Gå til innhold

Hvem skal betale når en hund biter en annen?

23 stemmer

1. 1. Hvem står ansvarlig?

• Eier av bitende hund
      10
    • Eier av bitt hund
      1
    • Delt på to
      7
    • Dele den evt. egenandelen som kunne vært der ved forsikring
      5

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Hadde håpet å få litt hjelp med dette dilemmaet.

Tre personer er hjemme hos en person og skal ha hundene ute i hagen. fire av de som er kjent fra før løper rundt å leker. den femte hunden kommer og den får hilde alene på en av hundene først for å sjekke om det skulle være noe uro mellom dem siden det er første gang de møtes. dette går helt fint. vi åpner grinden og alle hunden logrer og lukter og virker helt happy før vi hører den ene hunden som bor der biter til i rumpa på den nyankomne. vi får dratt dem fra hverandre og skjønner at her ar det en dårlig match.

de er begge tisper på 8 uten noen bitehistorie før bak seg.

den bitte har blitt tatt til veterinæren og endt opp med en regning på ca 4500 siden den ikke er forsikret.

hunder er hunder, de er dyr og man vet det alltid er en risiko når de skal leke sammen. Å ta en hund inn på en annens hjem er jo risikabelt. Er det riktig å si at det er synd for den det skjer med? Skal det at eieren ikke har forsikring gå ut over den andre?

Hvem burde stå ansvarlig for denne regningen? Noen innspill på løsning?

Anonymous poster hash: ec3a2...782
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der ville jeg splitta regninga i 2. Begge eiere må ta skyld,selv om hunder er hunder.

• Liker 4
Gjest Murica
Skrevet (endret)

Hunden skulle vært forsikret, så jeg valgte dele ved evt egenandel ved forsikring.

Når det er flere hunder sammen burde man holde et øye med de, så man ser om det oppstår usikkerhet eller aggresjon, dette ble visst ikke gjort siden ingen visste hvorfor hunden ble bitt.

Endret av Murica
Skrevet

Jeg syns at det er eier selv som må betale i denne situasjonen. For det første så mener jeg at alle dyreeiere har et ansvar for å forsikre hunden fordi tilfeller som nettopp dette kan oppstå enhver hund. Det hadde vært en helt annen situasjon om det var snakk om at hunden gikk i bånd sammen med eier, og en annen hund uten bånd kom løpende bort og angrep uoppfordret, men i denne situasjonen er alle eierne klar over at alle hundene er løse og "leker" sammen i hagen. Det foreligger med andre ord en risiko som alle er klar over.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hunden skulle vært forsikret, så jeg valgte dele ved evt egenandel ved forsikring.

Når det er flere hunder sammen burde man holde et øye med de, så man ser om det oppstår usikkerhet eller aggresjon, dette ble visst ikke gjort siden ingen visste hvorfor hunden ble bitt.

vi sto tre stk der, men ingen så akkurat hva som skjedde siden vi sa hei og hilste på hverandre og hundene som var der. sto midt i flokken.

Skrevet

I denne situasjonen syntes jeg at eier burde tatt hele regningen selv. Det var frivillig å slippe hunden løs med de andre hundene, og det er alltid en risiko for at det vil bli krangler hunder imellom. Dersom eier hadde gått med sin hund i bånd og en løs hund hadde kommet bort å bitt den mener jeg at saken hadde stilt seg helt annerledes.

• Liker 1
Gjest Murica
Skrevet

vi sto tre stk der, men ingen så akkurat hva som skjedde siden vi sa hei og hilste på hverandre og hundene som var der. sto midt i flokken.

Må følge med når det kommer en ny hund til flokken, selv om dere gjerne vil hilse.

AnonymBruker
Skrevet

Synes regningen burde deles. Det er vel begges ansvar å se etter at hundene matcher sammen.

Anonymous poster hash: c3d5e...494
AnonymBruker
Skrevet

Må følge med når det kommer en ny hund til flokken, selv om dere gjerne vil hilse.

vi fulgte med i starten når de snuste på hverandre og det så ut som om det gikk fint. skjønner så klart at vi skulle fulgt bedre med, men nå som skaden har skjedd er vi mer obs på dette og håper heller på svar om hvordan det skal løses.

AnonymBruker
Skrevet

NOEN SOM VET OM FORSIKRINGEN TIL DEN BITENDE HUNDEN, ELLER ANNEN HJEMMEFORSIKRING, VILLE DEKKET DETTE?

Gjest HappyWaffle
Skrevet

begge bør dele på regningen. hunder er hunder. de handler på instinkt, så om dere bare slapp alle hundene sammen så er det deres eget problem å da får dere ta støten begge to :)

Skrevet

Hadde hunden min biti en annen hund, hadde jeg gladelig betalt regninga. Gjør man ikke det, er man en gnien dust.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde hunden min biti en annen hund, hadde jeg gladelig betalt regninga. Gjør man ikke det, er man en gnien dust.

du føler ikke eiere bør ha forsikring ?

Skrevet

du føler ikke eiere bør ha forsikring ?

Jo, det er jo det beste, selvfølgelig.

Skrevet

Jo, det er jo det beste, selvfølgelig.

burde ikke da den uten forsikring lide det tapet og da dele egenandelen/deb bitene betale det som hadde vært egenandel?

Skrevet

burde ikke da den uten forsikring lide det tapet og da dele egenandelen/deb bitene betale det som hadde vært egenandel?

Hvis man kommer opp i en situasjon hvor en av partene må betale, syns jeg at det er eieren til hunden som biter, som skal betale.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man kommer opp i en situasjon hvor en av partene må betale, syns jeg at det er eieren til hunden som biter, som skal betale.

Må si meg litt imot der. Så det at en eier ikke gidder forsikre sin hund skal gå utover andre? Betal det som ville blitt egenandel som vel er 1/4

AnonymBruker
Skrevet

eieren av biteren skal betale.

Anonymous poster hash: d8b44...45a
Skrevet

Må si meg litt imot der. Så det at en eier ikke gidder forsikre sin hund skal gå utover andre? Betal det som ville blitt egenandel som vel er 1/4

Jeg ser ikke noe galt i det... Hadde hunden min bitt en annen hund, hadde jeg gladelig betalt.

Skrevet

Jeg synes at det sier seg selv at eieren tar regningen selv. Det er en situasjon eieren av den bitte hunden har satt hunden i, vitende om risiko, og attpåtil er dette noe som kanskje kunne vært unngått om hun hadde fulgt bedre med.

Klart at eieren av hunden som bet kan ha dårlig samvittighet og dermed tilby seg å betale, men jeg synes det blir helt feil å ta i mot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...