Redlady Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 Jeg er ikke vandt med sammen henger hvor det ikke serveres alkohol og skal nå være forlover i et rimelig stort avholdsbryllup. På slutten av talen min, er det naturlig for meg å skåle, men er dette husrent i et avholdsbryllup? Eller skal jeg bare avslutte med å ønske brudeparet lykke til, takke for meg og sette meg ned igjen? (Noe som egentlig virker noe unaturlig for meg, men jeg har ikke så sterke meninger om sånt, så jeg kan fint ta hensyn til andre.) Hjelp!
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #2 Skrevet 12. juni 2013 Hva med å spørre den du er forlover til? Det er jo deres bryllup... Anonymous poster hash: 41807...482
Gjest Adriane Skrevet 12. juni 2013 #3 Skrevet 12. juni 2013 Du kan jo skåle, men uten å bruke ordet skåle, hvis det er du tenker på? Istedenfor å si "så tar vi en skål for brudeparet", så kan du løfte glasset ditt (som til en skål) og si: for brudeparet! Eller noe sånt? 3
Lunaire Skrevet 19. juni 2013 #4 Skrevet 19. juni 2013 I min familie nyter de fleste alkohol, men vi har alltid alkoholfrie fester (barn og what not..). Poenget er i alle fall at vi skåler nå lell. Samme hva som er i glasset, det er jo likevel gesten som teller, synes nå jeg 2
Gjest Ahs Skrevet 19. juni 2013 #5 Skrevet 19. juni 2013 Jeg har vært i alkoholfritt bryllup - og der ble det skålt ja. Hvorfor skulle man ikke skåle egentlig? Spiller vel ingen rolle om det er vin med eller uten alkohol i i glasset?
Gjest Keikolina Skrevet 19. juni 2013 #6 Skrevet 19. juni 2013 Kan vel skåle med brus i glasset, detter vel ikke av vannvogna fordet håper jeg.
kaprifolen Skrevet 19. juni 2013 #7 Skrevet 19. juni 2013 I et bryllup jeg var i, brukte de "lenge leve!"
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #8 Skrevet 19. juni 2013 Kan vel skåle med brus i glasset, detter vel ikke av vannvogna fordet håper jeg. Forhåpentligvis får folk noe bedre å drikke til middagen enn brus... Men ja - jeg har aldri tenkt på skåling som noe alkoholrelatert i grunnen? Mulig det egentlig er det, men jeg er ganske sikker på at det praktiseres utenom også. Ellers så er jo "til brudeparet" et enkelt og greit forslag Anonymous poster hash: ade2d...8eb
Gjest Keikolina Skrevet 19. juni 2013 #9 Skrevet 19. juni 2013 Finnes da ikke noe bedre enn brus, vel egentlig øl da men..
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #10 Skrevet 19. juni 2013 Finnes da ikke noe bedre enn brus, vel egentlig øl da men.. god fruktjuice/most, gjerne av typen du får kjøpt på polet og gourmetforretninger, er mange ganger bedre enn brus. Brus er jo så søtt, det passer ikke til en bedre middag (selv om iskald cola og en skikkelig burger er killer kombo). Alkoholfritt øl kan også være godt. Men altså, hver sin smak og brudeparet kjenner jo selv sine gjester best. Og dette var en avsporing. Anonymous poster hash: ade2d...8eb
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #11 Skrevet 19. juni 2013 Skåling trenger da ikke være i alkohol. Anonymous poster hash: 56df0...d66 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #12 Skrevet 21. juni 2013 I et bryllup jeg var i, brukte de "lenge leve!" Dette er det beste alternativet jeg har sett her. Jeg kommer fra en stor avholdsfamilie. Har vært i et par bryllup der, og har ikke væt med på noe skåling der. Ikke lenge leve, eller leve heller. På avslutninger i taler pleier man mer å si noe slikt som at barna våre for nok mange gode minner sammen slik som vi har osv. Anonymous poster hash: 454d5...1be
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #13 Skrevet 21. juni 2013 I min familie nyter de fleste alkohol, men vi har alltid alkoholfrie fester (barn og what not..). Poenget er i alle fall at vi skåler nå lell. Samme hva som er i glasset, det er jo likevel gesten som teller, synes nå jeg Men dere er vant med å skåle. I mange avholdsfamilier er man ikke vant med å skåle. Anonymous poster hash: 454d5...1be
Redlady Skrevet 2. juli 2013 Forfatter #14 Skrevet 2. juli 2013 Fasiten ble at jeg takket fint for meg. (Tror folk klappet...) Det gjorde talerne både før og etter meg også. Men utrolig vakkert bryllup. Vi fikk servert eplemost til forrett og hovedrett og bringebærmost til dessert. 1
Guybrush Skrevet 2. juli 2013 #15 Skrevet 2. juli 2013 En skål går historisk ikke ut på å drikke alkohol men å dele drikkevarer. Aldri opplevd at folk ikke benytter glass og drikkevarer i avholdsarrangement. 1
Malum Skrevet 2. juli 2013 #16 Skrevet 2. juli 2013 Du kan jo ha to alternative avslutninger, én med og én uten skål, og se an hva de andre talerne gjør, for du er antagelig ikke først ut?
Grønt blad Skrevet 2. juli 2013 #17 Skrevet 2. juli 2013 Du kan fint bruke ordet "skåle" også når det ikke er alkohol i glassene. Et alternativ kan være "løfte glassene", f.eks. "Så ønsker jeg at vi alle løfter glassene for brudeparet".
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2013 #18 Skrevet 2. juli 2013 Finnes da ikke noe bedre enn brus, vel egentlig øl da men.. Æg kan tenk mæg en hel del som er ber en brus.
Gjest Keikolina Skrevet 2. juli 2013 #19 Skrevet 2. juli 2013 En real sukkerik coca cola og jeg er i himmelen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå