AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 Må man holde seg unna alt av medisiner når man ammer? Tenker ikke på paracet ol. men sterkere greier. Kan man bruke f.eks antibiotika? Ammer ikke ennå, har babyen i magen Bare lurer om det skulle bli aktuelt. Anonymous poster hash: 47d3b...c03
Gjest Riskjeks Skrevet 12. juni 2013 #2 Skrevet 12. juni 2013 Man kan bruke både antibiotika og andre medisiner mens man ammer. Mange bruker jo faste medisiner, e fleste går greit å bruke under amming.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #3 Skrevet 12. juni 2013 Dette spør du legen om når du er hos ham/henne for å få medisiner. Ikke her på KG. Anonymous poster hash: bb001...0dc 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #4 Skrevet 13. juni 2013 Man kan bruke både antibiotika og andre medisiner mens man ammer. Mange bruker jo faste medisiner, e fleste går greit å bruke under amming. Trur ikke at man kan bruke hva som helst når man ammer. Feks. sterke medisiner innenfor psykiatrien. Jeg bruker ikke det men har brukt sovemedisin innimellom før jeg ble gravid, trur ikke at det er lurt å ta den når man ammer om natten Dette spør du legen om når du er hos ham/henne for å få medisiner. Ikke her på KG. Anonymous poster hash: bb001...0dc Jeg spurte bare et generelt spørsmål, jeg spurte ikke om man kan bruke den og den og den medisinen. (jo jeg nevnte antibiotika men ikke noe mer) Må jeg bruke en medisin når jeg ammer så spør jeg selvsagt fastlegen og ikke her inne, er ikke dum. Anonymous poster hash: 47d3b...c03 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #5 Skrevet 13. juni 2013 Det står i pakningsvedlegget eller på fellekatalogen.no De preparatene som er av eldre dato er godt sjekket ut og da vet man om det er trygt eller ikke å bruke de under amming. De nye preparatene har man ikke noe data på, så de frarådes som oftest. Men heter nesten alltid: hvis det veier opp for mor å bruke dem kontra bivirkningene/skadene for fosteret så er det "greit". Anonymous poster hash: befb8...2f1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #6 Skrevet 13. juni 2013 Det står i pakningsvedlegget eller på fellekatalogen.no De preparatene som er av eldre dato er godt sjekket ut og da vet man om det er trygt eller ikke å bruke de under amming. De nye preparatene har man ikke noe data på, så de frarådes som oftest. Men heter nesten alltid: hvis det veier opp for mor å bruke dem kontra bivirkningene/skadene for fosteret så er det "greit". Anonymous poster hash: befb8...2f1 Syns at det ofte står i vedleggene at gravide kan ta de men i samarbeid med en lege (eller at gravide ikke kan ta de), så kan jo ikke avgjøre det selv, selv om det står i vedlegget. Men er amming jeg lurer på og har aldri sett at det har stått noe om amming (som jeg kan huske). Takk for svar Anonymous poster hash: 47d3b...c03
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #7 Skrevet 13. juni 2013 Syns at det ofte står i vedleggene at gravide kan ta de men i samarbeid med en lege (eller at gravide ikke kan ta de), så kan jo ikke avgjøre det selv, selv om det står i vedlegget. Men er amming jeg lurer på og har aldri sett at det har stått noe om amming (som jeg kan huske). Takk for svar Anonymous poster hash: 47d3b...c03 Det står om amming også på de aller fleste medisiner. Det meste går over i morsmelken, så det går mye på det samme. Men du skal ikke ta den avgjørelsen alene, du skal ta den sammen med legen din, nettopp fordi det står så diffust. Anonymous poster hash: befb8...2f1
Gjest Riskjeks Skrevet 13. juni 2013 #8 Skrevet 13. juni 2013 I Felleskatalogen står det alltid at man skal veie fordeler opp mot ulemper ved amming. I de fleste tilfeller mener legene fordelen ved amming oppveier det at barnet får i seg noen promille med medisin.
Gjest Tekola Skrevet 13. juni 2013 #9 Skrevet 13. juni 2013 Anbefaler å sjekke ut https://www.tryggmammamedisin.no/ for alt av spørsmål rundt medisiner og amming/graviditet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå