Gå til innhold

SJOKK på sangstund for barnet mitt, de sang religiøs sang!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg vet at noen mener jeg overreagerer med overskriften, men la meg fortelle.

I dag var jeg på sangstund på skolen for barnet mitt som går i fjerde klasse. Da står hele trinnet på over seksti elever og synger til de andre på småtrinnet, (1. til 3. klasse).

Den første sangen ble fremført av noen elever som sang en sang med meget religiøst innhold, der refrenget var "Jesus lever" gjenntatt flere ganger mens de sto med hendene i været. Av totalt 7 sanger opplevde jeg en til som religiøs, selv om de da ikke nevnte Jesus, men den handlet om å takke, og jeg vet den kommer fra en religiøs cd.

Jeg er ikke medlem av statskirken, samme med barnet mitt. Jeg vil ikke at mitt barn skal stå i en sammenheng der det kristne budskapet promoteres. Så hva gjør jeg nå? Klager til rektor? Tier stille og glemmer det? Eller?

Og, jeg er ikke så veldig hårsår, men dette føltes som en gedigen overtramp på meg og mitt livssyn. Det at jeg ikke ble informert, og at dette har skjedd tidligere på denne skolen, (barnet mitt ble satt inn i en rolle i et julespill for å spille en hovedrolle i juleevangeliet uten mitt samtykke!) er for meg ille.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En del av den obligatoriske skoleopplæringen er jo at man skal lære om ulike religioner og livssyn. Hvorfor er det å lære en religiøs sang (og fremføre den) verre enn å lese om f.eks. buddhisme? Er vel ikke som om lærerne forteller barna at "du må tro på Jesus ellers havner du et visst sted når du dør".

Anonymous poster hash: 943b2...53d
  • Liker 31
Gjest Eurodice
Skrevet

Stakkars barnet ditt. Det er nok påført store traumer for livstid. Best å begynne med psykologisk behandling straks, så kanskje det kan mildne og lege tilstanden.

• Liker 21
Skrevet

ikke lag storm i et vannglass pga ei forestilling. Det har ingen verdens betydning, ungen din er ikke blitt kristen bare fordi han sang en religiøs sang. Det bør være helt uvesentlig for deg som ateist om sangen er religiøs eller whatnot fordi det er bare en sang. Jeg hadde hatt mer forståelse om du hadde vært muslim.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ja, jeg vet at noen mener jeg overreagerer med overskriften, men la meg fortelle.

I dag var jeg på sangstund på skolen for barnet mitt som går i fjerde klasse. Da står hele trinnet på over seksti elever og synger til de andre på småtrinnet, (1. til 3. klasse).

Den første sangen ble fremført av noen elever som sang en sang med meget religiøst innhold, der refrenget var "Jesus lever" gjenntatt flere ganger mens de sto med hendene i været. Av totalt 7 sanger opplevde jeg en til som religiøs, selv om de da ikke nevnte Jesus, men den handlet om å takke, og jeg vet den kommer fra en religiøs cd.

Jeg er ikke medlem av statskirken, samme med barnet mitt. Jeg vil ikke at mitt barn skal stå i en sammenheng der det kristne budskapet promoteres. Så hva gjør jeg nå? Klager til rektor? Tier stille og glemmer det? Eller?

Og, jeg er ikke så veldig hårsår, men dette føltes som en gedigen overtramp på meg og mitt livssyn. Det at jeg ikke ble informert, og at dette har skjedd tidligere på denne skolen, (barnet mitt ble satt inn i en rolle i et julespill for å spille en hovedrolle i juleevangeliet uten mitt samtykke!) er for meg ille.

Hva er ditt livssyn da? Ser overhodet ikke noe problem i at barn blir undervist i kristendommen. Jeg er hverken kristen eller religiøs selv, men synes det er viktig at barn lærer om de forskjellige religionene fordi det øker forståelsen og alksepten deres for andre mennesker.

De kommer nok ikke til å bli hjernevasket av å synge noen sanger med kristent innhold.

Jeg var f,eks. ekstremt flink i kristendom og livssynsfag da jeg var barneskoleelev. Jeg syntes det var ekstremt interessant og spennende. Men hverken mine foreldre eller jeg er religiøse.

Jeg skjønner ikke denne redselen for religion som enkelte folk har.

Endret av Armitage
  • Liker 19
Skrevet

Jeg synes ikke det å fremføre religiøse sanger er det samme som å lære om de forskjellige trosretningene, ergo hadde det ikke vært velkomment hos meg. Da må de i så fall synge sanger fra alle verdens religioner, og det tviler jeg sterkt på at ble gjort.

Jeg hadde sikkert sagt forsiktig ifra til rektor om min mening, og kommet med forslag til andre løsninger, enten all religion eller ingen. Kristendommen som grunnlag er på vei ut av den norske skolegangen og skal heller ikke favoriseres, mener jeg!

• Liker 36
Gjest BettyBoop
Skrevet

Du bor i Norge og her sier loven at vi skal drive norsk skole med kristne grunnverdier. Vil du at barnet ditt skal ekskluderes fra sosiale tilstelninger, forestillinger osv på skolen bare fordi du ikke kan være tolerant?

muslimene har jo lov å klage på det...

• Liker 7
Gjest BettyBoop
Skrevet

ikke lag storm i et vannglass pga ei forestilling. Det har ingen verdens betydning, ungen din er ikke blitt kristen bare fordi han sang en religiøs sang. Det bør være helt uvesentlig for deg som ateist om sangen er religiøs eller whatnot fordi det er bare en sang. Jeg hadde hatt mer forståelse om du hadde vært muslim.

Hvorfor har du mer forståelse for det? Ateisme er jo også en overbevisning. Hvorfor skal ateisme respekteres mindre enn andre religioner?

• Liker 22
Gjest Eurodice
Skrevet

Hvorfor har du mer forståelse for det? Ateisme er jo også en overbevisning. Hvorfor skal ateisme respekteres mindre enn andre religioner?

Ateisme er ingen religion.

• Liker 17
Skrevet

RLE er fremdeles et fag i skolen. Barna skal lære om ulike religioner, trossamfunn og livssyn. Dette kan i aller høyeste grad inkluderer sang. Forskjellen fra tidligere er at FORKYNNELSEN er tatt ut av undervisningen.

Jeg synes det er trist med en slik reaksjon på sang. Min fjerdeklassing lærer sanger til ulike temaer i RLE, og det har aldri vært noen problem for elevene, uansett tro eller livssyn. Heller ikke for de muslimske barna. Forskjellen er ved eventuelle kirkebesøk i fbm. jul og påske - da får de så klart fritak de som vil.

• Liker 5
Skrevet

Hvilket livssyn har du?

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ateisme er ingen religion.

det er en overbevisning på lik linje som religiøs tro. Og skal respekteres på lik linje med en religiøs overbevisning.

• Liker 21
Gjest RockOn
Skrevet

Du klager på at de synger religiøse sanger, men du feirer vel jul gjør du ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utmeldt av statskirka og tror verken på Gud eller Jesus. Jeg vet ikke helt om jeg skal kalle meg selv agnostiker eller ateist, men religiøs er jeg ikke. Til tider har jeg vært veldig anti-kristen i den forstand at jeg har følt det har vært ubehagelig når jeg måtte overvære en gudstjeneste og lignende. Bare det å være inni en kirke har gitt meg et visst ubehag i perioder av livet. Og jeg hadde lenge et anstrengt forhold til kristne julesanger. Så jeg har absolutt forståelse for at det ikke er ønskelig at barnet ditt skal synge kristne sanger på skolen.

MEN, jeg synes likevel det er å lage storm i et vannglass om du klager eller lager noe oppstyr rundt dette. Barna skal lære om ulike religioner for så å kunne ta egne valg når de blir gamle nok til det. Jeg synes ikke foreldre har rett til å bestemme hvilken religion barna skal eller ikke skal tilhøre. Det er jo selvfølgelig naturlig at barna følger de vaner og tradisjoner foreldrene har knyttet til dette, men man kan verken nekte barna å tro eller tvinge dem til å tro, uansett hvilken religion vi snakker om.

Så jeg lar mine barn få de ulike opplevelsene det er å ta del i religiøse sanger, danser, skuespill osv som de kommer over i skole og fritid. Så lenge det ikke er snakk om misjonering der skolen prøver å presse barna inn i en bestemt tro så har jeg et avslappet forhold til hva de er med på der.

Kaja

Anonymous poster hash: 766f2...b74
  • Liker 12
Skrevet

jeg hadde personlig ikke følt meg komfortabel med å synge religiøse sanger, men jeg tror egentlig ikke barn bryr seg så veldig mye, det kommer nok ikke til å være det som gjør om baarnet blir religiøst eller ikke.

men hvorfor er det egentlig sånn at det er lov å klage på kristent innhold om man er muslim men ikke om man er ateist? det går jo like mye utover troen til begge gruppene.

Skrevet (endret)

Muslimer har tydeligvis et problem med det pga deres kultur og religion (de følger sin religion veldig strikt til punkt og prikke og tar den svært høytidelig). Jeg ser derimot ikke hvorfor man skulle ha et problem med det som ateist, da man da hverken tror på synd eller helvete og synge en religiøs sang er isåmåte på ingen måte i strid med "religionen" ateisme. Jeg er forresten ateist selv og ateisme er ingen religion.

Har ingenting med hva som skal respekteres eller ikke, ateister på generelt grunnlag gir blanke f i om sangen handler om jesus, nisser og gud vet hva. Derfor føler jeg at hun overreagerer

Endret av kubrak
  • Liker 3
Gjest Eurodice
Skrevet

det er en overbevisning på lik linje som religiøs tro. Og skal respekteres på lik linje med en religiøs overbevisning.

Der er jeg ikke enig med deg. Religiøs tro er basert på en religion, kristendom, islam, hinduisme etc. Hvordan vil du beskrive ateisme? Hva går det ut på?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...