AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 På selve invitasjonskortet sendt i posten, står det at man må ta med mat og drikke selv og avslutter det med "vi ønsker gavekort og bidrag til bryllupsreisen" Er det normalt å invitere folk til fest på den måten også forvente å få gaver i tillegg? Jeg syns det er frekk å la gjestene betale for festen. Anonymous poster hash: e3de1...ff7 16
Gjest Kaffekrus Skrevet 12. juni 2013 #2 Skrevet 12. juni 2013 Haha, seriøst? Jeg kan ikke tenke meg at det er normalt. Jeg synes dette er uhørt. Makan! 11
Anglofil Skrevet 12. juni 2013 #3 Skrevet 12. juni 2013 Nei, dette virker bare frekt, ikke normalt i min bok. Ber man noen til bryllup og ber dem ta med mat og drikke selv så skal man selvsagt ikke forvente gave. Jeg tror jeg nesten hadde valgt å ikke gå i bryllupet bare av prinsipp. Mvh Yvonne 10
Gjest Eurodice Skrevet 12. juni 2013 #5 Skrevet 12. juni 2013 På selve invitasjonskortet sendt i posten, står det at man må ta med mat og drikke selv og avslutter det med "vi ønsker gavekort og bidrag til bryllupsreisen" Er det normalt å invitere folk til fest på den måten også forvente å få gaver i tillegg? Jeg syns det er frekk å la gjestene betale for festen. Anonymous poster hash: e3de1...ff7 Maken til frekkhet, da. Hvis jeg hadde fått en slik invitasjon, ville mitt svar bli "nei takk", uten begrunnelse. 3
Gjest Murica Skrevet 12. juni 2013 #6 Skrevet 12. juni 2013 Oi, den var...spesiell. Tror jeg hadde droppa gave.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #7 Skrevet 12. juni 2013 Gjerrige folk! De kunne jo gjort det litt artig og skrevet at de ønsker et spleiselag og ber en om å ta med noe og en annen om å ta med noe annet. Og spandert drikken. De kan jo ikke forvente at gjestene skal stå for all maten og drikken! Men da ikke forvente en gave. Jeg hadde antakelig gitt en stusslig gave da, 200 kr eller noe. Anonymous poster hash: 504c9...9d5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #8 Skrevet 12. juni 2013 Vi har også blitt invitert i et slikt bryllup, men det var ikke spesifisert hva de ønsket seg. Synes det er vanvittig frekt. En ting er om de ber til spleiselag, men da ber man jammen ikke om gave i tillegg. Noen eiger bare ikke skamvett. Vi kommer ikke til å gå. Anonymous poster hash: 3f319...41a 4
Gjest Kiara! Skrevet 12. juni 2013 #9 Skrevet 12. juni 2013 Ja, dette har jeg dessverre hørt om fra en venninne av meg. Jeg hadde ikke reist på en slik spleisefest med mindre det var et brudepar som ikke hadde mulighet til å holde en sammenkomst, men her savnes jo også ydmykheten.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #10 Skrevet 12. juni 2013 Takk! Jeg har heller ikke opplevd noe lignende tidligere. Vi bor ett par timer unna der festen skal være, men av de andre som er invitert er det folk som bor enda lengre unna. Jeg syns nesten at jeg skal komme bare for å se hvor få det er som kommer. Men med gave blir det ikke. De skal få det som blir igjen av den maten vi må ta med til festen. En kotelett eller to. Anonymous poster hash: e3de1...ff7 2
Gjest navnelapp Skrevet 12. juni 2013 #11 Skrevet 12. juni 2013 Kva er den eksakte ordlyden? Og kva betyr "mat"? Har du blitt beden om å ta med ei kake? Eller skal du ha med eit bidrag til koldtbordet? Eg tenker at viss dette er folk som ikkje har rike foreldre, som kanskje er studentar, og med eit brennande ønske om å gifte seg, så er "knyttelag" heilt ok. Men då må det gjerast med sjarm og stil, og med nære vennar. Å invitere til spleisefest når ein er godt etablert og har ein trygg økonomi er på grensa til frekt, ja. 2
Pingting Skrevet 12. juni 2013 #12 Skrevet 12. juni 2013 Kva er den eksakte ordlyden? Og kva betyr "mat"? Har du blitt beden om å ta med ei kake? Eller skal du ha med eit bidrag til koldtbordet? Eg tenker at viss dette er folk som ikkje har rike foreldre, som kanskje er studentar, og med eit brennande ønske om å gifte seg, så er "knyttelag" heilt ok. Men då må det gjerast med sjarm og stil, og med nære vennar. Å invitere til spleisefest når ein er godt etablert og har ein trygg økonomi er på grensa til frekt, ja. Helt enig med deg ang. spleiselag, det kan bli veldig koselige fester det. Men da er det vel fortsatt ganske sært å fortsatt be om gave - og attpåtil legge ved ønskelista i invitasjonen! (at den er ekstremt kort hjelper liksom ikke) 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #13 Skrevet 12. juni 2013 Jeg kjenner ikke til deres økonomiske situasjon, men har flott hus, barn og en bil som jeg selv ikke villet ta meg råd til. Men om det er nedbetalteller har masse lån på, vet jeg ikke. Anonymous poster hash: e3de1...ff7
org Skrevet 12. juni 2013 #14 Skrevet 12. juni 2013 Hm. Spesielt. :-) Jeg hadde vurdert å ta med matboksen min. (Neida, man gjør jo ikke det, da.) 1
Gjest Miranda2011 Skrevet 12. juni 2013 #15 Skrevet 12. juni 2013 Å be gjestene ta med mat og drikke, som et spleiselag, er vel greit hvis de har dårlig råd, men ønsker å feire dagen med venner og familie. Men å be om gave i tillegg, er etter min mening direkte frekt.
Gjest orkidebuketten Skrevet 12. juni 2013 #16 Skrevet 12. juni 2013 Vel dette var vel litt i overkant. For noen år siden var det noen venner av meg som giftet seg, ingen av de hadde lyst å utelukke noen, ingen av de hadde foreldre de kunne få bidrag av, eller de ville heller ikke ta opp lån. Så de inviterte til et spleiselag, og sa at de ville ikke ha gave, hver gjest tok med seg en ting hver. Vi hadde det kjempehyggelig,Og dette er noe jeg satte pris på. 1
Gjest C4r1n3 Skrevet 12. juni 2013 #17 Skrevet 12. juni 2013 Å, et par jeg vet om hadde en flott fest der alle gjestene ble bedt om å ta med en rett hver, slik at det var "spleiselag" i stedefor. Ingen av gjestene hadde noe i mot det og så vidt jeg har hørt, så ble det en riktig så koselig fest. Men de sto for drikken tror jeg og de ønsket ingen gaver. Men slik som i ditt tilfelle, så syns jeg det ble meget frekt å be om både gaver og medbrakt mat/drikke (i tillegg til at man gjerne må kjøpe klær, sko, evt betale for hotellovernatting, osv) og jeg hadde revurdert om jeg skulle delta eller ei - de hadde ihvertfall ikke fått en særlig dyr gave - maks 100-200 kr.
SoftKitty Skrevet 12. juni 2013 #18 Skrevet 12. juni 2013 Ta med egen mat....? Er det liksom..grilling i hagen eller hva? Synes det høres rart ut, og jeg er ikke sånn veldig formell av meg...
Gjest BettyBoop Skrevet 12. juni 2013 #19 Skrevet 12. juni 2013 På selve invitasjonskortet sendt i posten, står det at man må ta med mat og drikke selv og avslutter det med "vi ønsker gavekort og bidrag til bryllupsreisen" Er det normalt å invitere folk til fest på den måten også forvente å få gaver i tillegg? Jeg syns det er frekk å la gjestene betale for festen. Anonymous poster hash: e3de1...ff7 ta med mat selv???Hva er dette for et crappy bryllup? 3
Gjest Nigiria Skrevet 12. juni 2013 #20 Skrevet 12. juni 2013 Hadde ikke gått i et slikt bryllup. For noen folk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå