MiniMjau Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 vi har fått plass i en familiebarnehage (0-3 år, 8 barn). Vi søke ordinært via kommunen, men siden vi inntil i dag ikke hadde fått noe svar, så har vi ringt rundt til familiebarnehagene i nærheten...OG fikk plass (faktisk to tilbud!!) med en gang. For det første er dette veldig veldig underlig. Hvorfor har vi ikke fått tilbudsbrev fra kommunen, når det tydeligvis er ledig kapasitet i bydelen (bor i Oslo, gutten vår er 4.prioritet, altså uten sykdom etc og søsken)? Og hvordan kan vi bare få en plass sånn uten videre "under bordet" og kanskje gå forbi noen som har høyere prioritet enn oss som fortsatt venter på plass...? Uansett... Det jeg egentlig lurer på er, hvordan er familiebarnehager? Kan det være så ymse? Vi har ihvertfall tenkt å besøke de og ta en titt. Hva bør vi spørre om /se etter?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #2 Skrevet 12. juni 2013 Dere kan få plass sånn fordi familiebarnehager er private. Dessuten er de svært lite populære, de fleste ønsker ikke å ha ungene sine i en slik, så familiebarnehagene er sjelden fulle. Absolutt alle familiebarnehagene i Oslo har ledig kapasitet. Jeg ville ikke hatt ungen min i familiebarnehage med mindre det var absolutt siste utvei. Anonymous poster hash: f0f9c...4d2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #3 Skrevet 12. juni 2013 Dere kan få plass sånn fordi familiebarnehager er private. Dessuten er de svært lite populære, de fleste ønsker ikke å ha ungene sine i en slik, så familiebarnehagene er sjelden fulle. Absolutt alle familiebarnehagene i Oslo har ledig kapasitet. Jeg ville ikke hatt ungen min i familiebarnehage med mindre det var absolutt siste utvei. Anonymous poster hash: f0f9c...4d2 Hva med å underbygge meningen din om familiebarnehager med en grunn?Anonymous poster hash: 177ef...479
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #4 Skrevet 12. juni 2013 kan ikke skjønne det. tante har familie barnehage også svigermor. de har fullt alltid. Anonymous poster hash: 2c697...ccc
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #5 Skrevet 12. juni 2013 Hva med å underbygge meningen din om familiebarnehager med en grunn?Anonymous poster hash: 177ef...479 Familiebarnehager har ingen pedagoger som er tilstede alltid, stort sett er det 1 ansatt tilstede, og en pedagog "tilknyttet". Det vil si at den ene pedagogen kan ha ansvaret for mange barnehager, og opptil 30 barn, og bruker veldig lite tid i hver enkelt barnehage. Hver pedagog i vanlig barnehage har til gjengjeld ansvaret for maks 9 barn under 3 år, og vedkommende er tilstede innefor normal arbeidstid hver dag. Mange av familiebarnehagene i Oslo har også dispensasjon fra kravet om veiledning fra pedagog. Hvem som helst kan åpne familiebarnehage hjemme i sitt eget hjem, og selv om man må godkjennes, er det i praksis bare en litt mer fancy dagmamma. Denne artikkelen er anbefalt lesning, og det som står der gjelder ennå, selv om den er gammel. Mye av det samme kom frem under VGs barnehagegranskning, som rett nok var utrolig teit, men fakta er at det er skremmende dårlig kontroll med familiebarnehagene og vanskelig å klage på kritikkverdige forhold. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Har-31-familiebarnehager-5563755.html#.Ubi28uvfKBg Anonymous poster hash: f0f9c...4d2
Askmeagain89 Skrevet 12. juni 2013 #6 Skrevet 12. juni 2013 Dette stemmer ikke helt. Familiebarnehager med 8 barn må ha minimum 2 assistenter fulltid. Førskolelæreren eller pedagogen skal innom 1 dag per uke. Noen familiebarnehager fungerer like bra som vanlige barnehager, men dette kommer helt an på de som leder og assistentene.
Kaisamaia Skrevet 12. juni 2013 #7 Skrevet 12. juni 2013 En del familiebarnehager drives av førskolelærere som også jobber der selv. Så det er ikke alle som har pedagog kun 1 dag i uka. Familiebarnehager er ymse. Det er også kommunale barnehager!! Sjekk det ut!
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #8 Skrevet 13. juni 2013 Dette stemmer ikke helt. Familiebarnehager med 8 barn må ha minimum 2 assistenter fulltid. Førskolelæreren eller pedagogen skal innom 1 dag per uke. Noen familiebarnehager fungerer like bra som vanlige barnehager, men dette kommer helt an på de som leder og assistentene. "Innom 1 dag per uke" er ikke det samme som at de skal være der hele dagen, og det er de sjelden også. Jeg mener bestemt at barn skal ha et forsvarlig pedagogisk tilbud, og da må den pedagogisk ansvarlige kjenne ungene. Man blir ikke kjent med noen man treffer 1 dag i uka, spesielt ikke når det er snakk om barn under 3 år. En del familiebarnehager drives av førskolelærere som også jobber der selv. Det må være ekstremt få, for det ville aldri i verden lønnet seg for noen førskolelærer, til tross for at lønna ikke er allverdens i barnehager heller. Anonymous poster hash: f0f9c...4d2
skruf Skrevet 13. juni 2013 #9 Skrevet 13. juni 2013 Ene jenta mi gikk to år i familiebarnehage, og vi var veldig fornøyd. Det var 8 barn, og to ansatte, i tillegg til den daglige lederen, som hadde førskoleutdanning. Så alltid to på jobb. Veldig kjekt med et så lite miljø da hun var ny i barnehagelivet. Etter to år så begynte hun i en stor kommunal barnehage (pga vi flyttet), og både hun og vi savnet den første barnehagen hun gikk i. Jeg vile gitt det en sjanse hadde jeg vært deg, så kan du heller fortsette å stå på liste til en kommunal barnehage. 1
Askmeagain89 Skrevet 13. juni 2013 #10 Skrevet 13. juni 2013 Var uklar ser jeg. De skal være der en hel dag 1 gang i uken. Jeg er ikke enig i at det er så viktig med et pedagogisk opplegg for små barn. De får vært ute, får mat, skift, samlingsstund, omsorg, leke, sove, male, tegne osv som de gjør i alle andre bhg
Britt Banditt Skrevet 13. juni 2013 #11 Skrevet 13. juni 2013 Hadde også datteren vår i familiebarnehage det første året (fra hun var 15 måneder). 6 barn og 2 voksne, og jeg syns det var en helt perfekt start Det ble nesten som dagmamma. Her er det sånn at det er en familiebarnehage og en vanlig barnehage i området. Familiebarnehagen fungerer som den minste avdelingen (men er likevel privat, mens den andre er kommunal), og når det kommer flere barn til så flytter de eldste over i "den store barnehagen".
Susan Sto Helit Skrevet 13. juni 2013 #12 Skrevet 13. juni 2013 Vi har hatt barn i familiebarnehage, og fikk også plass ved å oppsøke disse. (Og grunnen til at man ikke får tilbud om dlik plass uten å søke det, tror jeg er at mange av disse ikke gir barnehageplass hele barnehageløpet. Altså må man fortsatt søke på ny plass i kommunal eller privat barnehage for å få plass også etter at barnet har vokst fra familiebarnehagen. Og kommunen er vel egentlig pålagt å gi tilbud om plass fram til skolestart.) Vi var mer fornøyd med familiebarnehagen enn med den kommunale barnehagen vi kom til etterpå... De hadde godt opplegg for de små, og flinke assistenter, en med lang erfaring. Pedagogen så vi ikke mye til. Men pedagogen i den kommunale var jo minst like fraværende, da hun hadde to kommunale barnehager, og brukte tiden sin mest på kontoret uansett. Følte ikke hun kjente ungene. Vi hadde heldigvis kun ett år i dårlig kommunal barnehage før vi fikk plass i god kommunal barnehage. Det er virkelig en helt annen verden!
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #13 Skrevet 13. juni 2013 Hvor i Oslo var dette?? Jeg er på desperat jakt etter bhg/dagmamma/NOE fra august, og har ringt alle familiebarnehagene i vår bydel og nabokommunen uten å få napp.... Men synes jo det er merkelig at noen som ringer pluttselig kan få en plass, når andre med prioritet står uten plass... Ellers er nok familiebarnehager så ymse, noen er kjempe bra, andre dårlige, og det er vel vannskelig å si på forhånd. Du kan jo dra innom der en dag, og se hvordan det er der?? også får du ha "øynene oppe" når barnet begynner og si fra hvis du reagerer på noe. Anonymous poster hash: f8545...b53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå