Gå til innhold

Bryllupsfest - hjelp.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Giftet meg med mannen for en tid tilbake, men har ikke rukket å feire med familie og venner enda (av forskjellige årsaker). Problemet nå er at vi har svært dårlig råd og det koster MYE å leie lokale, så vi sitter litt fast med hvordan vi skal gjøre det.

Jeg lurer på hva folk her tenker om at vi går for noe ala et spleiselag, der gjestene kan bidra med mat og/eller kaker og bare drite i å gi gaver - vi ønsker oss intet annet enn å ha en fin uformell feiring med våre nærmeste, men pga sykdom så er det vanskelig å få lagd all mat og kaker selv. Vil dette regnes som frekt tro?

Jeg tror vi blir nødt til å ha festen i vår lille leilighet dersom vi ikke finner et billig og bra lokale (usannsynlig), skal nok greie å skvise alle inn her, vi blir omtrent 10 stk vil jeg tro - kanskje noen fler eller færre, vi får se. Om ikke spleiselag går, så har vi vurdert å bestille ferdigmat (smurte brødskiver, kaker, etc), men usikker på hva det vil koste.

Evt. så har vi vurdert å ta feiringen på en restaurant og selvfølgelig betale hele regningen (har regnet på det og funnet ca. pris, så det tror jeg vi skal klare), men problemet er at det kun er to lokale restauranter her som har hver sin spesialitet (kinesisk mat og en som er delt thai/norsk, ikke alle liker det og vi vil jo at alle skal finne noe de liker), andre restauranter/spisesteder er litt lenger unna - opp mot 30-45 minutter. Det andre problemet er at jeg helst vil ha en litt "intim" atmosfære, ikke slik at kjentfolk av gjestene plutselig kan dukke opp på samme stedet og bli sittende å prate med gjestene våre over lenger tid liksom.

Tanker?

Anonymous poster hash: a2bfe...986
Videoannonse
Annonse
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Grillfest?!

Da slipper du å leie lokale! pynt med lykter, pledd og puter og få en god venn til å hjelpe med grilling og laging av tilbehør. Kaker stiller nok gjestene gjerne med. (Jeg ville ikke hatt spleiselag da; dere inviterer - dere betaler...)

Skrevet

Spleiselag og grilling er et godt alternativ. Festen holdes i hagen, dere stiller f.eks med grillmaten og gjestene tar med seg tilbehør.

Jeg hadde like gjerne stilt med mat i et bryllup som gave eller penger.

Skrevet

Enig med de over

AnonymBruker
Skrevet

De restaurantene hørtes ut som litt sånn billige og slitne (og gjerne litt glorete) som det gjerne er på småsteder? Noe som for all del er helt supert å spise på av og til, men jeg tror det vil være myyyye koseligere å være hjemme hos dere! Et lite og uformelt spleiselag er da ikke frekt, det er kos! :)

Anonymous poster hash: d77ab...c9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS

Har dessverre ikke mulighet for grillfest/grilling da vi ikke har en hage eller annen passende plass å gjøre det på.

Takk for svar så langt, tar gjerne i mot flere tips og tanker.

Skrevet

TS Har dessverre ikke mulighet for grillfest/grilling da vi ikke har en hage eller annen passende plass å gjøre det på. Takk for svar så langt, tar gjerne i mot flere tips og tanker. Anonymous poster hash: a2bfe...986

Kanskje dere har noen venner som har plass til grillfest?

Skrevet

Har dere vurdert samfunnshus ol? De koster gjerne ikke mer enn noen tusen å låne.

Skrevet

Hva med å lage tapas el koldtbord hjemme?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere har noen venner som har plass til grillfest?

Dessverre, ingen av de vi kjenner har hageplass til slikt og jeg vil ikke spørre familiemedlemmer som er invitert heller, siden jeg føler det blir veldig frekt.

Har dere vurdert samfunnshus ol? De koster gjerne ikke mer enn noen tusen å låne.

Det koster rundt 20 000 kr å leie et slikt og det er i tillegg digert, vi trenger ikke så stor plass siden vi ikke blir så mange og har heller ikke råd til det.

Som sagt, pga sykdom er det ikke så lett å få lagd alt selv hjemme.

Gjest Kiara!
Skrevet

Dessverre, ingen av de vi kjenner har hageplass til slikt og jeg vil ikke spørre familiemedlemmer som er invitert heller, siden jeg føler det blir veldig frekt.

Det koster rundt 20 000 kr å leie et slikt og det er i tillegg digert, vi trenger ikke så stor plass siden vi ikke blir så mange og har heller ikke råd til det.

Det er ikke frekt om å spørre om å ha festen hos noen i familien dersom de har en stor hage. Du kan til og med oppleve at de tar det som et stort kompliment! :)

Hva med å flytte festen til stranden da? Gjestene tar med seg mat og drikke etter eget ønske, dere står for det praktiske som at det er griller der og slikt. Trenger ikke være så fancy dersom det viktigste er å samles. :)

Men jeg vil igjen anbefalle som andre å spørre noen i familien om å ha det i hagen, dere må selvfølgelig ta dere av jobben, men det kan bli en kjempefin opplevelse for dere alle.

Gjest Adriane
Skrevet

Men dere trenger jo ikke lage alt selv, hvis dere satser på spleiselag? Hvis dere f.eks kjøper inn alt av tilbehør (brød, smør, potetsalat, aioli, salater) og drikkevarer, og gjestene tar med seg en eller to tapas-/koldtbordretter hver (litt an på hvor mange som kommer, og hvor avanserte retter hver enkelt skal ta med), så høres det ut som den beste, enkleste og billigste muligheten dere har :jepp: Med mindre dere altså tar sjansen på å spørre noen i familien om dere kan få lov til å låne hagen deres ;) (Søsken, foreldre) Som Kiara, så tror jeg vel at familie vil synes det er koselig at dere vil feire bryllup i hagen deres :jepp:

• Liker 2
Skrevet

20.000 for et samfunnshus? da har dere hørt med feil plass :sjokkert:

her kan vi få lånt både gymsal på skolen, eller grendehus(samfunnshus for under 1000kr!)

vi betaler 31000. for tre-retters på hotell til 50 pers!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke frekt om å spørre om å ha festen hos noen i familien dersom de har en stor hage. Du kan til og med oppleve at de tar det som et stort kompliment! :)

Hva med å flytte festen til stranden da? Gjestene tar med seg mat og drikke etter eget ønske, dere står for det praktiske som at det er griller der og slikt. Trenger ikke være så fancy dersom det viktigste er å samles. :)

Men jeg vil igjen anbefalle som andre å spørre noen i familien om å ha det i hagen, dere må selvfølgelig ta dere av jobben, men det kan bli en kjempefin opplevelse for dere alle.

Ingen familiemedlemmer har særlig stor hage, så det går ikke. Og jeg vil ikke "invadere" deres hus med vår fest, da skal vi heller finne en annen løsning. Det fins heller ingen fine strender i nærheten, de få stedene som evt. kunne vært aktuelle er alltid stappfulle av badeglade folk når det er fint vær.

20.000 for et samfunnshus? da har dere hørt med feil plass :sjokkert:

her kan vi få lånt både gymsal på skolen, eller grendehus(samfunnshus for under 1000kr!)

vi betaler 31000. for tre-retters på hotell til 50 pers!

Det fins ikke særlig mange lokaler som kan leies her siden det er en ganske liten by, det eneste jeg kommer på er altfor stort (type; kan lett få plass til 100 gjester eller mer, mao. litt for stort for oss og vårt behov) og det er dermed veldig dyrt. Gymsal vil jeg ikke låne, har ikke tenkt å sitte å spise i svettelukt ;) Grendehus tror jeg ikke vi har heller...

Skrevet

Ingen familiemedlemmer har særlig stor hage, så det går ikke. Og jeg vil ikke "invadere" deres hus med vår fest, da skal vi heller finne en annen løsning. Det fins heller ingen fine strender i nærheten, de få stedene som evt. kunne vært aktuelle er alltid stappfulle av badeglade folk når det er fint vær.

Det fins ikke særlig mange lokaler som kan leies her siden det er en ganske liten by, det eneste jeg kommer på er altfor stort (type; kan lett få plass til 100 gjester eller mer, mao. litt for stort for oss og vårt behov) og det er dermed veldig dyrt. Gymsal vil jeg ikke låne, har ikke tenkt å sitte å spise i svettelukt ;) Grendehus tror jeg ikke vi har heller...

jeg bor i en bygd på Vestlandet med 4000 innbyggere, her har vi en 10 potensielle lokaler om en velger å stå for maten selv....vil tro at om du leter litt finner du nok et lokale som passer. får du et større lokale enn først tenkt kan du jo utvide gjestelisten litt :)

• Liker 2
Skrevet

Ok, da er mitt forslag å ha festen hjemme som jeg forsto var et alternativ og at alle har med en rett hver til koldtbord/tapas.

Skrevet

Jeg synes spleiselag er supert - også til bryllup! Hadde ikke hatt noen problemer med å ta med mat eller kake, og så sluppet stresset med gave.

Om det er eneste alternativ er sikkert ikke leiligheten deres så dumt, utrolig hvor mye man får til ved litt omøblering og pynting. Når det er sagt er det jo grendehus/klubbhus/ absolutt overalt i Norge - veldig rart om det ikke er det hos dere, men ser at gjestelisten kanskje må utvides.

I forhold til det med å være hos noen med større plass, jeg hadde på ingen måte følt det som noen invasjon å huse bryllupsfest for noen i familien - heller en ære. Men du kjenner jo din familie best.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...