Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal man si hvis man på et intervju blir foreslått en lønn som ikke tilsvarer ens forhåpninger uten å få den eventuelle arbeidsgiveren til å miste interesse eller tolke det negativt?

Anonymous poster hash: e0e12...71c
Videoannonse
Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

Vær ærlig, men realistisk.

Om jeg ansetter en ufaglært i en rolle hvor markedet (konkurrenter og eget firma) har en årslønn på 340 000, og en person på intervju krever 550 000 - da mister jeg interessen.

Men om de gir meg et realistisk forslag og har litt ekstra å by på (feks erfaringsmessig fra tilsvarende rolle eller bransje) så betaler jeg gjerne en del mer - for riktig person til stillingen. Og i de fleste tilfeller så ansetter jeg kun de som jeg anser som riktig person for stillingen uansett om de forhandler på lønnen eller ikke. Det er få som forhandler, men de fleste som starter forhandlinger ender fort en månedslønn eller to høyere enn opprinelig planlagt pr år. Uten at der har utslag for om de blir ansatt eller ikke.

Én gang har det fått meg til å miste interessen, og da var det en person som foreslo en latterlig høy lønn, nesten det dobbelte av det lønnsnivået på stillingen lå på, uten at han hadde noen av våre ønskede kvalifikasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svaret ditt!!

Anonymous poster hash: e0e12...71c
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dette har skjedd meg noen ganger. Da har jeg sagt at lønnen ikke tilsvarer det jeg har forventet i lønn, og kommet med mitt ønske. De jobbene jeg har fått så har jeg fått ønsket mitt, eller litt under.

Men har også opplevd at en arbeidsgiver var ekstremt giret på å ansette meg, men kom med et lønnsforslag som lå milevis unna det jeg ville godta. Denne lønnen lå et par hundre tusen under tilsvarende stillinger i samme bransje og der jeg kunne bidra med mye i forhold til kompetanse. Takket selvfølgelig nei, og da ble de sure for de trengte meg sa de. Ja vel? Ikke mitt problem.

Har aldri opplevd det som negativt eller at det har vært utslag for at jeg aldri har fått en stilling at jeg har foreslått høyere lønn enn de har tilbudt.

Anonymous poster hash: 2c165...1ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...