Gå til innhold

Økonomisk krise i heimen, han utnytter mamma på det groveste!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lagde denne tråden, fordi jeg ville se hvordan folk reagerte. Om dette var et svik eller overtramp mot min mor eller ikke ... http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=749967

Svarene jeg fikk i tråden tydet på at dette var økonomisk overtramp og svik.

Her kommer iallfall den hele og fulle sannheten.

Jeg aner virkelig ikke hva som har skjedd, men moren min hadde 180 000 på en sparekonto. Plutselig kom hun gråtende og fortalte at det bare var 54 000 igjen.

Og det er ikke det hele!

Samboeren hennes har heller ikke betalt husleie til mamma på 1 år, så mamma har betalt hele leien selv! Mamma tjener bra, men ikke så bra at hun kan fø på han. Hun har gått i minus hver mnd, og hun har mast på at han må betale for seg men han nekter. Han sier han har så mye regninger og lån å betale på selv.

Det er rart, fordi han kvittet seg med en bolig han hadde et stort lån på, og ble gjeldsfri ... så min mistanke er at han har spart som en gal det siste året og rett og slett LEVD PÅ MAMMA! Og så har han satt mamma i økonimisk krise med GOD samvittighet...

Mamma har betalt alt av mat og husleie og strøm og telefon og forsikringer.

Det eneste han har betalt er sin egen forsikring på bilen sin og sine lån(som han sier selv). Ingen mat eller husleie eller strøm.

Samboeren hennes tjener penger selv, men mamma tjener mest.

Mamma klarer ikke hamle opp med han, fordi han blir så sint...

Hva i alle dager skal mamma gjøre? Hun er så altfor snill ... og jeg ble sint på henne og sa at hun var naiv og dumsnill som har altt han styre hele økonimien hennes. Hun har ikke tilgang til hans økonomi.

Mamma får heller ikke se kontoene hans ... eneste er at hun har fått sett en kontoutskrift...

Det som er rart er at han plutselig har fått så dårlig råd ETTER at han ble kvitt milliongjelden sin. Før betalte han jo det han kunne etter at lånene hans var betalt.. Nå nekter han og skylder på at han har dårlig råd...

Jeg føler han utnytter mamma på det groveste, og at han kommer til å utnytte henne så lenge hun lever.

Jeg prøver å få mamma til å ta kontroll over kontoene sine igjen, men denne samboeren hennes er en veldig vanskelig mann. Jeg er veldig redd han når han blir sint og sur for bagateller. Iblant lurer jeg på om han har psykiske problemer...

Igår lkranglet de så fillene føk. Mamma sa hun ikke hadde råd til å fø på han lenger, og at han måtte betale for seg, og at hun var sjokkert over at han hadde brukt sparepengene hennes.

Han på sin side mente at hun skulle forsørge han siden de var samboere og hun tjente mest, og at han ikke hadde råd til noenting.

Anonymous poster hash: de31a...591
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En ting til jeg reagerer på er all flyttingen. Mamma har kjøpt og solgt hus sammen med han, men han har ikke hatt råd ril åvære med på dette, fordi han har hatt milliongjeld på boligen sin.

Han valgte alltid store flotte hus, og de mamma egentlig hadde hatt råd til ville ikke han ha.

Jeg må si mamma høres veldig naiv og dumsnill ut ... jeg fatter det bare ikke!!!

Iallfall måtte de til slutt selge under finanskrisen, og de tjente 1 million.

Så leide de en stor villa til 40 000 i mnd og brukte opp millionen på dette ...

Så flyttet de og leide et hus til 20 000. De skulle betale 10 000 hver, men mamma har altså betalt alt alene i 1 år nå ....

Det er ikke mitt mareritt, men dette går skikkelig inn på meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du er skuffet og fortvilet, men dette er jo strengt tatt ikke din business. Dette handler om din mor. Hun bør kanskje ta kontakt med en advokat?

I alle fall burde hun kvitte seg med han fyren. Han er ikke økonomisk fornuftig.

Anonymous poster hash: 4e102...b66
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du er skuffet og fortvilet, men dette er jo strengt tatt ikke din business. Dette handler om din mor. Hun bør kanskje ta kontakt med en advokat?

I alle fall burde hun kvitte seg med han fyren. Han er ikke økonomisk fornuftig.

Anonymous poster hash: 4e102...b66

Ja, jeg driter oppi at det ikke er noe arv og hente eller verdier. Det jeg bryr meg om er at mamma ikke skal bli økonomisk gjeldsslave ...

Hjelper en avdokat, da? Huset de leier nå står i mamma sitt navn...

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg tror det er veldig smart om din mor får/tar tilbake styringen over sine egne konti med nær sagt umiddelbar virkning.

Er det slik at denne samboeren har koden og identen til hennes nettbank og logger seg inn som henne ?

- i så tilfellet ville jeg tatt med mamma i banken og fått hjelp av en bankansatt til å finne den beste løsningen, - for de løsningene kan det være flere av. Bytte av passord, bytte av kodenøkkel, eventuelt sette sparepenger på en konto som ikke gjøres tilgjengelig fra nettbank (yepp. Den muligheten finnes nemlig).

Så kommer det store spørsmålet som vel bare din mor kan svare på; Vil hun ha denne fyren fortsatt boende sammen med seg ?

Hvis 'ja' så er nok dette et langt lerret å bleke.

Om hun ikke lenger vil ha ham boende så henter du alt du har av sterke kompiser, onkler, kolleger o.l. og så kaster dere ham ut.

Jeg synes din mor bør flytte til et hus som er rimeligere å leie. Et hus hun har råd til og kan leve med.

Uansett; Kjernespørsmålet er jo egentlig om hun fortsatt vil ha ham i hus.

• Liker 6
Skrevet

Denne mannen er åpenbart ikke frisk og din mor tror tydelighvis at hun ikke klarer seg uten ham. Hvis ikke hadde hun ikke funnet i seg dette drite.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Det første din mor må gjøre er å flytte sparepengene sine til en konto i en annen bank som han ikke får tilgang til. Det går f.eks an å sette opp nettbank slik at to må godkjenne for uttak - den andre kan jo være deg.

Deretter bør du og din mor ha en alvorsprat om økonomi. Det er helt uholdbart at han bor gratis. Her må hun sette hardt mot hardt, begynn med at han får presentert et gjeldsbrev for de 120.000 han har stjålet. Disse skal han betale tilbake og må signere for. Hans reaksjon gir neste skritt.

Nekter han å signere gjeldsbrevet og / eller nekter å betale husleie for den tiden han har bodd i nåværende bolig så må han flytte.

Hvis din mor føler seg truet av eller undertrykket i forholdet så må hun stå opp for seg selv. Et forhold skal være likeverdig og det skal være basert på likeverd. Din mor må ikke la seg dupere til å bli frastjålet alle sine penger grunnet "han er jo så grei ellers".

Ja din mor har vært naiv, men det at hun er naiv gir ingen rett til å svindle og stjele fra henne. Man er ikke mye til mann når en utnytter og lever på sin samboer på dette viset.

Skrevet

Hvorfor er hun fortsatt sammen med denne fyren?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du oppretter en nesten helt identisk tråd som den forrige? Moren din kommer antageligvis aldri til å se noe til de penga. Hun vet selv hva hun skal gjøre i denne situasjonen.

Anonymous poster hash: eda39...024
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes kvinner som ikke klarer å være alene uten en mann. Hvem som helst duger, så lenger man ikke er alene. Denne mannen er bare en parasitt! Hun må ta seg sammen og komme seg videre. Bra hun har en flott datter som bryr seg.

Anonymous poster hash: c8c57...a50
  • Liker 6
Skrevet

Vel, her har moren din vært ekstremt dum. Hvem leier egentlig en villa til 40 000?!! Herregud. Mener du har skrevet noe om dette før også. Hun kan virkelig ikke ha den minste snøring på økonomi.

Uansett; han er en idiot, og mest sannsynlig er disse pengene tapt (han signerer vel neppe noe gjeldsbrev mtp hvordan han har oppført seg til nå). Det beste moren din kan gjøre nå er å flytte fra han.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner igjen problemstillingen, men da er gjerne kjønnet byttet om. Mange par jeg kjenner til hvor kvinnen er student eller lavtlønnet og alt hun har av inntekt er "lommepenger", mannens inntekt derimot er felles.

Ikke noen gang har jeg opplevd at man klarer å snu dette når man først har åpnet døren for å holde på slik. For de fleste blir det slik gjennom hele samlivet, men det jeg har sett er at hvor forholdet har tatt slutt så lærer den som lot seg utnytte til neste gang.

Anonymous poster hash: 57029...eab
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er anonym over og tenkte at dette med sinne er også noe som går igjen. Det er utrolig hvor ofte det er de damene som er surest, strengest og som farer opp for småting som er de samme som har snyltet på menn jeg kjenner.

Det er kanskje slik de får viljen sin enkelte folk? Finner seg en snill og grei sjel av et menneske og bare overkjører vedkommende fullstendig med utbrudd og følelser som gjør til at vedkommende ikke tør å gjøre annet enn å føye seg?

Anonymous poster hash: 57029...eab
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Saken er her at samboeren til mamma er pensjonist, og får vel utbetalt 17000 etter skatt. Han har mer enn nok penger til å klare seg selv.
Mamma får vel utbetalt 30 000 etter skatt.

Mamma har alltid betalt mest husleie, siden de betaler etter hva de tjener.

Ellers er jeg matt av det hele. Jeg driter en lang marsj i at det ikke blir noe morsarv på meg. Jeg klarer meg veldig fint alene.

Men jeg ønsker ikke at moren min skal bli gjeldsslave på sine gamle dager...og hun skal da ha et sted å bo når hun blir pensjonist om 10 år

AnonymBruker
Skrevet

Det værste er vel at dette går utover min 17 år gamle søster. Hun skal begynne i 3.klasse til høsten, og har fått seg jobb nå. Siden mamma ikke har råd til å fø på henne lenger, fordi hun må fø på den store mannen på 70 år...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke moren din flytte til deg en periode mens hun sier opp leiekontrakten på huset de nå leiger? Hun må ringe banken og få sperret kontoene. Hun må vekk fra denne mannen. Hjelp hemne bort fra han og til å si opp leiekontrakten.

Anonymous poster hash: ec8a5...0d3

• Liker 2
Skrevet

Herregud, det er jo uansett helt vilt å leie en leilighet til 20 000,- i måneden (for ikke å snakke om 40 000,-), når de er 3(?) personer.

De burde lett hatt råd til å eie.

Jeg hadde nok bare meldt meg ut. Mora di VET hva hu må gjøre. Hu er voksen, og det er hennes ansvar å ordne opp.

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg synes du skal skille mellom å hjelpe din mor og å bekymre deg for henne. Innlegget ditt er hovedsaklig bekymringsorientert, og for å være ærlig så kommer du ingen vei med å sutre. Dette er ikke ditt problem, og alle detaljene er uvesentlige.

Det eneste som betyr noe er: hva kan DU gjøre for å hjelpe din mor? D kan snakke med henne om hva du synes hun kan gjøre. Du kan hjelpe henne med å finne ut hvilke personer/instanser hun bør prate med. Du kan tilby henne økonomisk hjelp og muligens hjelp med det daglige hvis hun opplever mye stress pga alt som må fikses. Du kan tilby henne å bo hos deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at jeg bor hjemme for tiden. Jeg betaler husleie og mat selv.

Jeg har lenge skjønt at det har vært noe galt økonomisk siden samboeren til mamma har klaget på dårlig økonomi og at de ikke har råd til noe, og mamma har sagt til søstern min at hun ikke har råd til noe, så derfor har jeg gitt penger til søstern min når hun trengte det. Nå har søstern min fått seg jobb, men hun har fortsatt 1 år igjen av vgs, så det er begrenset hva hun kan jobbe.

Denne måneden betalte jeg ikke husleie, fordi jeg vet at samboeren til mamma ikke betalte husleie. Jeg var sint!

Mamma skjønner jeg er sint på han, men hun sa jeg måtte betale for å ikke synke ned på hans nivå. Da sa jeg at jeg skulle betale, noe jeg gjorde.

Men før jeg betalte, hadde samboeren til mamma vært inne og sjekket kontoen til mamma og sett at jeg ikke hadde betalt til henne. Da ble han sur fordi jeg ikke hadde betalt husleie for denne måneden. Mamma sa rett ut at han ikke hadde noe han skulle sagt siden han ikke hadde betalt husleie på snart 1 år, og det var mamma som betalte på han uansett!

Da klikket det fullstendig for han, og han ble rasende på henne og kjelte og smelte!

Mamma fortalte meg dette, så jeg betale husleien med en gang, så han ikke skulle ha noe på meg.

For å si et sånn, så er det veldig anstrengt her hjemme for tiden. Søstern min bor hos en venninne, og mamma er på jobb hver dag og kommer alltid sent hjem. Jeg er mest hjemme, men holder meg på rommet mitt eller tv-stua.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, det er jo uansett helt vilt å leie en leilighet til 20 000,- i måneden (for ikke å snakke om 40 000,-), når de er 3(?) personer.

De burde lett hatt råd til å eie.

Jeg hadde nok bare meldt meg ut. Mora di VET hva hu må gjøre. Hu er voksen, og det er hennes ansvar å ordne opp.

Du må kjenne min mor for å forstå henne. Hun prøver å si at han må betale, men han bryr seg ikke. Skylder på at han ikke har råd og at han har så mye å betale.

Han sier også at han betaler og betaler alt han kan, men han betaler bare på sin egen gjeld. Mamma klarer seg fint økonomisk uten han... men hun er nok redd.

Jeg har sagt at jeg skal støtte henne psykisk og økonomisk, så lenge hun bare kommer seg bort fra han.

Han, på sin side, mener de skal finne tilbake igjen... Han har det jo så fint, bortsett fra den dårlige samvittigheten som gnager han...om han har noen samvittighet, da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...