hun som har et problem-ikke deg :-)

Skrevet

Ooops... Skriveleif her og der... Sender fra mobil :-\

AnonymBruker
Skrevet

Enten fryktelig tankeløst, eller ren barneskoleoppførsel av den dama.

Anonymous poster hash: 73b6c...680
Skrevet

Syntes det er bra drøyt at du sier du ikke ønsker hun skal få fortsette i jobben sin også dette. Hvis du har så lite med henne å gjøre burde ikke dette plage deg så mye. Slik jeg forstår er det jo også litt alders forskjell. Ingen som heller kan lukte at du ble mobbet som ung. Dine tidligere dårlige erfaringer med mobbing syntes ikke jeg du skal assosiere med dette emnet her. Syntes det er umodent. Synd du ikke ble invitert, du kan jo være frimodig å spørre om hun har glemt deg?

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det er veldig ubehagelig...

Anonymous poster hash: af6d6...5d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville slettes ikke ha spurt henne om hun har glemt en. Hun har jo helt klart gjort sitt beste forsøk på å ekskludere deg. Du må ikke gjøre nøyaktig hva hun 'vil' eller forutså. Dette er som nevnt tidligere en grusom hersketeknikk for å gjøre det ubehagelig for deg. Og det er så ufint, så umodent og så utrolig lite produktivt for HMS, og da gjerne mest på M'en.

Men du må bare heve deg over dette altså. Drit i bursdagsfesten hennes.
Og det vil jo sannsynligvis bli lagt merke til at du ikke på festen, av de andre kollegaene, tror du ikke?
De vil sikkert spørre henne og på festen om hvor du er f.eks, og hun vil muligens lyve og si at du ikke kunne komme eller liknende. Dette og, går ikke i glemmeboken.

Så når mandagen (evt) kommer, så vær ærlig med resten av gjengen, om de spør deg. At du ble ikke invitert jo.

Også er det ikke så urimelig heller å ikke ønske et slikt medlem blant sine nærmeste kollegaer.

Anonymous poster hash: 12a7d...a95
Gjest Gjest
Skrevet

Det der er en person som går inn for å lage dårlig miljø på jobb, jeg ville nevnt det for sjefen.

AnonymBruker
Skrevet

Syntes det er bra drøyt at du sier du ikke ønsker hun skal få fortsette i jobben sin også dette. Hvis du har så lite med henne å gjøre burde ikke dette plage deg så mye. Slik jeg forstår er det jo også litt alders forskjell. Ingen som heller kan lukte at du ble mobbet som ung. Dine tidligere dårlige erfaringer med mobbing syntes ikke jeg du skal assosiere med dette emnet her. Syntes det er umodent. Synd du ikke ble invitert, du kan jo være frimodig å spørre om hun har glemt deg?

Greit nok at hun ikke inviterer meg, det jeg synes er ekkelt er at hun viser så åpenlyst at hun har latt være å gjøre det.

Det er vel hun som er umoden her, og ikke meg. Jeg kunne faktisk ikke gjort noe slikt mot en annen. Om det var meg, ville jeg invitert litt mer diskre om jeg først hadde bestemt meg for å invitere mange og ekskludere noen få.

Flere av de hun har invitert er på min alder, så alderen er ikke så relevant i den sammenheng, men kanskje mer at hun er barnslig.

Det er vel null sjanse for at hun har "glemt" meg. Hun inviterte en annen kollega mens jeg satt rett ovenfor henne.....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uff... For en ufin hersketeknikk hun bedriver! Men spør deg selv om hun er en person du ønsker å ha kontakt med uteno rent kollegialt? Høres ut som m dette rører opp i dine tidligere erfaringer, og det er ikke så merkelig. Men om du ser vært ifra det, er dette en person som betyr noe for deg?

Prøv å ikke la dette påvirke deg på jobb, for da oppnår hun muligens det hun prøver på. Jeg hadde personlig vært forsiktig med å ta dette opp med en annen kollega, av frykt for at det kom henne for øret-noe som igjen kan nøre oppunder hennes behov for å drive med splitting. Det som nok har best effekt er å ta på seg et stort smil og være hyggelig og oppføre seg som normalt! Da har hun ingenting hun kan oppunder"ta" deg på, og hun vil lure på hvorfor hennes hersketeknikker ikke fungerer! Lykke til, husk at det er hun som har et problem-ikke deg :-)

Takk. Vet ikke motivet hennes for å gjøre dette, men tenker nok å overse det og ha minst mulig med henne å gjøre. Som sagt er det helt ok å ikke bli invitert, men jeg reagerer på at hun så åpenlyst ekskluderer meg - der i lunsjen mens vi satt sammen og hadde det hyggelig.

Hun er nok ikke en type jeg ville ha blitt venner med heller, men har alltid tenkt på henne som en hyggelig sympatisk jente -og som sagt har jeg vært kun positiv til henne. Derfor jeg synes dette er så ubehagelig.

Som sagt har jeg jobbet der i snart fire år, og har aldri opplevd et slikt opplagt tilfelle av ekskludering.

Stedet jeg jobber på er kjent for å ha et veldig godt arbeidsmiljø, og hun er tydeligvis en person som velger ut noen hun liker og andre hun vil ignorere/ekskludere -og det er noe jeg ikke synes er greit på en arbeidsplass med tilsynelatende voksne mennesker.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mulig hun synes dere har veldig dårlig kjemi. Selv om du kanskje ikke oppfatter det. Og dermed ikke ønsker å være sosial med deg på fritiden.

Anonymous poster hash: df3e6...e68
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mulig hun synes dere har veldig dårlig kjemi. Selv om du kanskje ikke oppfatter det. Og dermed ikke ønsker å være sosial med deg på fritiden.

Anonymous poster hash: df3e6...e68

Ja, det er selvsagt mulig. Som sagt har jeg ingen innvendinger mot at hun ikke inviterte meg, men måten hun så tydelig viste for mange kollegaer at jeg ikke var invitert. Synes det rett og slett er dårlig folkeskikk, og veldig lite hensynsfullt.

Skrevet (endret)

jeg har hatt akkurat det samme på min jobb, bortsett fra at der var ikke alle invitert. men Bursdagsbarnet (godt voksen! 50 år!) passer på å fortelle om den vellykkede festen foran spesielt dem som ikke var invitert (feks meg). Jeg bare ser totalt uintr ut :) og det ER jeg også! Og ærlig talt, slik oppførsel hører ikke hjemme noen steds hen, jeg forstår BARN driver med slikt, men voksne folk? Ikke verdt å bry seg om. Det sier mer om folk som har det behovet for "å herske". Det er DEM som taperne her.

Hev deg over det. DRIT I DET rett og slett :)

Endret av lacona
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du snakke med en av kollegaene dine, som kanskje kan minne henne på at det er dårlig gjort å utelate kun en person fra avdelingen. Fader så rottent. Noen folk er bare fitter, rett og slett.

Anonymous poster hash: ca046...599
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du burde overse henne fremover. Dette er ikke en oppførsel som er godtatt i noen miljøer og hvis det blir satt lys på, så vil det ikke være et problem lengre. Ikke at det egentlig er noe problem i seg selv, men det skal bare det lille lyset på på det, i rett lys da, så blir det håndtert. Og om det er noen som burde gå til henne og si noe om at det er dårlig gjort å utelate kun en person fra avdelingen, så bør det være hennes nærmeste leder. (Ikke en eller annen som bare nevner det i forbifarten i hvertfall.) Men så vil hun føle det litt ubehagelig kanskje og forhåpentligvis oppføre seg litt bedre etterhvert.

Men det er i en liten gråsone dette og, siden det involverer en egen privat sammenkomst / fest.
Man er på en måte og da helt fri for å velge hvem enn en vil. Så akkurat denne biten bør ikke fokuseres for mye på.

Og det er nevnt tidligere, men det ér virkelig umodent og veldig barnslig av henne dette.
Men skulle noen ganger tro at likende falt bort på barneskolen helst et sted, men det ville vel ha blitt for naivt.

Anonymous poster hash: 12a7d...a95
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok betrodd meg til en kollega som du selv foreslår. Det kan være greit om andre også blir bevisste på at hun så åpenlyst ekskluderer noen - for mange ønsker ikke å være med på et sånt spill. Ellers ville jeg prøvd å fortsette å behandle henne hyggelig/nøytralt, og ikke baksnakket eller oversett totalt. Det er mulig hun trigges ekstra av at hun er i en usikker posisjon som vikar. Men jeg skjønner du ikke ønsker at en sånn person skal fortsette å forsure arbeidsmiljøet ditt.

Anonymous poster hash: 9792f...61e
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...