AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #1 Skrevet 13. juni 2013 Jeg og kjæresten kjøpte leilighet i fjor, og måtte ta opp lån på ca en million hver. Hva skjer med leiligheten om jeg dør? Tenker da på om det finnes ordninger for å hjelpe den parten som sitter igjen eller om man er avhengig av godvilje fra de som arver formue og gjeld fra avdøde (mtp at vi ikke er gift arver han jo ingenting). Anonymous poster hash: ffebd...76a
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #2 Skrevet 13. juni 2013 Dere må skrive gjensidig testamente. Ellers går hele arven til dine foreldre. Anonymous poster hash: 5e4f6...171
Kanutte Skrevet 13. juni 2013 #3 Skrevet 13. juni 2013 Dere må skrive gjensidig testamente. Ellers går hele arven til dine foreldre. Anonymous poster hash: 5e4f6...171 + livsfirsikring som begunstiger den andre. Samboere har rett til å kjøpe ut foreldrene ved dødsfall. 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #4 Skrevet 13. juni 2013 + livsfirsikring som begunstiger den andre. Samboere har rett til å kjøpe ut foreldrene ved dødsfall. Ved gjensidig testamente kan man begunstige samboer totalt, dvs. at foreldrene ikke arver noe. Men livsforsikring som begunstiger den andre er smart, slik at den som blir sittende igjen får ut midler til å dekke deler av boliglånet, slik at boligen ikke må selges. Anonymous poster hash: 5e4f6...171
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #5 Skrevet 13. juni 2013 Så lenge du ikke har barn og ektefelle, kan du trstamentere alt du eier til hvem du vil. Veldig viktig med samboerkontrakt og gjensidig testamente. Eller, det lureste er å gifte seg, så kanskje du skal fri? ;-)Anonymous poster hash: ef915...46e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #6 Skrevet 13. juni 2013 Så lenge du ikke har barn og ektefelle, kan du trstamentere alt du eier til hvem du vil. Veldig viktig med samboerkontrakt og gjensidig testamente. Eller, det lureste er å gifte seg, så kanskje du skal fri? ;-)Anonymous poster hash: ef915...46e Viktig å huske på at man ikke automatisk er enearving selv om man er gift. Anonymous poster hash: bc097...122
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #7 Skrevet 13. juni 2013 Viktig å huske på at man ikke automatisk er enearving selv om man er gift.Anonymous poster hash: bc097...122 Nå ble jeg nysgjerrig. Kan du utdype? Vi er gift og har ingen barn. Arver man ikke 100% hverandre da? Hvem skal ellers komme inn i bildet? Anonymous poster hash: aee75...54d
Helen Skrevet 14. juni 2013 #8 Skrevet 14. juni 2013 Nå ble jeg nysgjerrig. Kan du utdype? Vi er gift og har ingen barn. Arver man ikke 100% hverandre da? Hvem skal ellers komme inn i bildet? Anonymous poster hash: aee75...54d Har dere ikke unger har du rett til å arve halvparten av formuen, minst 6 ganger grunnbeløpet. Resten går til foreldrene. Lever ikke de så blir det søsken eller nieser og nevøer. http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-003.html#6 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #9 Skrevet 14. juni 2013 Har dere ikke unger har du rett til å arve halvparten av formuen, minst 6 ganger grunnbeløpet. Resten går til foreldrene. Lever ikke de så blir det søsken eller nieser og nevøer. http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-003.html#6 Ok. Takk. Da skal man sørge for å få skrevet testamente så snart som mulig. God info. Takk :-) Anonymous poster hash: aee75...54d
Rosalie Skrevet 14. juni 2013 #10 Skrevet 14. juni 2013 (endret) Gjensidig testament Undertegnede NN pnr. 000000 00000, og MM pnr. 111111 11111, som er samboere og ikke har livsarvinger bestemmer følgende: Den av oss som lever lengst skal arve den andre. Gjenlevende skal få arven til fri disposisjon i live og ved død. Hvis gjenlevende ikke setter opp eget testament, skal arven etter gjenlevende deles med en halvpart til NN's slekt og en halvpart til MM's slekt. Fordelingen innen hver slekt skal følge arvelovens regler. Det er en forutsetning for dette testament at vi bor sammen på det tidspunkt den første av oss dør. http://www.testament.no/gjensidig-testamente-samboere/ Endret 14. juni 2013 av Rosalie 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #11 Skrevet 14. juni 2013 Har dere ikke unger har du rett til å arve halvparten av formuen, minst 6 ganger grunnbeløpet. Resten går til foreldrene. Lever ikke de så blir det søsken eller nieser og nevøer. http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-003.html#6 Da pappa døde, var foreldrene hans døde, og mamma arvet alt. Vi er 4 barn, og arvet noe også. Det var ingen av søskene til pappa som fikk noe iallfall.... Anonymous poster hash: 9cd62...368
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #12 Skrevet 14. juni 2013 Da pappa døde, var foreldrene hans døde, og mamma arvet alt. Vi er 4 barn, og arvet noe også.Det var ingen av søskene til pappa som fikk noe iallfall.... Anonymous poster hash: 9cd62...368 Nå hadde faren din livsarvinger, da blir "arverekken" annerledes. Jeg mistet mannen min for tre måneder siden, vi/han hadde ikke barn. Han hadde heller ingen søsken, bare en far som fremdeles lever. Vi var gift, men hadde ikke skrevet testamente. Jeg hadde rett på halvparten av formuen, som Helen skriver litt lenger oppe, men min svigerfar ønsket ikke å arve noe etter sønnen så han sa fra seg all arv til min fordel. Som gjenlevende ektefelle kan man også velge å sitte i uskiftet bo, men mister man ektefellen sin i ung alder kan det være lurt å skifte med en gang.Anonymous poster hash: bc097...122
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #13 Skrevet 14. juni 2013 Så lenge du ikke har barn og ektefelle, kan du trstamentere alt du eier til hvem du vil. Veldig viktig med samboerkontrakt og gjensidig testamente. Eller, det lureste er å gifte seg, så kanskje du skal fri? ;-)Anonymous poster hash: ef915...46e Man kan vel gjøre ektefelle/barn arveløse, altså testamentere alt man har til Ola Nordmann eller røde kors om man vil? Anonymous poster hash: d6954...0d0
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #14 Skrevet 14. juni 2013 Man kan vel gjøre ektefelle/barn arveløse, altså testamentere alt man har til Ola Nordmann eller røde kors om man vil? Anonymous poster hash: d6954...0d0 Nei. Man kan ikke gjør barn arveløse. Barn har rett på opptil 1 million. Alt over det kan man testamentere bort til Røde Kors, osv. http://www.arveoppgjor.no/barn-arv-etter-fordeldre/ Anonymous poster hash: 77d78...61a
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #16 Skrevet 14. juni 2013 Man kan vel gjøre ektefelle/barn arveløse, altså testamentere alt man har til Ola Nordmann eller røde kors om man vil? Anonymous poster hash: d6954...0d0 Nei det kan man ikke. I Norge ar vi noe som heter pliktdelsarv, jeg er litt usikker på detaljene men livsarvinger har alltid rett på i alle fall deler av arven.Anonymous poster hash: bc097...122
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #17 Skrevet 14. juni 2013 Samboerkontrakt, gifte dere eller testament. Men det hjelper jo tydeligvis ikke å være gift? Har man ikke barn, må man jo skrive testamente uansett ser det ut som, selvom man er gift. Hvis man ønsker at ektefellen skal arve alt mener jeg. Anonymous poster hash: aee75...54d
KaDust Skrevet 15. juni 2013 #18 Skrevet 15. juni 2013 Men det hjelper jo tydeligvis ikke å være gift? Har man ikke barn, må man jo skrive testamente uansett ser det ut som, selvom man er gift. Hvis man ønsker at ektefellen skal arve alt mener jeg.Anonymous poster hash: aee75...54d Nei, ektefellen er den nærmeste i arverekken, barn eller ei.
Ingeborg! Skrevet 16. juni 2013 #19 Skrevet 16. juni 2013 Nei, ektefellen er den nærmeste i arverekken, barn eller ei. Det er ikke riktig. Nærmeste slektsarving er barnet til avdøde, jf § 1 i arveloven. Og er det barn med i bildet har ektefellen rett på 1/4 del av arven, men likevel minst 4 g ved dødstidspunktet, jf § 6. Er det ikke andre slektsarvinger som foreldre eller søsken, arver ektefelle alt, §6, andre avsnitt. Er du ugift og ikke har livsarvinger - barn altså - kan du testamentere alt du eier til hvem du vil. Samboere gjør lurt i å skrive samboerkontrakt, gjensidig testament + opprette livsforsikring.
KaDust Skrevet 16. juni 2013 #20 Skrevet 16. juni 2013 Det er ikke riktig. Nærmeste slektsarving er barnet til avdøde, jf § 1 i arveloven. Og er det barn med i bildet har ektefellen rett på 1/4 del av arven, men likevel minst 4 g ved dødstidspunktet, jf § 6. Er det ikke andre slektsarvinger som foreldre eller søsken, arver ektefelle alt, §6, andre avsnitt. Er du ugift og ikke har livsarvinger - barn altså - kan du testamentere alt du eier til hvem du vil. Samboere gjør lurt i å skrive samboerkontrakt, gjensidig testament + opprette livsforsikring. Det stemmer ikke med det samboeren min sier og med hva som har skjedd her i familien både når morfaren min døde, og når bestefaren til samboer døde nå nylig. Men det kommer vel an på om barnet er barn til begge, eller bare en av dem. Hvis den gjenstående ketefellen ikke er forelder til barnet har barnet krav på noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå