Kristian (71) Skrevet 7. juni 2002 #1 Del Skrevet 7. juni 2002 Jeg har litt problemer med å finne en dekkende overskrift på denne tråden da den egentlig tar for seg flere problemestillinger. Følgende står å lese på nyhethetssiden til P4 i dag: "Antallet smågutter med foreldre som ønsker dem rituelt omskåret, er så stort at Haukeland sykehus må sende de til utlandet for operasjon. Haukeland sykehus dekker utgiftene via den såkalte utenlandsmilliarden, og sykehuset sitter igjen med mer penger enn om guttene ble omskåret på privatklinikker i Norge. Det skriver VG. Tilbudet dekker kostnader som reise til og fra utlandet, inngrepet og oppholdet, og det er Rikstrygdeverket som sitter igjen med regningen." For det første reagerer jeg på at man bruker dyrbar tid ved sykehusene til å foreta totalt unødvendige omskjæringer på friske gutter. For det andre reagerer jeg på at staten skal dekke denne kostnaden da det er snakk om en ren "ritual" omskjæring og et ønske fra foreldrene. Videre reagerer jeg på at man sender hele familier ut av landet for å foreta disse ingrepene, i stedefor å foreta disse operasjonene på privatklinikker her i landet med ledig kapasitet når de først skal gjennomføres. Staten tvilholder på sin monopolsituasjon og sløser med pengene ved å sende folk ut av landet for å dekke over at de ikke har kapasitet til å utføre oppgavene på egenhånd. Til slutt syns jeg det er utrolig at man kan bruke utenlandsmilliarden på denne måten. Jeg trodde den var opprettet for å hjelpe personer med operasjoner som ikke kan gjennomføres i norge fordi det enten ikke finnes nødvendig kompetanse og utstyr her, fordi tilstanden til disse pasientene krever omgående inngrep uten at dette kan gjøres her hjemme. Det må være forferdelig for folk som har store fysiske plager å høre om at penger i helsenorge benyttes på denne måten, mens man selv må vente flere år på nødvendige operasjoner fordi man hevder at det ikke finnes penger til å opprette nok behandlingsplasser som kan ta unna køen. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 7. juni 2002 #2 Del Skrevet 7. juni 2002 Helt enig, Kristian - dette ser merkelig ut. Og det har vært lignende rare eksempler i media tidligere angående denne "utenlandsmilliarden", som gjør at den fremstår som "ute av styring". Er det noen fra helsevesenet innom her, som evt. har noe å tillegge? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melian Skrevet 7. juni 2002 #3 Del Skrevet 7. juni 2002 Helt enig. Ikke mer å si enn det. Men det er veldig mange merkelige historier å finne innen helsevesenet. Og skolevesenet. Og så videre.. Akkurat når det gjelder grunnen til at staten dekker omskjæring, har jeg litt forståelse for. Det er vel for å oppfordre at omskjæringen blir gjort rent og fint, og ikke minst av kyndige folk. Omskjæringen blir gjort om staten støtter det eller ikke, og om det ikke ble støttet, hadde det vært en del mer "uhell" utført av personer med liten kunnskap. Slike "uhell" og infeksjoner ville nok kostet like mye eller mer enn omskjæringen. Men det må da være sabla mange som omskjæres, det tar jo vannvittig kort tid å gjennomføre!! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå