Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 10 mnd sov hos bestemor fra fredag til lørdag for 2 helger siden, vi hentet henne på lørdag kveld. Hun er veldig knytta til bestemoren son og jeg vet at mamm tar godt vare på henne.

Men noe rart har skjedd etter den dagen. Hun har sluttet å sove på dagen og er derfor sutrete mesteparten av dagen, noe som er sinnsykt slitsomt. Hun nekter å sove. Og når det er tid for å ta kvelden, slår hun seg vrang og nekter å sove om ikke jeg sitter inne med henne, noe som kan ta opp til en time. Før kunne jeg bare legge henne i senga og da lå hun å skravla med seg selv til hun sovnet.

Hun er også slik når hun våkner på natta, da står hun og hyler i senga til jeg kommer og setter meg hos henne. I natt satt jeg ved senga hennes i 2 timer før hun sovnet..

Hva har skjedd tror dere? Er utrolig slitsomt.

Jeg og mannen krangler også om dette, fordi han mener vi må la henne gråte litt for seg selv, men jeg klarer ikke la henne hylgråte for seg selv..

Er det noen som har noen tips? Hva som helst :( er bekymret for henne og utrolig sliten av søvnmangel..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det kan skyldes så mangt. Utviklingssprang, separasjonsangst, overtrøtt(mange reagerer med dårlig søvn på det).

Her et par sider du kan se litt på:

http://www.sovlillebaby.com/generelt.htm

Kanskje finner du noen svar.

Anonymous poster hash: 512be...dfe
Skrevet

Mange som sier at varmen spiller inn. Var det ikke for 2 uker siden det ble så varmt? Flere av mine venninner sier at babyene deres ikke sover på dagtid og er urolig om natta pga varmen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel ikke lov å si på KG, men jeg tenker umiddelbart at hun er redd for at du/dere skal "forsvinne" igjen. At hun ikke var klar for å være borte fra dere på natta. Hvis det er tilfellet, må dere på et vis reetablere tilliten.

Anonymous poster hash: 85b62...a07
  • Liker 3
Skrevet

Dette er vel ikke lov å si på KG, men jeg tenker umiddelbart at hun er redd for at du/dere skal "forsvinne" igjen. At hun ikke var klar for å være borte fra dere på natta. Hvis det er tilfellet, må dere på et vis reetablere tilliten.

Anonymous poster hash: 85b62...a07

Dette tenkte jeg også.

Skrevet

Det er vel rundt 10 mnd at separasjonsangsten setter inn. Jeg synes du bør vise jenta di at du er der når hun trenger deg. Sitt hos henne, evt ta henne inn til dere. Slapp av, det går over, dette også. :-)

AnonymBruker
Skrevet

Har hun sluttet å sove om dagen etter dette eller er det et valg fra deres side? Synes 10 mnd høres tidlig ut til å droppe dagdupp.

Jeg ville gjort det jeg kunne for å gjeninnføre dagdupp + gjøre henne trygg igjen (feks trilles i søvn, sitte inne hos henne når hun skal sove og så gradvis fjerne deg).

Vil tro det er en kombinasjon av separasjonsangst og litt overtrøtthet.

Anonymous poster hash: fe6e2...77f
Skrevet

Takk for svar :)

Ja hun har sluttet å sove på dagen etter den helgen hos bestemor. Det er absolutt ikke noe jeg har valgt selv. Syns det er veldig tidlig jeg å :(

Jeg har tenkt at det kan være separasjonsangst jeg å :( trist, føler meg skyldig, er første gangen hun sover borte. Blir nok leeenge til neste gang! Håper bare hun skjønner etterhvert at hun kan slappe av igjen.. :(

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Ja hun har sluttet å sove på dagen etter den helgen hos bestemor. Det er absolutt ikke noe jeg har valgt selv. Syns det er veldig tidlig jeg å :(

Jeg har tenkt at det kan være separasjonsangst jeg å :( trist, føler meg skyldig, er første gangen hun sover borte. Blir nok leeenge til neste gang! Håper bare hun skjønner etterhvert at hun kan slappe av igjen.. :(

Det er derfor det er dumt å vente så lenge som til 10 måneder før baby passes over natten av noen andre (nære slektninger, selvsagt).

Alle mine tre har blitt passet av bestemor (min mor) ca en gang hver 5.-6. uke fra de var 2-3 måneder gamle, og de har aldri syntes det var problematisk å sove borte, selv ikke da de var midt i den mest voldsomme perioden med separasjonsangst. Tvert imot har de som oftest sovet bedre hos bestemor enn hjemme, og de har alltid vært blide og fornøyde etter en natt borte.

Anonymous poster hash: a2d4e...4d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...