Gå til innhold

Bytte bank. Fra Nordea til Skandiabanken. Mye styr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har hatt boliglån i Nordea i alle år, men begynner å bli lei den høye renta, og rådgiveren min, som jeg ikke har god kjemi med. Nå vil jeg bytte til Statens pensjonskasse, da jeg jobber i staten. Tror det skal være greit nok, og de ordner overføring av lån etter behandlingstiden.

Det jeg lurer på, er de andre tingene som knytter oss til de gamle bankene, når vi bytter. For eksempel har jeg visakort og kredittkort. Sparekonto til meg og barna, brukskonto. Og et Nordea plan-fond, som var en dåpsgave til et av barna. Bare et par tusen kr i fondet, men likevel...

Tenkte å bytte til Skandiabanken og kutte Nordea helt. Men ser for meg at det blir mye styr? Må jeg inn på møter med rådgiveren min (som helt sikkert kommer til å bli dødelig fornørmet og mase om at jeg må ombestemme meg) for å ordne dette?

Er det bedre å fortsette å ha Nordea som bank, selv om vi overfører lånet et annet sted (og mister fordel pluss-kundeforholdet?)

Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: d5a13...c9e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være mye styr med å bytte bank, men det behøver ikke være det.

Opprett ny konto hos Skandiabanken og søk om Visakort og kredittkort. Sparekonto kan du opprette hos Skandiabanken eller du kan opprette sparekonto i en annen bank som gir mye bedre rente enn både Skandiabanken og Nordea.

Kjenner ikke Nordea plan-fondet, men mange vanlige(?) fond kan flyttes til Skandiabanken. Hør med Skandiabanken. Evt kan du jo beholde Nordea-kontoen og fondet der eller selge fondet.

Du har ingenting å svare for når det gjelder Nordea dersom du flytter. Kanskje du må møte opp personlig dersom du skal avslutte konto(ene), men du må jo ikke avslutte de. Du kan ha konto i så mange banker du vil.

Avtalegiro følger banken så disse må slettes i Nordea og opprettes på nytt i Skandiabanken.

Er du misfornøyde med Nordea ser jeg ingen grunn til å fortsatt være kunde der. Spesielt ikke når du likevel skal flytte boliglånet.

Anonymous poster hash: 71a0e...c14
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Tenkte å bytte til Skandiabanken og kutte Nordea helt. Men ser for meg at det blir mye styr? Må jeg inn på møter med rådgiveren min (som helt sikkert kommer til å bli dødelig fornørmet og mase om at jeg må ombestemme meg) for å ordne dette?

Anonymous poster hash: d5a13...c9e

Ingen grunn til å blande inn "rådgiveren". Han er uansett ikke en rådgiver, men en Nordea-selger)

Opprett konto i Skandiabanken og gi beskjed til arbeidsgiver om ny lønnskonto. Så sletter du eventuelle AvtaleGiro i Nordea-nettbanken (eFaktura vil dukke opp i SkandiaBanken automatisk)

Så oppretter du en ny sparekonto der du vil ha den (Jeg foreslår sparesmart.no eller santander)

Jeg hadde tømt Nordea-kontoene, men ikke sagt dem opp i første omgang.

Nordea har en god BSU og Boligspar for de under 34. Ellers ikke så mye å skryte av.

Endret av nojac
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...