Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

To spørsmål herfra idag! :-)
Da jeg var hos legen sjekket han meg for hiv, toxoplasma(?) etc.. Men etter jeg fortalte dette til familie m/bekjente fikk jeg høre at ingen andre har tatt hiv prøver. Er ikke dette normalt? Legen sa det egentlig var obligatorisk...

2. Jeg har første jordmor time om to uker.. Hva sjekkes da? Jeg er 12+0 idag :)

Anonymous poster hash: 9f52d...865
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg fikk et ark av legen med oversikt over hvilke blodprøver som skulle tas, og da var en liten boks hvor jeg kunne hake av hvis jeg ikke ønsket HIV-test. Så det er frivillig.

Men jeg fikk inntrykk av at det er noe de gjør automatisk med mindre man ønsker noe annet.

Endret av Hattifnatten
AnonymBruker
Skrevet

Legen skal alltid spørre om du vil ta en HIV-prøve, dette er vanlig hos alle gravide. Men er selvfølgelig valgfritt. Hvis du ikke tar den, vil du bli behandlet som du har HIV under fødsel og det vil være mye strengere prosedyrer.

Anonymous poster hash: 709db...2c1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ikke spurt, men fikk to ark med alle prøvesvar. Der var HIV en av prøvene som hadde blitt tatt.

Anonymous poster hash: ef05a...498
Skrevet (endret)

Det er veldig normalt å ta en HIV-prøve ja, men det er frivillig, iallefall sa fastlegen min at det er frivillig. Jeg ble testet for HIV, syfilis og antistoffer mot røde hunder (om man har hatt vaksinen). Også sjekket de hvilken blodtype jeg har (det er veldig viktig, du kan jo google rhesus minus og gravid). Husker at ei venninne ble sjekket for HIV for ca 10 år siden, så det er ikke noe nytt. Jeg fikk ikke noe skjema som Hattifnatten, ble spurt muntlig og svarte muntlig.

Jeg var hos jordmor for første gang i uke 16. Da fikk jeg høre babyhjertet og hun målte symfysen. Jeg leverte en urinprøve, for å sjekke glukose, bakterier, protein og kanskje mer. Og fikk målt blodprosenten (jeg spurte om å få måle den fordi jeg var slapp på den tiden) og blodtrykket. Måtte fylle ut en spørreundersøkelse ang rusvaner.

Husk å ha med deg en urinprøve til alle kontroller! Bortsett fra ultralyd.

Endret av Yesterday
Skrevet

Jeg ble heller ikke spurt om jeg ville ha HIV-test eller ikke, akkurat som at jeg heller ikke ble spurt om alle de andre prøvene de tok som f.eks syfilis, rubella antistoffer, ferritin, blodtype osv.

HIV er blant de tingene som inngår som er å teste gravide for, og jeg synes egentlig det er rart at man må samtykke til dette. HIV er en så alvorlig sykdom at man ikke burde få velge om dette er noe som skal testes.

Skrevet

Jeg trur faktisk at ingen prøver er obligatorisk, men man tar jo store sjanser ved å nekte å ta div prøver som blodtype, protein og andre. I teorien kan man la vær å følges opp av lege og jordmor, er ingen tvang, men sterkt anbefalt å gjøre det! Å dra til en lege er jo alltid frivillig i alle situasjoner, holder du på å dø så kan du velge å ikke ringe ambulansen. Du kan velge å ikke dra på sykehuset når du føder, men hvem gjør det når det ikke er planlagt hjemmefødsel?

Skrevet

Jeg ble heller ikke spurt om jeg ville ha HIV-test eller ikke, akkurat som at jeg heller ikke ble spurt om alle de andre prøvene de tok som f.eks syfilis, rubella antistoffer, ferritin, blodtype osv.

HIV er blant de tingene som inngår som er å teste gravide for, og jeg synes egentlig det er rart at man må samtykke til dette. HIV er en så alvorlig sykdom at man ikke burde få velge om dette er noe som skal testes.

"Alt" innenfor helse er jo frivillig (bortsett fra tvangsinnleggelser), men er enig i at HIV burde vært obligatorisk om man skulle tvinge gravide til noe.

Skrevet

Legen min sa "HIV trenger vi vel ikke å ta?" så den tok vi ikke.

Men jeg tok en mengde tester inkludert HIV da vi begynte å prøve, 7 måneder tidligere - så det var kanskje nylig nok?

Skrevet

Jordmor sa til meg at de var pålagt å spørre om lov til å teste for HIV, fordi de hadde fått klager fra folk som mislikte å bli testet for det uten samtykke. (Om hun snakket om kontorets policy eller helsevesenet som helhet, vet jeg ikke. Det kan jo være varierende praksis.) Personlig ser jeg ikke hvorfor det er noe å bli fornærma for, men det er vel kanskje noe med stigmaet rundt HIV...?

Det andre spørsmålet kan jeg ikke svare på - vanlig praksis er så vidt jeg har forstått bare én kontroll før ordinær ultralyd. Med mindre du har spesielle plager eller en grunn til å trenge ekstra tett oppfølging vil jeg anta at hun sjekker urin og blodtrykk, og ellers bare samtaler om svangerskapet...?

Skrevet (endret)

Jordmor sa til meg at de var pålagt å spørre om lov til å teste for HIV, fordi de hadde fått klager fra folk som mislikte å bli testet for det uten samtykke. (Om hun snakket om kontorets policy eller helsevesenet som helhet, vet jeg ikke. Det kan jo være varierende praksis.) Personlig ser jeg ikke hvorfor det er noe å bli fornærma for, men det er vel kanskje noe med stigmaet rundt HIV...?

Det andre spørsmålet kan jeg ikke svare på - vanlig praksis er så vidt jeg har forstått bare én kontroll før ordinær ultralyd. Med mindre du har spesielle plager eller en grunn til å trenge ekstra tett oppfølging vil jeg anta at hun sjekker urin og blodtrykk, og ellers bare samtaler om svangerskapet...?

Det er vanlig nå (kanskje ikke i alle kommuner ennå) at førstegangsfødende har en kontroll hos legen og en hos jordmor før ordinær ultralyd. Jeg var hos jordmor i uke 16 og legen i uke 9, og regner med at det er den førstegangs-timen hos jordmor TS skal på.

Endret av Yesterday
Skrevet

Det er vanlig nå (kanskje ikke i alle kommuner ennå) at førstegangsfødende har en kontroll hos legen og en hos jordmor før ordinær ultralyd. Jeg var hos jordmor i uke 16 og legen i uke 9, og regner med at det er den førstegangs-timen hos jordmor TS skal på.

Ok, det var nytt for meg :) Er ikke sånn her jeg bor.

Skrevet

Ok, det var nytt for meg :) Er ikke sånn her jeg bor.

Det er fordi legene har jo sjeldent tid til å prate mye og førstegangsfødende har jo som regel massevis av spørsmål, men sikkert også for å kartlegge litt og gi info. Min time hos jordmora varte en hel klokketime, det har jo aldri en lege tid til. Er veldig glad for at jeg ikke måtte gå helt til uke 24 med første time hos jordmor, syns også at tiden mellom uke 16 og 24 er lang, selv om jeg var på ultralyd i mellomtiden.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. De offisielle retningslinjene sier at man skal ha en kontroll før ordinær ultralyd (hos lege eller jordmor), ordinær ultralyd og ikke noen kontroll igjen før i uke 24. Totalt så er det 8 kontroller som er "anbefalt" fra det offentlige.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes egentlig at det er kjemperart at ikke første kontrollen er før i uke 10-12.. Da er man jo allerede en tredel på vei, og ikke alle sitter og leser gjennom ørten sider på internett for å finne ut av alle anbefalinger. Særlig for førstegangsgravide burde det egentlig vært en kontroll så fort man testet positivt, kanskje allerede når man begynner å prøve, for å få informasjon om hvordan man skal forholde seg ifht. mat, folat mm. De fleste kjenner til alkohol og røyk, men folattilskudd (som er viktigst i første trimester, som i verste fall er overstått før man har første kontroll), fare for toxoplasma, listeria mm. er ting mange ikke vet om. Man kan jo undre seg om noen SA'er kunne vært unngått dersom man fikk opplysninger tidligere enn det som er vanlig....

AnonymBruker
Skrevet

I uke 12 er man ikke 1/3 på vei. Dessuten er det mulig å bestille time til lege så fort du vet at du er gravid. Du kan få mye informasjon av en lege også.

Det hadde blitt en utrolig stor pågang av gravide om alle skulle fått komme før uke 12. Og det har helse-Norge rett og slett ikke midler til. Det hadde uansett vært store doser bortkastede penger ettersom a

1 av 5 svangerskap dessverre ender i abort. Da er det mye bedre å vente til iallefall den kritiske delen er over.

Anonymous poster hash: 2e190...a21

Skrevet

To spørsmål herfra idag! :-)

Da jeg var hos legen sjekket han meg for hiv, toxoplasma(?) etc.. Men etter jeg fortalte dette til familie m/bekjente fikk jeg høre at ingen andre har tatt hiv prøver. Er ikke dette normalt? Legen sa det egentlig var obligatorisk...

2. Jeg har første jordmor time om to uker.. Hva sjekkes da? Jeg er 12+0 idag :)

Anonymous poster hash: 9f52d...865

Helt normalt, men jeg måtte skrive under på at jeg ville bli testet for det.

AnonymBruker
Skrevet

Tok ihvertfall HIV og syfilis test.

Anonymous poster hash: a9b5f...773
AnonymBruker
Skrevet

Svaret på dette ligger i historien. Det er vedtatt at alle gravide skal testes for syfilis. Dette ble vedtatt før noen tenkte på at kvinner selv skulle ha noe å si. MAO, alle gravide testes for dette uten at noen spør dem. Da AIDS kom på banen var samtykke og selvbestemmelse mer i fokus. Så man skal spørres, og man kan nekte. Da skal - som noen sa - den gravide under fødsel, i henhold til prosedyrene anses som smittefarlig. Jeg pleier å si til mine gravide at du blir testet for syfilis enten du vil eller ei, for det står i loven. Du kan nekte å testes for HIV, og blir i så fall ansett som smittefarlig. Det er vel like greit å ta en test? Man blir også testet for rubella - det er først og fremst for å kartlegge hvem som bør anbefales vaksine

Anonymous poster hash: 145ed...b22
Skrevet (endret)

Nei, det er ikke vanlig. De offisielle retningslinjene sier at man skal ha en kontroll før ordinær ultralyd (hos lege eller jordmor), ordinær ultralyd og ikke noen kontroll igjen før i uke 24. Totalt så er det 8 kontroller som er "anbefalt" fra det offentlige.

I min kommune er det sånn og i noen andre, jeg kjenner noen gravide som bor i andre kommuner. Kanskje det ikke er skikkelig innført ennå, eller kanskje det ikke blir innført over alt, det er ganske nytt. Etter ordinær ultralyd er neste kontroll i uke 24 ja, har ikke sagt at det ikke er sånn :) De offentlige retningslinjene sier ikke at man ikke kan ha en ekstra kontroll før ultralyd, det er jo bare retningslinjer og man bør ikke ha mindre enn 8 kontroller, mens flere gjør ikke noe så lenge det er en grunn til det.

Endret av Yesterday

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...