Gå til innhold

Frittstående bod og nabogrenser. Finnes det håp?


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Vi har vært ute og sett på redskapsboder.

Men nå har det dukket opp noen teite regler som sier at slike boder skal stå minimum 4 meter fra nabogrensen. Dette medfører at boden må stå midt på plenen vår.. som er liten nok fra før.

Disse reglene gjelder boder som settes opp uten å søke (dvs frittstående boder på max 15 kvm).

Naboens garasjen står 2,5 meter fra vår grense, så jeg antar at det går an å søke, men hvor omfattende og strengt er dette? (Gjelder Oslo kommune).

Vi har en sak hos kommunen som ikke er avsluttet ennå og har derfor ikke lyst til å gjøre ting mer komplisert med en ny søknad før den gamle er i orden (noen som tydeligvis kan ta litt tid).

Noen som har greie på sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det synes jeg høres rart ut. Her er det slik at du selvfølgelig kan bygge tettere på naboens grense, men at bygget ikke kan være større enn - jeg mener det var 50 kvadratmeter i bruksareal - hvis du vil dra det så tett på grensa som en meter. Ergo skulle en kunne sette opp en så liten bod nesten hvor en ville.

Men dette får du helt sikkert greie på ved å ta en enkel telefon til teknisk i kommunen din.

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde heller ikke at det var 4 meter. Det er flere her som har boder tett innpå grensene, men disse er muligens eldre eller så har de søkt om å få sette den opp.

Det er reglene om å føre opp bygg UTEN å søke jeg har lest.

Det står det at boden/bygget skal være max 15 kvm og stå min 4 meter fra nabogrense og min 1 meter fra bygg.

Ja, ja.. vi får vel bare vente på at en sak blir ferdigbehandlet og slenge inn en søknad til kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er reglene om å føre opp bygg UTEN å søke jeg har lest.

Det står det at boden/bygget skal være max 15 kvm og stå min 4 meter fra nabogrense og min 1 meter fra bygg.

Hvor har du lest dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lete*

Mener at det var på sidene til Oslo Kommune (Plan og bygningsetaten).

Skal se om jeg finner det igjen, for det er fint om jeg har lest feil! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unntatt søknads- og meldeplikt, jfr SAK § 5.

Mindre, frittliggende uthus/boder kan fritas søknads- og meldeplikt under

følgende forutsetninger:

- Bygningen må ikke brukes til varig opphold for personer.

- Maks. areal = 15 m2 BTA (Bruttoareal).

- Maks. gesimshøyde = 2,5 meter.

- Maks. Mønehøyde = 3,0 meter.

- Min. avstand til annen bygning = 1,0 meter.

- Min. avstand til nabogrense er 4,0 meter.

- Tiltaket skal plasseres innefor byggegrense fastsatt i reguleringsplan, veglov eller jernbanelov.

Klippet fra DENNE siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det står i plan- og bygningslovens §70 at det er 4 meter til nabogrense som gjelder, men at "Kommunen kan godkjenne at bygning plasseres nærmere nabogrense enn nevnt i første ledd eller i nabogrense

a) når eier (fester) av naboeiendom har gitt skriftlig samtykke eller

B) ved oppføring av garasje, uthus o.l. med grunnflate inntil 50 m2."

Se også her http://www.lovdata.no/all/tl-19850614-077-014.html#70

Kan dette hjelpe deg?

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi VIL søke, men tør ikke i frykt :ler:

Kommunen har brukt en evighet på å behandle en sak vi har inne og det er delvis vår egen skyld. Om vi søker nå, så blir den andre saken muligens liggende enda lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp vært gjennom en byggesak og i vår kommune sa de at du fritt kan sette opp en byggning som ikke er beregnet til boligformål nærmere tomtegrensa - hvis naboen samtykka på det skriftlig. Altså må du levere nabovarsel (som vanlig) og skriftlig samtykke fra nabo til kommunen. Det er ikke nødvendig med søknad eller melding.

Og dessuten: kommunen skal ha ferdigbehandlet byggesaken dere innen 3 uker ellers er det bare å mase og mase...... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...