Gå til innhold

Hvor mange pergokurer er vanlig før ivf?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor mange pergokurer som er vanlig før man går over på IVF? Jeg har pco og har hatt en enkel kur og en dobbel kur uten hell. Hvor lenge pleier man å holde på med pergo?

(Har et barn fra før som kom etter en enkel kur med pergo)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer ann på så mye. Hva blodprøvene dine sier om hormonubalanse, mannens sædkvalitet, hva innvendig ultralyd viser..

Normalt prøver man pergo til eggløsning oppnås (maks trippel dose). Deretter er den medisinske anbefalingen maks tre forsøk med påvist eggløsning.

Skrevet

Takk for svar! Jeg får eggeløsning så da gjenstår kanskje 1 eller 2 runder til da. Sædkvaliteten skal være i orden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tre enkle kurer. Eggløsning ble bare sjekket med blodprøver på en av dem og da regnet gynekologen med at jeg hadde eggløsning på alle tre.

Ble søkt til IVF når den tredje kuren ikke hadde noen effekt.

Anonymous poster hash: d9883...3f9
Skrevet

Så legen kan ikke søke samtidig som jeg går på en evt 3.kur? Jeg tenker siden det er så lang ventetid....

Skrevet

Gjelder det samme med Femare?

Har nå hatt min 3. kur, og vegrer meg for å ringe til klinikken for å høre hva som skjer videre..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk resept på seks doble pergokurer av min gynekolog, men har inntrykk av at det ikke er vanlig. Jeg hadde mitt første møte med gynekolog i desember 2011 som et ledd i utredning for ufrivillig barnløshet. Siden sædprøven av mannen var normal og innvendig ultralyd viste at jeg har PCO, ble det bestemt at jeg burde prøve pergo først. Vi fikk da med oss resept på seks doble kurer som jeg kunne ta hver måned fremover. Dersom jeg ikke var blitt gravid innen sommeren, skulle vi ta kontakt på ny. Jeg ble ikke fulgt opp med innvendig ultralyd eller blodprøver underveis.

På første pergokur spottet jeg rosa-aktiv slim rundt eggløsningstid i nesten en uke. Den syklusen varte i nesten 40 dager; den lengste jeg noen gang har hatt. Jeg valgte da selv å ta en pausemnd etter det. I pausemnd fikk jeg eggløsning rundt dag 17 (sjekket selv med eggløsningstester samt kjente eggløsningssmerter) og syklusen varte i 31 dager. Deretter tok jeg to doble kurer etter hverandre og oppnådde eggløsning (påvist ved selvtesting), men ikke graviditet. Men jeg slet med kjipe bivirkninger. Jeg fikk skikkelige eggløsningssmerter og var svært hormonell. Stakkars mannen...

Jeg bestemte meg da for ikke å ta flere pergokurer, så tok kontakt med gynekologen og fikk time i juli 2012. Da mente han også at de tre pergokurene jeg hadde tatt var tilstrekkelig og henviste oss til ivf. Vi gjennomførte første ivf-forsøk i januar i år, og jeg ble gravid. Min erfaring med ivf er dermed utelukkende positiv, og ikke bare pga at jeg ble gravid. Jeg fikk tilnærmet ingen bivirkninger av ivf-medisinene, men var et skikkelig hormontroll på pergo.

Nå er jeg over 5 mnd på vei med første barn, og vi gleder oss stort til å bli en familie på tre. Jeg og mannen har allerede snakket om at når vi ønsker å få nr 2, vil vi gå direkte på ivf igjen. Aldri mer pergo på meg.

Anonymous poster hash: 24578...714
Skrevet

Så utrolig godt det er å lese slike solskinnshistorier! :)

Masse lykke til videre i svangerskapet :)

Skrevet

Så bra at ivf funket!! Jeg er også helt på styr under pergo. Hormonell som få føler jeg. Har nå fått time neste uke hos gynekolog så får høre hva han sier. Godt å høre noen som har bare positive erfaringer med ivf!!!

Skrevet

Sliter med hormonene jeg også, men jeg har alltid vært en svært følsom person, så jeg tenker ikke så mye over det.

Det største symptomet mitt på medisinene føler jeg imidlertid er kvisene!

Har aldri, i hele mitt liv, hatt så mange kviser som etter jeg startet med disse kurene.

Ikke artig å se ut som en fjortis når jeg er over 30, men jeg krysser alt jeg har for at det til slutt skal lønne seg i form av en baby :)

Beklager heslige detaljer, men nye kviser kommer og modner i løpet av få timer. Helt vanvittig..

:laugh:

Skrevet

Har nå snakket med klinikken, som sa jeg får opptil 6 forsøk med Femare.

Dvs enda minst 3 måndag til vi starter søknadsprosessen.

Satser imidlertid på full klaff før den tid (Y) :)

Skrevet

Lykke til!! Krysser fingre for deg, å håper du slipper alle kurene!!

Skrevet

Tusen takk, det hadde vært kjekt med full klaff snart ja! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...