Gå til innhold

gå inn på høyre eller venstre side ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og brudgommen skal gå inn sammen. Hvilken side av han skal jeg gå på opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Den som følger bruden opp, skal ha bruden på sin høyre side (uavhengig av om det er far, bror, mor, brudgom eller hvem det måtte være).

Er i hvert fall det vi er blitt fortalt av vår prest, men vet ikke om det er den endelige "fasiten". Jeg har vært i flere vielser hvor bruden har gått på venstre side av den som følger.

Endret av skravlus
AnonymBruker
Skrevet

Den som følger bruden opp, skal ha bruden på sin høyre side (uavhengig av om det er far, bror, mor, brudgom eller hvem det måtte være).

Hø? Den som føre bruden opp skal vel ha bruden på sin venstre side? Det er da på den plassen i kirka bruden skal stå

Anonymous poster hash: fb58b...196

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, det er det som gjør at det blir litt kluss i noen overleveringer; at bruden liksom må krysse "veibanen" oppe ved alteret ;)

I helgens prinsessebryllup, gikk Madeleine på sin fars høyre side.

Endret av skravlus
AnonymBruker
Skrevet

Men det må hun jo ikke hvis hun er på førerens venstre side.. Da er hun på venstre side hele tida

Skrevet

Men det må hun jo ikke hvis hun er på førerens venstre side.. Da er hun på venstre side hele tida

Nei, det kan du godt si, men er ikke alltid det er det mest hensiktsmessige som gjelder ;)

AnonymBruker
Skrevet

I de bryllupene jeg har vært i, så har alltid faren til bruden ført dem opp på brudens venstre side

AnonymBruker
Skrevet

Mente omvendt selvfølgelig. De har hatt bruden på sin venstre side :)

• Liker 1
Skrevet

Alle bryllup jeg har vært i så har den som fører hatt bruden på sin venstre side. Senest lørdag så jeg kirketjeneren instruere far og brud om det.

Skrevet

Siden dette gjøres ulikt fra kirke til kirke, tyder det jo på at det ikke er noen fast regel.

Da jeg giftet meg første gang, var instruksen fra både prest og kirketjener; høyre side for min far. Da hadde jeg høyre hånd fri til å bære brudebuketten.

Også denne gang har vi fått beskjed om høyre side, og det er i en annen kirke.

Skrevet

Har lagt litt merke til bilder på finn osvi det siste, og der varierer det. Pappa var veldig klar på at jeg skal gå på hans høyre side så med mindre presten insisterer på det motsatte så gjør vi det.

Skrevet

Hvis far skal følge datter opp kirkegulvet er det naturlig at han har henne på sin høyre side. Han skal sitte på venstre side i kirken og trenger slik ikke "skifte bane."

Hvis brudeparet går opp sammen går bruden på brudgommens venstre side. Da trenger heller ingen "skifte bane."

Skrevet

jeg trodde en dame alltid skulle gå på mannens høyre side jeg da ... uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Vi går inn sammen, og har fått beskjed om at jeg går på brudgommens venstre side inn i kirken. Når vi går ut igjen snur vi oss jo, så da kommer jeg på brudgommens høyre side.

Symbolikken er at når vi er blitt gift, har brudgommen fått et nytt ansvar for meg, derfor er jeg da på hans høyre side.

Anonymous poster hash: 55f5e...3cd
Skrevet

- ansvar for deg ??

Gjest Adriane
Skrevet

De fleste bryllup jeg har vært i/sett bilder fra, så har bruden gått på sin fars venstre side. Jeg har alltid trodd at dette er noe med at hun går på hans hjerteside, men det er bare noe jeg har tolket det som selv, hehe :)

Men ifølge Skikk og Bruk for bryllup, står det iallfall at bruden skal gå på sin fars høyre side: "Tradisjonelt fører brudens far henne opp kirkegulvet på sin høyre side til orgelmusikk, mens alle reiser seg."

Skrevet (endret)

Jeg har fått beskjed om å sitte på venstre side i kirka. Og da blir det vel mest logisk at jeg går ved min fars venstre side???

Endret av Payton

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...