Gå til innhold

Baby 7mnd våkner og er lei seg - mange ganger om natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småen er 7,5mnd og har de siste ukene våknet ofte om nettene (alt fra 4-10+ ganger). Noen av gangene vet jeg han er sulten. Vi har ikke sluttet med nattpupp og han våkner fortsatt til de vanlige spisetidene. Men han våkner så mye oftere enn det nå. Han gråter sårt når han våkner og jeg har lurt på om det kan være noe separasjonsangst eller i den duren. Han slutter som regel å gråte når han blir plukket opp, men gråter først en stund da og. Andre ganger gråter han mer fordi feil person plukket ham opp. Men etter vi har lagt oss våkner han og, og jeg ligger rett ved siden av. Jeg snakker, stryker og synger, men det hjelper ikke. Han gnir seg i øynene og vrir og vender på seg (som han gjør når han skal finne sovestilling) mens han gråter. Det virker nesten som om han gråter fordi han har våkner og egentlig er kjempetrøtt fortsatt men ikke klarer å sovne igjen fordi han er så lei seg for at han våknet...

Tar han som regel opp i vår seng hvor han sovner igjen (kanskje han bare trenger nærhet?), men også da våkner han etter en time ca og gråter igjen...

Noen som har vært borti lignende? Er det "bare" separasjonsangst og nærhetsbehov? Tenker jo å fortsette å la ham sove hos oss hvis det er det han trenger, men merker jeg begynner å bli sliten av at han våkner så ofte.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke tenner da? Eller har han fått mange tenner problemfritt allerede kanskje?

Min er 10 mnd og holder på litt som din. Sover oftest fint til 1-2-tiden. Etter det er det mye sutring og grining. Vil helst være limt fast til meg i senga, men ikke alltid det hjelper at han får sove sammen med meg heller.

Det har poppa ut en tann hver gang han har styra på slik. Hadde en slitsom natt igjen i natt, og jeg ser tydelig at det er like før en tann bryter gjennom.

Uansett hva det er; det er vel bare å stå løpet ut, og gi han det av kos og trøst han trenger på natten. Prøve å få ta igjen litt søvn på dagen? Det får heldigvis jeg gjort. Hadde blitt gal om ikke....

Anonymous poster hash: 4bdf7...30c

Skrevet

Jeg tenkte også tenner...

Vår gutt hadde et par-tre måneder med sånne uroligheter om natta... Han våknet utallige ganger og var lei seg. Han fikk alltid komme opp og få trøst og kos.. Jeg ble så fortvila til slutt fordi det ikke ga seg. Snakket med de på helsestasjonen også. Men ingen hadde noe klokt svar til meg. Han fikk pupp/vann, smokk, tannmiddel for å evt roe ned kløing, stikkpiller, tørr bleie,..you name it..

Heldigvis ga det seg etterhvert. Plutselig sov han hele natten i strekk og jeg fikk hjertet i halsen da jeg våknet og oppdaget at det var langt ut på morgenkvisten og han ikke hadde gitt lyd fra seg :fnise: Jeg sto opp som et nytt menneske :laugh:

Se an du..Og hvis det ikke roer seg kan du jo ta en tur å snakke med helsesøster? Kanskje de har noen klokere råd enn min helsesøster. Ellers så går det nok over etterhvert skal du se. Bare vær tålmodig og gi masse kos og trøst! :blomst:

Skrevet

Sånn har vi det nå! Gutten her er 8 mnd. Siste to ukene har vært fæle for å si det sånn...Først feber og den 4. barnesjukdommen, så våkner vi støtt og stadig!

Skal til helsesøster i dag, så skal si ifra om jeg får noen gode svar...

Ellers tror jeg ikke det er tenner her, men utviklingssprang kanskje?

• 4 måneder senere...
Gjest Little princess
Skrevet

Jeg må bare dra opp denne tråden igjen, min lille et nå 7 mnd og oppfører seg identisk som Ts sin baby gjorde i sommer. Sykt slitsomt! Både jeg og pappaen er helt på felgen og lurer på om noen av dere her fant en bra løsning på dette? Nattavvenne? Flytte senga hennes langt unna vår? Vente og se det an?

Skrevet

Småen er 7,5mnd og har de siste ukene våknet ofte om nettene (alt fra 4-10+ ganger). Noen av gangene vet jeg han er sulten. Vi har ikke sluttet med nattpupp og han våkner fortsatt til de vanlige spisetidene. Men han våkner så mye oftere enn det nå. Han gråter sårt når han våkner og jeg har lurt på om det kan være noe separasjonsangst eller i den duren. Han slutter som regel å gråte når han blir plukket opp, men gråter først en stund da og. Andre ganger gråter han mer fordi feil person plukket ham opp. Men etter vi har lagt oss våkner han og, og jeg ligger rett ved siden av. Jeg snakker, stryker og synger, men det hjelper ikke. Han gnir seg i øynene og vrir og vender på seg (som han gjør når han skal finne sovestilling) mens han gråter. Det virker nesten som om han gråter fordi han har våkner og egentlig er kjempetrøtt fortsatt men ikke klarer å sovne igjen fordi han er så lei seg for at han våknet...

Tar han som regel opp i vår seng hvor han sovner igjen (kanskje han bare trenger nærhet?), men også da våkner han etter en time ca og gråter igjen...

Noen som har vært borti lignende? Er det "bare" separasjonsangst og nærhetsbehov? Tenker jo å fortsette å la ham sove hos oss hvis det er det han trenger, men merker jeg begynner å bli sliten av at han våkner så ofte.

Min er 13 måneder, og har holdt på sånn stort sett hver natt siden han var rundt 7 måneder. Våkner hver til annenhver time, og gråter sårt og sliter med å roe seg igjen. Vi finner ikke noen grunn til hva som kan forårsake dette, og på helsestasjonen sier de at noen barn rett og slett bare er sånn, at de sliter med å roe seg ned og bearbeide alle inntrykkene fra dagen. Vår "trøst" er at det visstnok omtrent alltid går seg til når barnet begynner å nærme seg to år.

Anonymous poster hash: 96faa...f5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...