Pewpew! Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 Heisann! Jeg skal ha muntlig eksamen i religion, og sliter litt med oppgaven! Oppgaven lyder som følger: Etikk har blitt et nøkkelord nærmest på alle samfunnsområder. Pek på mulige årsaker til at det er slik og velg deg en etisk problemstilling som du mener er særlig viktig for samfunnet i dag. Gjør rede for hva som gjør dette til en betydningsfull problemstilling og belys den ved hjelp av perspektiver fra etisk tenkning og fra ulike religioner og livssyn. I utganspunktet trenger jeg hjelp med første delen av oppgaven; hvorfor etikk er et nøkkelord nærmest på alle samfunnsområder. Men jeg setter stor pris på andre tips og innspill også! Skal forresten skrive om aktiv dødshjelp. Tusen takk på forhånd :D
Gjest Elseby13 Skrevet 12. juni 2013 #2 Skrevet 12. juni 2013 Gjør leksen din selv, det er det du lærer av! Lykke til!
Pewpew! Skrevet 12. juni 2013 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2013 Joda, men må da være lov å be om hjelp om tips fra andre, det er jo tross alt på en måte det man gjør når man leser i læreboken! En lærer av andre
Amarinda Skrevet 12. juni 2013 #4 Skrevet 12. juni 2013 (endret) Fortell litt om hva DU legger i begrepet etikk da, hva er det første du tenker på når du hører problemstillingen? Et tips er forresten å begynne med en definisjon på etikk fra et leksikon e.l. Kan gjøre det enklere for deg å vite hvor du skal starte. Endret 12. juni 2013 av tally
Bluegreen Skrevet 12. juni 2013 #5 Skrevet 12. juni 2013 Heisann! Jeg skal ha muntlig eksamen i religion, og sliter litt med oppgaven! Oppgaven lyder som følger: Etikk har blitt et nøkkelord nærmest på alle samfunnsområder. Pek på mulige årsaker til at det er slik og velg deg en etisk problemstilling som du mener er særlig viktig for samfunnet i dag. Gjør rede for hva som gjør dette til en betydningsfull problemstilling og belys den ved hjelp av perspektiver fra etisk tenkning og fra ulike religioner og livssyn. I utganspunktet trenger jeg hjelp med første delen av oppgaven; hvorfor etikk er et nøkkelord nærmest på alle samfunnsområder. Men jeg setter stor pris på andre tips og innspill også! Skal forresten skrive om aktiv dødshjelp. Tusen takk på forhånd :D Nå tenker jeg fra et universitetsperspektiv, men jeg ville vært forsiktig med å ikke knytte oppgaven godt nok opp mot religion når dette er faget. Kanskje se på etikkens forankring i religion, og hvorfor den er et nøkkelord på de fleste samfunnsområder. (Jeg tror det er fordi vi er opptatt av å være moralske mennesker, men at kunnskapen vi har til å gjøre mye "ondt" utfordrer oss, og derfor har vi begynt å regulerer etikk og moral mer.) Så kan du trekke tråden videre til temaet ditt, aktiv dødshjelp - hvorfor er dette etisk problematisk, og da særlig ift. religion?
Pewpew! Skrevet 13. juni 2013 Forfatter #6 Skrevet 13. juni 2013 Tusen takk for hjelp! Jeg har problemstillingen "Aktiv dødshjelp: hvorfor er det blitt et aktuelt tema i dag, og hvorfor er dette etisk problematisk i forhold til religion" hadde originalt siste del som hvilket syn religioner har på det, men syns at det Bluegreen sa var lurere Til nå har jeg først sett litt på etikk og definisjonen, og betydningen i samfunnet, og aktiv dødshjelp, hva det er og har lett frem litt artikler og sånt om det, og nå holder jeg på å lete litt om religioners syn på det! Er det noen som vet hvordan Islam ser på dette? Vil anta det er mye det samme som ved kristendommen, ettersom islam også mener at mennesket er det ypperste av guds skapninger, og at om menneskene skader hverandre, eller ødelegger naturen går de i mot Guds vilje.
Gjest Cartman Skrevet 13. juni 2013 #7 Skrevet 13. juni 2013 (endret) Tusen takk for hjelp! Jeg har problemstillingen "Aktiv dødshjelp: hvorfor er det blitt et aktuelt tema i dag, og hvorfor er dette etisk problematisk i forhold til religion" hadde originalt siste del som hvilket syn religioner har på det, men syns at det Bluegreen sa var lurere Til nå har jeg først sett litt på etikk og definisjonen, og betydningen i samfunnet, og aktiv dødshjelp, hva det er og har lett frem litt artikler og sånt om det, og nå holder jeg på å lete litt om religioners syn på det! Er det noen som vet hvordan Islam ser på dette? Vil anta det er mye det samme som ved kristendommen, ettersom islam også mener at mennesket er det ypperste av guds skapninger, og at om menneskene skader hverandre, eller ødelegger naturen går de i mot Guds vilje. Heisann! Jeg skal ha muntlig eksamen i religion, og sliter litt med oppgaven! Oppgaven lyder som følger: Etikk har blitt et nøkkelord nærmest på alle samfunnsområder. Pek på mulige årsaker til at det er slik og velg deg en etisk problemstilling som du mener er særlig viktig for samfunnet i dag. Gjør rede for hva som gjør dette til en betydningsfull problemstilling og belys den ved hjelp av perspektiver fra etisk tenkning og fra ulike religioner og livssyn. I utganspunktet trenger jeg hjelp med første delen av oppgaven; hvorfor etikk er et nøkkelord nærmest på alle samfunnsområder. Men jeg setter stor pris på andre tips og innspill også! Skal forresten skrive om aktiv dødshjelp. Tusen takk på forhånd :D Vet ikke om jeg er for sen med tanke på din eksamen. Uansett det første du bør gjøre på denne eksamenen er å redegjøre hva etikk er. Etikk er reglene for hvordan vi bør leve. Det finnes en rekke etiske teorier som nytteetikk, konsekvensetikk etc. Etikk er viktig i samfunnet da vi mennesker lever sammen og vi trenger noen felles regler. Disse reglene er igjen påvirket av religion, politiske ideologier etc. Det ville vært mitt svar på spørsmålet ditt. Så til dette med religion. Du må begrense oppgaven. Du har ikke mulighet for å ta for deg alle verdens religioner. Hvis du ikke begrenser deg, så kan sensor lure på hvorfor du ikke tok med ditt og datt. Så du bør velge ut noen få religioner og se på hva de mener om aktiv dødshjelp. Ofte så ønsker sensor at man drøfter slike etiske problemstillinger, men oppgaveteksten nevnte kun en redegjørelse, så der er jeg litt usikker. Endret 13. juni 2013 av Cartman
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2013 #8 Skrevet 13. juni 2013 kristen/jødisk etikk opp mot romerretten, som jo er fundamentet for vår vestlige sivilisasjon.
Gjest Cartman Skrevet 13. juni 2013 #9 Skrevet 13. juni 2013 Og husk Innledningen = hva vil jeg gjøre Hoveddelen = jeg gjør det jeg vil gjøre Konklusjonen = hva fant jeg ut
Gjest Cartman Skrevet 13. juni 2013 #10 Skrevet 13. juni 2013 kristen/jødisk etikk opp mot romerretten, som jo er fundamentet for vår vestlige sivilisasjon. En eksamen skal speile pensum. Spørs hva lærer/foreleser har lagt vekt på i pensum. Har alle de fem verdensreligionene vært i fokus, så bør alle fem være med i oppgaven. Eksamen er til for å vise at man kan pensum.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2013 #11 Skrevet 13. juni 2013 En eksamen skal speile pensum. Spørs hva lærer/foreleser har lagt vekt på i pensum. Har alle de fem verdensreligionene vært i fokus, så bør alle fem være med i oppgaven. Eksamen er til for å vise at man kan pensum. Poenget er?
Gjest Cartman Skrevet 13. juni 2013 #12 Skrevet 13. juni 2013 Poenget er? Hvis TS fokuserer for mye på kristendommen og jødedommen, så kan sensor lure på om hvorfor ikke buddhismen, hinduismen og islam var nevnt. Det kan i verstefall medføre dårligere karakter. Som sagt skal en eksamensbesvarelse speile pensum, da det er kandidatens kunnskaper om pensum som testes.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2013 #13 Skrevet 13. juni 2013 Hvis TS fokuserer for mye på kristendommen og jødedommen, så kan sensor lure på om hvorfor ikke buddhismen, hinduismen og islam var nevnt. Det kan i verstefall medføre dårligere karakter. Som sagt skal en eksamensbesvarelse speile pensum, da det er kandidatens kunnskaper om pensum som testes. Vel, men det er jo ikke relatert til mitt innlegg overhodet.
Gjest Cartman Skrevet 13. juni 2013 #14 Skrevet 13. juni 2013 (endret) Vel, men det er jo ikke relatert til mitt innlegg overhodet. Hva var da meningen med ditt innlegg? Min tolking av det du skrev var at TS skulle begrense seg til kristendommen, jødedommen og romerretten. Det oppgaven spør om er " Gjør rede for hva som gjør dette til en betydningsfull problemstilling og belys den ved hjelp av perspektiver fra etisk tenkning og fra ulike religioner og livssyn." Hvis problemstillingen blir for snever, så kan det få konsekvenser for karaktersettingen. Kommer selvfølgelig an på sensor og pensum. Endret 13. juni 2013 av Cartman
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2013 #15 Skrevet 13. juni 2013 Hva var da meningen med ditt innlegg? Min tolking av det du skrev var at TS skulle begrense seg til kristendommen, jødedommen og romerretten. Det oppgaven spør om er " Gjør rede for hva som gjør dette til en betydningsfull problemstilling og belys den ved hjelp av perspektiver fra etisk tenkning og fra ulike religioner og livssyn." Hvis problemstillingen blir for snever, så kan det får konsekvenser for karaktersettingen. Kommer selvfølgelig an på sensor og pensum. Sant nok, men så lenge TS kan føre argumentasjon på hvorfor vedkommende har valgt de løsningene som er gjort (siden det er muntlig), så mener jeg det kan bli bra.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2013 #16 Skrevet 13. juni 2013 (endret) Sant nok, men så lenge TS kan føre argumentasjon på hvorfor vedkommende har valgt de løsningene som er gjort (siden det er muntlig), så mener jeg det kan bli bra. Men, men, de er ikke jeg som lager oppgaven. Endret 14. juni 2013 av Gjest
Gjest Cartman Skrevet 14. juni 2013 #17 Skrevet 14. juni 2013 Sant nok, men så lenge TS kan føre argumentasjon på hvorfor vedkommende har valgt de løsningene som er gjort (siden det er muntlig), så mener jeg det kan bli bra. Det er helt klart enklere å holde en rød tråd hvis man begrenser seg skikkelig, men TS burde se på pensum og tenke litt på hva som har vært gjennomgått. Ellers er det en fin problemstilling/påstand du lagde, da den er unik og skiller seg ut i mengden
Gjest Cartman Skrevet 14. juni 2013 #18 Skrevet 14. juni 2013 (endret) Sant nok, men så lenge TS kan føre argumentasjon på hvorfor vedkommende har valgt de løsningene som er gjort (siden det er muntlig), så mener jeg det kan bli bra. Åssen skal ts forsvare at Islam ikke ble tatt med? TS kan ta Kristendommen, Islam og Jødedommen, da de alle tre er Abrehamske religioner. Spør sensor om hvorfor hinduismen, sikhismen, Ahmadiyya, Druze, amish, buddhismen, New wave etc ikke er med, så kan ts svare at ts tok for seg de to største religionene i verden, som har hatt mye å si for vår del av verden. Det kan gå, men ville tatt med Islam. Endret 14. juni 2013 av Cartman
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2013 #19 Skrevet 14. juni 2013 Åssen skal ts forsvare at Islam ikke ble tatt med? TS kan ta Kristendommen, Islam og Jødedommen, da de alle tre er Abrehamske religioner. Spør sensor om hvorfor hinduismen, sikhismen, Ahmadiyya, Druze, amish, buddhismen, New wave etc ikke er med, så kan ts svare at ts tok for seg de to største religionene i verden, som har hatt mye å si for vår del av verden. Det kan gå, men ville tatt med Islam. Vel, vel, som skrevet tidligere, det er ikke jeg som skal skrive oppgaven. Hva Ts skal gjøre er opp til vedkommende. Jeg kom med noen forslag, bare.
Gjest Cartman Skrevet 14. juni 2013 #20 Skrevet 14. juni 2013 Vel, vel, som skrevet tidligere, det er ikke jeg som skal skrive oppgaven. Hva Ts skal gjøre er opp til vedkommende. Jeg kom med noen forslag, bare. Sorry mener ikke å kverulere Har bare sterke meninger uff. Ordner seg sikkert for TS uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå