Gå til innhold

creepy bivirkninger av cipralex?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gått på cipralex i 3 mnd nå, hele tiden vært plaget av skjelving og kvalme, men i det siste har det blitt ekstremt. Skjelver ekstremt på hendene, kjeven begynte plutselig leve sitt eget liv, kom nærmest ut av ledd, tennene gnisset frem og tilbake, kunne ikke kontrollere det. I dag da jeg var ute og gikk var det som leddene i bena låste seg, begynte å halte og skjelve noe enormt. Kom meg knapt hjem. Kan det skyldes cipralex, noen med lignende erfaringer?

Anonymous poster hash: 11f62...695

Gjest Eurodice
Skrevet

Har gått på cipralex i 3 mnd nå, hele tiden vært plaget av skjelving og kvalme, men i det siste har det blitt ekstremt. Skjelver ekstremt på hendene, kjeven begynte plutselig leve sitt eget liv, kom nærmest ut av ledd, tennene gnisset frem og tilbake, kunne ikke kontrollere det. I dag da jeg var ute og gikk var det som leddene i bena låste seg, begynte å halte og skjelve noe enormt. Kom meg knapt hjem. Kan det skyldes cipralex, noen med lignende erfaringer?

Jeg har ingen erfaring med cipralex, vil bare si at du må komme deg til legen snarest. Det er ikke normalt med så ekstreme bivirkninger.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for klar tale Arabella!

Nå har jeg vært hos legen, så for ikke å skremme cipralex-brukere her informerer jeg om at det mest sannynlig ikke skyldtes cipralexen, men stemetil som jeg har brukt mot kvalme. Den skal jeg nå slutte med!

Skrevet

Bra du gjekk til legen! :) Hørtes ikkje normalt ut, nei.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Fra Felleskatalogen. Om Stemetil, bivirkninger:

4. MULIGE BIVIRKNINGER

Som alle legemidler kan Stemetil forårsake bivirkninger, men ikke alle får det.

Bivirkninger av Stemetil er som regel avhengig av dosen og sees sjelden ved lave doser. Ufrivillige og langsomme bevegelser, skjelvinger på hendene, parkinsonisme, sløret syn, utvidelse eller sammentrekning av pupillene. Søvnighet av kort varighet, depressive reaksjoner, akutte forvirringstilstander, uro og søvnløshet. Blodtrykksfall ved forandring av stilling (fra liggende/sittende til stående), raskere hjerterytme, EKG-forandringer (forlenget QT-intervall), forstoppelse, vannlatningsbesvær, kvalme, munntørrhet, nesetetthet, synsforstyrrelser, ødem. Vektøkning, frembrudd av sukkersyke hos pasienter med anlegg for denne sykdommen, lav eller høy kroppstemperatur, menstruasjonsforstyrrelser, økt melkeproduksjon, potensforstyrrelser. Hudreaksjoner, økt følsomhet for lys (særlig i den lyse årstiden), økt pigmentering i øynene. Det er rapportert om enkelttilfeller av plutselig død med mulig kardiovaskulært opphav. Det er også rapportert om enkelttilfeller av uforklarlig plutselig død hos pasienter som bruker fenotiaziner som neuroleptika. Leverbetennelse og forandringer i blodet sees sjelden.

Mulige bivrkninger av Cipralex:

Bivirkninger:

Bivirkninger er vanligst i 1. eller 2. behandlingsuke og avtar vanligvis i intensitet og frekvens ved fortsatt behandling. Svært vanlige (≥1/10): Gastrointestinale: Kvalme. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Diaré, forstoppelse, oppkast, munntørrhet. Hud: Økt svette. Kjønnsorganer/bryst: Menn: Ejakulasjonsforstyrrelser, impotens. Luftveier: Sinusitt, gjesping. Muskel-skjelettsystemet: Leddsmerter, muskelsmerter. Nevrologiske: Insomnia, søvnighet, svimmelhet, parestesier, tremor. Psykiske: Angst, rastløshet, unormale drømmer. Kvinner og menn: Nedsatt libido. Kvinner: Anorgasme. Stoffskifte/ernæring: Redusert appetitt, økt appetitt. Undersøkelser: Vektøkning. Øvrige: Tretthet, feber. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Gastrointestinale blødninger (inkl. rektale blødninger). Hjerte/kar: Takykardi. Hud: Urticaria, håravfall, utslett, kløe. Kjønnsorganer/bryst: Kvinner: Menstruasjonsforstyrrelser (metroragi/menoragi). Luftveier: Neseblødning. Nevrologiske: Smaksforandringer, søvnforstyrrelser, synkope. Psykiske: Bruksisme (skjære tenner), agitasjon, nervøsitet, panikkanfall, forvirring. Undersøkelser: Redusert vekt. Øre: Tinnitus. Øye: Mydriasis, synsforstyrrelser. Øvrige: Ødem. Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000): Hjerte/kar: Bradykardi. Immunsystemet: Anafylaktisk reaksjon. Nevrologiske: Serotoninergt syndrom. Psykiske: Aggresjon, depersonalisering, hallusinasjoner. Ukjent: Blod/lymfe: Trombocytopeni. Endokrine: Unormal ADH-sekresjon. Hjerte/kar: Ortostatisk hypotensjon. QT-forlengelse. Ventrikkelarytmier inkl. «torsades de pointes». Hud: Bloduttredelse, angioødem. Kjønnsorganer/bryst: Galaktore. Menn: Priapisme. Lever/galle: Hepatitt. Nevrologiske: Dyskinesi, bevegelsesforstyrrelser, kramper. Nyre/urinveier: Urinretensjon. Psykiske: Mani, selvmordstanker, selvmordsrelatert atferd. Stoffskifte/ernæring: Hyponatremi. Undersøkelser: Unormale leverfunksjonstester. Tilfeller av selvmordstanker og selvmordsrelatert atferd har vært rapportert i forbindelse med Cipralex-behandling eller like etter behandlingsstopp. Psykomotorisk uro/akatisi og anoreksi er sett. Tilfeller av QT-forlengelse og ventrikkelarytmier, inkl. «torsades de pointes», er rapportert etter markedsføring, særlig hos kvinner med hypokalemi eller med påvist QT-forlengelse eller andre hjertesykdommer. I EKG-studie med friske frivillige, var QTC-endring fra baseline 4,3 msek ved 10 mg/dag og 10,7 msek ved 30 mg/dag. Epidemiologiske studier, primært med pasienter ≥50 år, viser økt risiko for benfrakturer hos pasienter som bruker SSRI- og TCA-preparater. Mekanismen bak risikoen er ukjent. Seponeringssymptomer, særlig ved brå avslutning av behandlingen. Svimmelhet, sanseforstyrrelser (inkl. parestesier og følelse av elektrisk støt), søvnforstyrrelser (inkl. søvnløshet og livlige drømmer), agitasjon eller angst, kvalme og/eller oppkast, tremor, forvirring, svetting, hodepine, diaré, hjertebank, svingende sinnsstemning, irritabilitet og synsforstyrrelser er de mest vanlig rapporterte reaksjonene. Symptomene er vanligvis milde til moderate og forsvinner av seg selv, men kan hos noen være alvorlige og vare lenger. Det anbefales å redusere dosen gradvis når behandling med escitalopram ikke lenger er påkrevd.

Endret av Arabella
AnonymBruker
Skrevet

Takk igjen Arabella, selv om jeg nå selvsagt har saumfart felleskatalogen ;) Legen tror det er stemetil siden jeg har gått såpass lenge på cipralex, rart disse symptomene skulle komme nå da, og slike ekstrapyramidale bivirkninger (som jeg forstod det kaltes) er visst sjelden på cipralex men mer vanlig på stemetil. Og når jeg tenker over det har jeg brukt høyere dose stemetil i det siste, pga. forverret kvalme (som ironisk nok kan være forårsaket av nettopp stemetil). Så nå håper jeg legen har rett og at jeg blir "normal" igjen! (ikke samme lege som skrev ut stemetil som skrev ut cipralex, så jeg skulle selvsagt informert om at jeg brukte stemetil til den andre legen tidligere).

Gjest Eurodice
Skrevet

Takk igjen Arabella, selv om jeg nå selvsagt har saumfart felleskatalogen ;) Legen tror det er stemetil siden jeg har gått såpass lenge på cipralex, rart disse symptomene skulle komme nå da, og slike ekstrapyramidale bivirkninger (som jeg forstod det kaltes) er visst sjelden på cipralex men mer vanlig på stemetil. Og når jeg tenker over det har jeg brukt høyere dose stemetil i det siste, pga. forverret kvalme (som ironisk nok kan være forårsaket av nettopp stemetil). Så nå håper jeg legen har rett og at jeg blir "normal" igjen! (ikke samme lege som skrev ut stemetil som skrev ut cipralex, så jeg skulle selvsagt informert om at jeg brukte stemetil til den andre legen tidligere).

Min første tanke da jeg leste at du også brukte Stemetil, var at her blir det kræsj. Men da har du lært noe viktig, nemlig at du alltid og sannferdig skal informere en ny lege om hvilke eventuelle andre medikamenter du bruker, også helsekostpreparater. Lykke til videre! Du skal se ting normaliserer seg :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...