AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 Jeg er rundt 12 uker på vei, vet jo ikke helt enda. Og da er termin 30.12. 13 . Jeg skal starte å studere til høsten, og tar permisjon rundt jul. Kan jeg ta før om jeg blir veldig dårlig? Jeg har studert to år før dette året. Og hvordan fungerer det med permisjon til far? Kan jeg være hjemme fra desember til jeg starter nytt studie til høsten, og så kan far være hjemme fra den tid? Og får han mer enn to uker hjemme da? Vil jo gjerne at han skal få litt tid hjemme også. Han har jobbet 100 % i mange år, så han har jo rett på foreldrepenger. Jeg får stipend og lån som stipend, tilogmed i sommerferien eller? Får jeg engangsstønad? Skjønner mindre jo mer jeg leser på nett. Anonymous poster hash: d84e9...749
Nerine_ Skrevet 13. juni 2013 #2 Skrevet 13. juni 2013 Om du ikke har opparbeidet deg rett til foreldrepenger får du engangsstønad. Siden far har opparbeidet seg rett til foreldrepenger kan han ta permisjon i 38 eller 48 uker avhengig av hvilken dekningsgrad han velger. Hvordan det er med deg som student med stipend og lån vet jeg ingenting om.
Almond Skrevet 13. juni 2013 #3 Skrevet 13. juni 2013 Jeg kan kun svare på grunnlag av at både mor og far jobber/har rett på foreldre penger (vet ikke hvordan det er når du er student) 1) permisjonen din starter 3 uker før termin 2) du MÅ ha di første 12 ukene etter fødsel, far kan ikke ha "sin" del av din permisjon da 3) far har krav på 2 uker permisjon fra jobben rett etter fødsel. Om han får penger i denne perioden er opp til arbeidsgiver,han har uansett krav på perm 4) Far kan ikke ha sin del av permisjonen (12/14 uker) samtidig som du har permisjon 5) anbefaler deg å ringe NAV og spørre dem, spesielt siden du er student da reglene vil være noe annerledes
Nerine_ Skrevet 13. juni 2013 #4 Skrevet 13. juni 2013 (endret) Jeg kan kun svare på grunnlag av at både mor og far jobber/har rett på foreldre penger (vet ikke hvordan det er når du er student) 1) permisjonen din starter 3 uker før termin 2) du MÅ ha di første 12 ukene etter fødsel, far kan ikke ha "sin" del av din permisjon da 3) far har krav på 2 uker permisjon fra jobben rett etter fødsel. Om han får penger i denne perioden er opp til arbeidsgiver,han har uansett krav på perm 4) Far kan ikke ha sin del av permisjonen (12/14 uker) samtidig som du har permisjon 5) anbefaler deg å ringe NAV og spørre dem, spesielt siden du er student da reglene vil være noe annerledes Feil, mor må bare ha de første 6 ukene. Og ang. punkt 4 så har ikke far rett på fedrekvoten om mor ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger, da får far de ukene som regnes som foreldrepenger som både mor og far vanligvis kan ta. Endret 13. juni 2013 av Nerine_ 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #5 Skrevet 13. juni 2013 Og dere kan ha permisjon samtidig hvis han tar ut graderte foreldrepenger. F.eks. kan han være hjemme 50% og jobbe 50%. Anonymous poster hash: 58de8...ff7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #6 Skrevet 15. juni 2013 Sjekk med lånekassen i forhold til rettigheter angående fødselsstipend, om du begynner i høst og ikke har studert før får du ikke fødselsstipend fra lånekassen slik jeg har skjønt det. Far kan ta ut foreldrepenger på selvstendig opptjening fra babyen er 7 uker gammel. Du må da tilbake til fulltidsstudier. Om du velger å være hjemme videre vil du "spise opp" av den permisjonen på 40 eller 50 uker som far kan ta. Om du senere starter å studere eller jobbe sånn at du oppfyller kravene til aktivitet kan far ta ut foreldrepenger om det er noe igjen av perioden. Anonymous poster hash: 7998b...c88
Miss I.W. Skrevet 15. juni 2013 #7 Skrevet 15. juni 2013 "Nav foreldrepenger" har ei fin Facebookside der du kan få svar. Greit å sjekke ut Nav sine internettsider også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå