AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #1 Skrevet 13. juni 2013 Litt før jul kjøpte jeg noen varer for ca. 4000. Jeg brukte betalingsutsettelse alla kjøp nå og betal om x ant mnd. Jeg har etter det ikke hørt noen ting, hverken fra kredittfirmaet eller butikken. Jeg underskrev kjøpskontrakt. I dag kontaktet jeg kredittfirmaet, og der var det ikke registrert noe kjøp på mitt navn. Jeg har såååå lyst å la dette forbigå i stillhet. Spørsmålet mitt er da, hva hadde du gjort, uten å være politisk korrekt.Anonymous poster hash: 14f5a...e54
Red-Ruby Skrevet 13. juni 2013 #3 Skrevet 13. juni 2013 Jeg hadde sagt ifra. Det er ikke for å være "politisk korrekt", men jeg takler rett og slett ikke å lyve. Det er som om jeg går ut av min kropp og ser på meg selv holde telefonen og dømmer meg selv som sitter der og lyver som et lite barn. Nei takk, litt moral har jeg. Dessuten, hvis jeg kjøpte varer til 4000 regner jeg med at jeg kunne betale for de også.. Men hva gjorde du som faktisk var i den situasjonen? 5
Maria12345 Skrevet 13. juni 2013 #4 Skrevet 13. juni 2013 Jeg vet ikke hva jeg ville gjort, virker så lett å bare ''slippe unna'', men samtidig ville jeg ikke følt meg bra for det er jo en form for tyveri.. Desutten kan de jo fortsatt i ettertid oppdage feilen, og det kan gå utover deg. Men jeg ville nok prøvd å ordnet opp i det, tatt i betraktning at jeg hadde hatt en normal, gjennomsnittlig norsk lønn.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #5 Skrevet 13. juni 2013 Jeg vet ikke hva jeg ville gjort, virker så lett å bare ''slippe unna'', men samtidig ville jeg ikke følt meg bra for det er jo en form for tyveri.. Desutten kan de jo fortsatt i ettertid oppdage feilen, og det kan gå utover deg. Men jeg ville nok prøvd å ordnet opp i det, tatt i betraktning at jeg hadde hatt en normal, gjennomsnittlig norsk lønn. Det er ikke en form for tyveri, det er helt enkelt tyveri. Du plikter å betale for varene du kjøper, og det er faktisk noen som taper de pengene du lurer deg unna å betale. Anonymous poster hash: 185c8...96d 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #6 Skrevet 13. juni 2013 Jeg skal være slem nok til å innrømme at jeg ville "glemt" hele regningen, men jeg ville hatt 4000 kr i bakhånd så jeg hadde kunnet betale dersom regningen dukket opp. Jeg ville tenkt at jeg jo allerede hadde kontaktet kredittfirmaet angående saken, og de har min kontaktinformasjon, så nå er det opp til dem å sende regning om de vil ha pengene sine. Anonymous poster hash: bc304...e79 35
Maria12345 Skrevet 13. juni 2013 #7 Skrevet 13. juni 2013 Det er ikke en form for tyveri, det er helt enkelt tyveri. Du plikter å betale for varene du kjøper, og det er faktisk noen som taper de pengene du lurer deg unna å betale. Anonymous poster hash: 185c8...96d Ja, men jeg understrekte jo at jeg ville nok betalt. Ikke fordi at jeg tror at bedriften taper all verden på det, men fordi det handler om etikk og moral. Men jeg skal ikke lyve å si at jeg hadde hatt så veldig lyst til å gjort det for vedkomne spurte jo om ærlige svar, men det handler jo om hva slags menneske jeg ønsker å være. Så hadde endt opp med å betale uansett.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #8 Skrevet 13. juni 2013 Jeg er både pliktoppfyllende og ærlig i de fleste sammenhenger, men i et slikt tilfelle ville jeg latt det forbigå i stillhet. For ti år siden hadde jeg nok mistet nattesøvnen over noe sånt, men med årene har jeg blitt mer kynisk og tenker at det er bedriftens ansvar å sørge for at de får inn pengene de har krav på. Om de surrer med papirene sine og glemmer å be meg betale så er det deres feil. Klart jeg betaler om jeg får regninga, men det er ikke mitt ansvar å passe på at de gjør jobben sin. Men som nevnt av en over her så ville jeg også hatt 4000 kr liggende klare til å betale om regninga skulle dukke opp. Til deg som sier at du regner med ts hadde råd til å betale de 4000 kr: Javisst, det har ts sikkert. Men 4000 kr ekstra å sette på sparekontoen er heller ikke å forakte. Anonymous poster hash: 217b6...3fc 20
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #9 Skrevet 13. juni 2013 Jeg ville ikke sagt noe. Anonymous poster hash: ff548...389 8
Sheltay Retrac Skrevet 13. juni 2013 #10 Skrevet 13. juni 2013 Jeg hadde hatt pengene i bakhånd, men ikke spurt noe mer om regningen. Det er deres jobb å innkreve pengene, og surrer de med det gjør de ikke jobben sin godt nok. Du har sagt ifra, ballen er hos dem nå. 8
Gjest C4r1n3 Skrevet 13. juni 2013 #11 Skrevet 13. juni 2013 Hadde ikke gjort noe mer for å få regningen tilsendt. Det er deres problem om de ikke har klart å registrere avtalen 6
sol87 Skrevet 14. juni 2013 #12 Skrevet 14. juni 2013 Å ikke betale for seg er galt og ulovlig og det kan slå tilbake på deg selv om du ikke har betalt for deg. Jeg anbefaler deg å være ærlig. 3
Kira-delta Skrevet 14. juni 2013 #13 Skrevet 14. juni 2013 Oj, ansvarsfraskrivelse på alle kanter her... Ja ok, det er firmaet som ikke har gjort jobben sin, men du skal da gjøre din del av jobben fordet. 5
Herr Langbein Skrevet 14. juni 2013 #14 Skrevet 14. juni 2013 Oj, ansvarsfraskrivelse på alle kanter her... Ja ok, det er firmaet som ikke har gjort jobben sin, men du skal da gjøre din del av jobben fordet. Ansvarsfraskrivelse handler om å fraskrive seg et ansvar man har akseptert, eller godkjent. Kjøper har intet ansvar for å forestå innkrevingen, eller å fungere som en huskekalender for selger. Kjøper har her tatt kontakt, lagt frem situasjonen, og det får holde. Nå er ballen hos selger. 8
Kira-delta Skrevet 14. juni 2013 #15 Skrevet 14. juni 2013 Ansvarsfraskrivelse handler om å fraskrive seg et ansvar man har akseptert, eller godkjent. Kjøper har intet ansvar for å forestå innkrevingen, eller å fungere som en huskekalender for selger. Kjøper har her tatt kontakt, lagt frem situasjonen, og det får holde. Nå er ballen hos selger. Ansvaret til en kjøper er å betale for seg, ut fra det jeg leser har ikke TS lagt frem situasjonen godt nok og burde gjøre det, og betale. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #16 Skrevet 14. juni 2013 Tyv. Betal for deg menneske. At du kan leve og å ha det på samvittigheten, det fatter ikke jeg.Anonymous poster hash: d589f...8fa 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #17 Skrevet 14. juni 2013 Jeg hadde satt av pengene i tilfelle det skulle dukke opp noe, men ikke sagt ifra selv (butikken bør vel ha oversikt over sånt??). Anonymous poster hash: 034db...716
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #18 Skrevet 14. juni 2013 Jeg hadde nok "glemt" det. Ikke direkte sammenlignbart, men jeg kjøpte barberblader i går. Da jeg skulle hente de ut i automaten kom det ut en helt sønnen type. Da de åpnet automaten, viste det seg at de ikke hadde de jeg skulle ha. Fikk igjen pengene. Så viste det seg at jeg fikk igjen penger for de som var feil type og de var dobbelt så dyre som de jeg skulle ha. De ekstra pengene gikk rett i lomma Mi gitt.Anonymous poster hash: 15539...5e2 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #19 Skrevet 14. juni 2013 Jeg hadde nok "glemt" det. Ikke direkte sammenlignbart, men jeg kjøpte barberblader i går. Da jeg skulle hente de ut i automaten kom det ut en helt sønnen type. Da de åpnet automaten, viste det seg at de ikke hadde de jeg skulle ha. Fikk igjen pengene. Så viste det seg at jeg fikk igjen penger for de som var feil type og de var dobbelt så dyre som de jeg skulle ha. De ekstra pengene gikk rett i lomma Mi gitt.Anonymous poster hash: 15539...5e2 Tyv er du. Anonymous poster hash: 185c8...96d 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #20 Skrevet 14. juni 2013 Jeg hadde nok "glemt" det. Ikke direkte sammenlignbart, men jeg kjøpte barberblader i går. Da jeg skulle hente de ut i automaten kom det ut en helt sønnen type. Da de åpnet automaten, viste det seg at de ikke hadde de jeg skulle ha. Fikk igjen pengene. Så viste det seg at jeg fikk igjen penger for de som var feil type og de var dobbelt så dyre som de jeg skulle ha. De ekstra pengene gikk rett i lomma Mi gitt.Anonymous poster hash: 15539...5e2 Really? Vel, lenge du kan leve med stempelet "uten integritet", så... Anonymous poster hash: 9a792...4ed 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå