Gå til innhold

besøk av småbarnsfamilie, må man ha lunsj?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

vi er ofte sammen med et vennepar og det forventes lunsj eller annet mat når de er på besøk, og de serverer også alltid mat når vi er hos dem. De har fire barn fra 4 og oppover, og vi har tre barn fra 3 og oppover. Syns det er stressende at vi alltid må lage lunsj og at vi ikke heller bare kan ta noen boller eller is en gang iblandt...altså gjøre det litt mer lettvindt. Hva sier dere er vanlig?

Anonymous poster hash: a21e2...005
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med barn på besøk ville jeg servert en ordentlig lunch og ikke bare søtmat.

Det kan være så enkelt som at du kjøper inn litt brød og pålegg og koker noen egg.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Er det bare jeg som synes det er stressende å omgås vennepar? Rydding, mat, mas, rydding igjen... hehe.. Skjønner deg TS.

Gjest Marmot
Skrevet

Boller og is er ikke mat, og både barnet mitt og jeg blir kjipe å være sammen med om det er det vi skal spise som lunsj-måltid. Om dette plager deg, kan du ikke bare slutte å invitere i lunsj-tider?

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Greit at barna får noe å spise da.

Skrevet

Jeg syns det er helt greit med boller/is i stedenfor av og til, men si at det er det dem blir bedt på, så kan de spise før de kommer:) Hvis de bor langt unna, syns jeg man bør by på litt ordentlig mat. Men er jo uansett ikke så styrete å varme noen rundstykker og sette fram litt pålegg:)

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Hvis dere synes det er greit med boller og is så skjønner jeg ikke helt hva som er verre med rundstykker og litt pålegg? Det trenger ikke være mer avansert enn ost, skinke og litt grønnsaker. Tar like lang tid som boller og is :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er greit å severe/tilby litt mat, uten å gjøre det så avansert. Bare sett frem brød, pålegg og drikke, så kan foreldrene ordne til sine unger (eller evt ungene selv hvis de er store nok).

Må innrømme at jeg syntes det var kjipt å kjøre 1 time hver vei for å besøke ei venninne jeg ikke hadde sett på lenge, og hun ikke bydde på noen ting å spise. Hadde meg meg guttungen på 1,5 og vi var der i sikkert 3 timer. Jeg måtte til slutt be om å få ei brødskive med ost til gutten. Selv raidet jeg den lokale matbutikken etter endt besøk. Dette var et godt planlagt besøk, så hun hadde hattt tid til å kjøpe inn noe på forhånd, om de var tom for mat hjemme. Evt hadde jeg ikke hatt noe problem med å stikke innom butikken på veien dit, om hun kunnet spurt/hintet om dette.

Anonymous poster hash: 6ef16...c4e
  • Liker 2
Gjest Dragoline
Skrevet

Hvis jeg vet jeg skal være borte Lenge og langt spiser vi før vi reiser . Reiser innom et sted og spiser etterpå eller har med noe ekstra til oss og ungene eventuelt til de vi besøker. Forventer aldri og bli værtet opp av andre.

Selv liker jeg å kunne servere noe ved besøk. Men om vi har lite penger en periode er det veldig stressende og bli spurt om besøk av noen du vet forventer å bli matet under besøket. Mat er dyrt.

Skrevet

For å gjøre det lettvint når besøket er der, så går det an å ta en bakedag på forhånd der du lager f.eks pizzaboller og har halvstekt i fryseren. Da er det veldig fort gjort å slenge i steikovnen for å varme opp.

• Liker 2
Skrevet

Boller og is er ikke mat, og både barnet mitt og jeg blir kjipe å være sammen med om det er det vi skal spise som lunsj-måltid. Om dette plager deg, kan du ikke bare slutte å invitere i lunsj-tider?

Ja, jeg har også opplevd å kjøre langt og komme på besøk der det ikke serveres annet enn kaffe og en is til ungene. Og så skal man kjøre langt hjem igjen... Ikke spesielt ok.

• Liker 1
Skrevet

Enig med de andre, brødskiver er mer enn godt nok. For alles del er det ofte greit at unger har litt mat i magen. Evt invitere på boller, men da bør du si fra slik at de ikke tror de får annet mat.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp et brød som du skjærer opp i butikken. Sett fram brød, pålegg og drikke, og så forsyner alle seg selv. Trenger ikke bli noe stress det.

Eller du smører kjapt noen enkle brødskiver med ost eller skinke og setter på bordet. Det trenger ikke være så avansert.

Selv ville jeg ikke forventet servering, men hvis det er en vane dere har så bør du i hvertfall informere før du går over til å droppe servering eller gå over til søte saker. Besøket kan jo eventuelt ta med matpakker.

For øvrig synes jeg det er kjempekoselig å stelle i stand til lunsj og middag med gjester, så jeg er nok veldig annerledes enn deg der. :)

Anonymous poster hash: 3e374...f67
  • Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Inviterer man folk i lunsjtider er det for meg en selvfølge å servere lunsj, uansett om det er barn eller ikke

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forbered litt dagen før, hvis det er stressende. F.eks. en pai, fylte horn eller for den saks skyld pizza, som bare kan varmes i ovnen før dere skal spise. Brødskiver med pålegg er selvsagt også ok. Omelett og salat tar heller ikke lang tid å varme. Boller og is erstatter ikke mat.

Anonymous poster hash: c204d...655

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...