Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund siden kjøpte sambo og jeg hus sammen. Vi har delt det slik at han eier 60% og jeg 40%. Men det dumme er at jeg godtok ved kjøpet at han la inn 100.000,- kontant i huset (lånet). Forholdet skranter (gjort en periode) og han prater om å selge, eller at jeg flytter og må betale det han har gått ut med. Er det ikke han som skal kjøpe ut meg hvis han skal fortsette ha huset da??

Jeg trives her og vil ikke flytte. Blir det til at han gjør det slutt,vil jeg være den som blir boende. Jeg har mere tilknyttning til dette stedet enn han har.

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Ingen regel som sier hvem av dere som skal bli boende. Men slik det er nå eier han mer enn deg. Huset selges til den av dere som byr høyest om begge vil bli boende.

Om han flytter skal du gi han den prosenandelen han har lagt inn ut fra husets nåværende verdi, om du flytter skal han gi deg den prosentandelen du har lagt inn. Om det er gjort store utbedringer osv kan dette bli noe annerledes, hvis en av dere har gjort mye mer enn den andre, da kan brøken endres.

(Mao den som blir boende må betale den prosentandelen som han/hun ikke alt har lagt ut)

Skrevet

Lite trolig han blir boedne av egen lyst. han sier han ikke trives og hater dette stedet. Det er for stille og øde her. Det jeg tenker på er at han sier jeg skylder han dem 100.000,- kontakt hvis han flytter... stemmer det??

Gjest Poirot
Skrevet
Lite trolig han blir boedne av egen lyst. han sier han ikke trives og hater dette stedet. Det er for stille og øde her. Det jeg tenker på er at han sier jeg skylder han dem 100.000' date='- kontakt hvis han flytter... stemmer det??[/quote']

Hvis han flytter skal du overta lånet deres, og betale ham det han har skutt inn hvis dette er en sum som er lett gjenfinnbar (og det høres det ut som om det er). Om han eier 60 % og i tillegg har betalt 100.000 kontant, eier han nok reelt sett mer enn 60 % (med mindre de 100.000 er en del av de 60 %). Da må du antakelig gi ham 100.000 i tillegg til hans 60 %.

Om du ikke har råd til dette, må huset selges og dere deler pengene fra salget ut fra de samme beregningene som her.

Er dette komplisert, ta kontakt med en advokat som kan hjelpe dere.

Skrevet

Etter det jeg husker så ble det ikke avtalt om dem 100.000,- han gikk inn med er medberegnet i 60% han eier eller ikke. Men han har nok sitt å si der...

Gjest Anonymous
Skrevet

Dersom dere har en kontrakt/avtale på at han eier 60% og du 40%, så skal det ikke ha noe å si hvordan det er finansiert (altså ved lån eller ved egenkapital).

Dere må bestemme hva huset er verdt nå, ta utgangspunkt i kjøpesummen og legg til prisstigning/verdistigning.

La oss si dere kjøpte huset for 1.500.000kr, han gikk dermed inn med 900.000kr og du med 600.000kr

La oss si at dere etter å ha snakket med takstmann/eiendomsmegler, bestemmer at huset er verdt 1.600.000kr nå, må du betale han 950.000kr for å kjøpe han ut...

Det kan kanskje bli vanskelig for deg...

Alternativet er da å selge, og siden dere eier 60/40, vil han får 950.000kr og du 650.000 dersom dere får solgt for 1.600.000kr

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg forutsetter virkelig at dere selvfølgelig har dette kontraktsfestet?

Det må man alltid!!

Da hadde det jo klart gått frem om hans 60 % og dine 40%...Og de 100.000,- han har skutt inn: du må da vite om dette inngår i de 60 % hans eller ikke?

Jeg rister på hodet over folk som ikke kontraktsfester alt de foretar seg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...