Gå til innhold

Hva forventes det at jeg skal bidra med utover barnebidraget?

Anbefalte innlegg

Gjest Gordianus
Skrevet

Jeg er en mann med snittinntekt og betaler bidrag for mine to barn i henhold til NAV sin bidragsveileder.
Men dette holder ikke for mor. Barna deltar i idretts/fritidsaktiviteter som koster nokså mye penger, vi snakker her om i overkant av 24 000 pr. barn i året. Dette vil mor at jeg skal betale halvparten av.
Jeg har ikke vært med i beslutningen om at barna skal drive med dette, jeg får kun presentert regningen.
Barna elsker aktivitetene, men jeg har bare ikke råd til dette og jeg mistenker at hun heller ikke har råd til det.

Spørsmålet er; Er det vanlig at dette forventes av meg?

Jeg har som sagt snittinntekt, men følger meg som en dårlig far (mor bruker dette mot meg)

Noen som har noe synspunkter her?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du betaler det du skal via bidraget , i tillegg kan set søkes om ekstra bidrag for veldig dyre nødvendige utgifter eks briller og konfirmasjon .. Slike tilfeller skal det være nøktern...

Fritidsaktiviteter betaler du via bidraget. Utstyr til barna betaler du og via bidraget: dvs alt barna har av klær / utstyr skal mor betale og stille disponibelt for deg.

Som du sier så har du ikke noe å si i forhold til hvorvidt barna skal være med på aktiviteten eller ikke .. Mor disponerer dine penger som du bruker på barna ( dvs bidraget). Vil hun bruke mer utover dette må hun ta hele regningen selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er en mann med snittinntekt og betaler bidrag for mine to barn i henhold til NAV sin bidragsveileder.

Men dette holder ikke for mor. Barna deltar i idretts/fritidsaktiviteter som koster nokså mye penger, vi snakker her om i overkant av 24 000 pr. barn i året. Dette vil mor at jeg skal betale halvparten av.

Jeg har ikke vært med i beslutningen om at barna skal drive med dette, jeg får kun presentert regningen.

Barna elsker aktivitetene, men jeg har bare ikke råd til dette og jeg mistenker at hun heller ikke har råd til det.

Jeg har som sagt snittinntekt, men følger meg som en dårlig far (mor bruker dette mot meg)

Nå er jeg spent på hvilke fritidsaktiviteter som koster så mye.

• Liker 7
Gjest Marmot
Skrevet

Nå er jeg spent på hvilke fritidsaktiviteter som koster så mye.

Ridning, dersom man skal ha mer enn 1 ridetime i uka + utstyr av kvalitet, koster fort såpass. Det finnes helt garantert andre eksempler.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det forventes vel at foreldre skal klare å snakke sammen om slike ting.

I bidraget som blir regnet ut er det tatt høyde for fritidsaktiviteter som ikke koster noe særlig. Det vil si at slike dyre aktiviteter som det du nevner her ikke er medberegnet i bidraget.

Du har loven på din side om du nekter å betale halvparten. Men overfor barna blir det litt annet. Du skriver at de trives godt med og liker aktiviteten. Kan dere prøve å komme frem til et kompromiss? Om dette er en aktivitet som det går an å regulere litt prisen på, som å gå ned fra det antallet timer de har i dag til litt mindre om det minsker kostnadene.

Men som sagt, juridisk kan du nekte.

Anonymous poster hash: 58935...f60
Gjest Gjest
Skrevet

Det forventes vel at foreldre skal klare å snakke sammen om slike ting.

I bidraget som blir regnet ut er det tatt høyde for fritidsaktiviteter som ikke koster noe særlig. Det vil si at slike dyre aktiviteter som det du nevner her ikke er medberegnet i bidraget.

Du har loven på din side om du nekter å betale halvparten. Men overfor barna blir det litt annet. Du skriver at de trives godt med og liker aktiviteten. Kan dere prøve å komme frem til et kompromiss? Om dette er en aktivitet som det går an å regulere litt prisen på, som å gå ned fra det antallet timer de har i dag til litt mindre om det minsker kostnadene.

Men som sagt, juridisk kan du nekte.

Hallo!

Her er det snakk om en ekstrem pengesum.. TS er verken gjerrig eller vanskelig om han syns det er formye .. Tviler på at alle andre barn får lov å vært med på dette..

Enkelt for mor å si ok når hun får barnebidrag og barnetrygd og appåtil krever at far skal betale halvparten

Har mor valgt å gå via NAV og maximere bidraget slik.. Da er hun ene og alene - både i følge loven og moralsk sett pliktig til å dekke alle utgifter...

Ikke gi etter TS.. Viktig at alenemødre lærer konsekvensene av å kreve barnebidrag...

AnonymBruker
Skrevet

Du har snittinntekt, altså ca 480k i året men har så dårlig råd at du ikke kan avse 24k til barna dine?

Skjønner at det er en prinsippsak overfor moren men at du ikke har råd kan jeg ikke fatte og begripe

Anonymous poster hash: 5fd73...1ed
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hallo!

Her er det snakk om en ekstrem pengesum.. TS er verken gjerrig eller vanskelig om han syns det er formye .. Tviler på at alle andre barn får lov å vært med på dette..

Enkelt for mor å si ok når hun får barnebidrag og barnetrygd og appåtil krever at far skal betale halvparten

Har mor valgt å gå via NAV og maximere bidraget slik.. Da er hun ene og alene - både i følge loven og moralsk sett pliktig til å dekke alle utgifter...

Ikke gi etter TS.. Viktig at alenemødre lærer konsekvensene av å kreve barnebidrag...

Ro ned!

Jeg skrev da at han juridisk ikke er pliktig til å bidra, eller klarte du ikke å lese det? Jeg skrev også at voksne mennesker bør snakke sammen. Og det hele her er faktisk ungene, ikke mor eller far. Det er ungene som driver med en aktivitet, ikke mor og ikke far.

Ikke rart det blir trøbbel mellom foreldre når de tror at alt dreier seg om dem. Stakkars unger!

Det er ikke snakk om å maksimere bidraget om man går gjennom nav, men å få det som er rett ihht lovverket. De fleste foreldre klarer faktisk å få til dette selv, mens noen må få det regnet ut av nav.

Du vet vel også at ekstra barnetrygd blir lagt til inntekten til BM ved utregning? Og selvfølgelig at vanlig barnetrygd går til fratrekk på den summen som det er bestemt at ungene koster hver måned?

Synes forresten på generelt grunnlag at slike kommentarer du kommer med på slutten viser hvilken holdning du har til kvinner generelt og barn spesielt. Så så, ta det med ro. Forhåpentligvis er det ingen kvinner som vil ha barn med deg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Eh, hvis ts skal betale halvparten som mora vil så betyr det jo at det er kun han som betaler for fritidsaktiviteten(e).

Han betaler bidrag+"halve regningen = Hva betaler mor da, helt konkret?

Anonymous poster hash: 6cc4b...f18
  • Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Ro ned!

Jeg skrev da at han juridisk ikke er pliktig til å bidra, eller klarte du ikke å lese det? Jeg skrev også at voksne mennesker bør snakke sammen. Og det hele her er faktisk ungene, ikke mor eller far. Det er ungene som driver med en aktivitet, ikke mor og ikke far.

Ikke rart det blir trøbbel mellom foreldre når de tror at alt dreier seg om dem. Stakkars unger!

Det er ikke snakk om å maksimere bidraget om man går gjennom nav, men å få det som er rett ihht lovverket. De fleste foreldre klarer faktisk å få til dette selv, mens noen må få det regnet ut av nav.

Du vet vel også at ekstra barnetrygd blir lagt til inntekten til BM ved utregning? Og selvfølgelig at vanlig barnetrygd går til fratrekk på den summen som det er bestemt at ungene koster hver måned?

Synes forresten på generelt grunnlag at slike kommentarer du kommer med på slutten viser hvilken holdning du har til kvinner generelt og barn spesielt. Så så, ta det med ro. Forhåpentligvis er det ingen kvinner som vil ha barn med deg.

Eh.. Ville vel ikke hatt barn med en annen kvinne jeg heller .. Finnes ikke lesbisk :P

Gjest Gjest
Skrevet

Eh, hvis ts skal betale halvparten som mora vil så betyr det jo at det er kun han som betaler for fritidsaktiviteten(e).

Han betaler bidrag+"halve regningen = Hva betaler mor da, helt konkret?

Anonymous poster hash: 6cc4b...f18

GODT POENG! Er mange mødre som glemmer at far alt har betalt og de pengene de bruker på barnet har gått fra fars konto til hennes..

En jeg kjenner hadde barn med ei lignende dame...

Barnet skulle flytte på hybel... Mors forslag til utgiftsfordeling: far betalte husleie og hun ga barnet de pengene som far betalte i bidrag dvs : far skulle betale alt.. ( pluss at mor i tilleg fikk barnetrygd og barnetillegg på3000. Kr)

Tror utrolig mange glemmer at når de sender inn krav via NAV at de da ikke skal be om mer...

Får det vis NAV Kan aldri far si: denne måneden har jeg så mye som må betales så vi sparer litt ved å redusere utgiftene på barnet... Dette har bidragsmottaker god mulighet til..

Man velger privat avtale om man vil flekse på beløpet..og ønsker å ha mulighet til å be om mer de gangene det trengs..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal invitere mor til en time på familievernkontor, hvor planen er å gå over begges økonomi og hva dere egentlig har råd til at barna skal delta på.

La utgangspunktet ditt være at dere begge selvsagt ønsker at barna skal kunne delta på alt de ønsker, men at dette i de færreste familier er mulig. Alle må prioritere, og dere kan ikke la dårlig samvittighet føre til gjeldsproblemer.

Hun veksler nok mellom dårli samvittighhet selv, og "manipulering"/irritasjon over deg og din manglende "lyst" til å bidra. Hun må innse at man må sette en grense ett sted - og jeg tror ikke hun hører helt på deg alene.

Du kan jo starte med å forsøke å invitere til samtale om økonomi bare dere to, og si til henne at du tror dere må ha en tredjepart som rådgiver om dere ikke kan bli enige - disse tingene betaler jo ikke magisk seg selv.

Anonymous poster hash: 1efe7...40b

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Hei TS.

Jeg synes ikke du skal høre på noen av de som vil du skal vurdere noen mer enn barnebidrag etter regler.

Du er vel klar over at mor kan søke eller kreve du bidrar ved konfirmasjon, briller, konfirmasjon. Noe utover dette er du ikke pliktig. Størrelsen på særtilskudd som dette heter skal være nøktern. Ikke la deg lure her. LA mor kreve dette gjennom NAV slik det blir riktig.

Fritidsaktiviteter er dekket av deg gjennom barnebidrag.

Glem denne x kjæringa og hold deg til avtalen om barnebidrag er mitt råd.

AnonymBruker
Skrevet

Ridning, dersom man skal ha mer enn 1 ridetime i uka + utstyr av kvalitet, koster fort såpass. Det finnes helt garantert andre eksempler.

Da skal i tilfelle far være med på avgjørelsen om barnet skal drive med ridning. Jeg har vokst opp i familie med normal økonomi, og har aldri fått lov til ål drive med så dyre fritidsaktiviteter. Det burde ikke være et selvfølge for barn.

Anonymous poster hash: 7e044...906

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fritidsaktiviteter dekkes av bidrag, punktum. Om barna ønsker dyre aktiviteter, så må jo begge foreldre tas med på avgjørelsen. Jeg kan ikke bare melde datteren vår inn i noe dyrt, og sende regningen til far.. Synd at barna allerede driver med aktiviteten, da kan det være utrolig kjipt å få beskjed om at foreldrene ikke har råd til det lenger. Dårlig gjort av mor å gjøre det slik..

Anonymous poster hash: 7b0f9...9b5
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

GODT POENG! Er mange mødre som glemmer at far alt har betalt og de pengene de bruker på barnet har gått fra fars konto til hennes..

En jeg kjenner hadde barn med ei lignende dame...

Barnet skulle flytte på hybel... Mors forslag til utgiftsfordeling: far betalte husleie og hun ga barnet de pengene som far betalte i bidrag dvs : far skulle betale alt.. ( pluss at mor i tilleg fikk barnetrygd og barnetillegg på3000. Kr)

Tror utrolig mange glemmer at når de sender inn krav via NAV at de da ikke skal be om mer...

Får det vis NAV Kan aldri far si: denne måneden har jeg så mye som må betales så vi sparer litt ved å redusere utgiftene på barnet... Dette har bidragsmottaker god mulighet til..

Man velger privat avtale om man vil flekse på beløpet..og ønsker å ha mulighet til å be om mer de gangene det trengs..

Er altfor mange som tror at barn ikke koster mer enn ca 2.000,- i mnd. For hvis far har gjort sin del av forsørgeransvaret når han har bet. 1.000,- i bidrag, så skal vel ikke mor betale noe mer.

Anonymous poster hash: 52914...441

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er altfor mange som tror at barn ikke koster mer enn ca 2.000,- i mnd. For hvis far har gjort sin del av forsørgeransvaret når han har bet. 1.000,- i bidrag, så skal vel ikke mor betale noe mer.

Det er sant. Jeg tror mange hadde blitt overrasket om de hadde satt seg ned og sett de reelle tallene på hva det koster å ha f.eks et barnehagebarn i alderen 2-4. De vokser utrolig fort ut av, og sliter enormt på, klær og sko f.eks.

Men allikevel, en aleneforsørger får diverse stønader som også går direkte til barnet, så det er nok ikke noe rent tapsprosjekt å ha hovedomsorg for barn i dag.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror ikke så mange betaler kun 1000 kroner i bidrag... Men,selv da hadde man hatt 3800 kr til barnet pr mnd ( mor 1000, far 1000 og dobbel barnetrygd..)

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke så mange betaler kun 1000 kroner i bidrag... Men,selv da hadde man hatt 3800 kr til barnet pr mnd ( mor 1000, far 1000 og dobbel barnetrygd..)

Og stønad til barnetilsyn eller kontantstøtte.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alle som får dobbelt barnetrygd. Er mor samboer får hun ikke den ekstra barnetrygden.

Det er mange som betaler kun rundt 1000,- i mnd. Mange betaler ikke det engang, å har far dårlig råd så er det bare for han å si at det ikke var penger igjen til bidrag. Som mor kan man ikke si at denne mnd kan vi ikke bruke strøm eller spise middag hver dag, for jeg har ikke nok penger denne mnd. Nei, mor må være kreativ å klare å få pengene til å rekke - også de mnd far ikke betaler bidrag.

Og stønad til barnetilsyn eller kontantstøtte.

Kontantstøtte får man til barnet er 3 år, å det får gifte/ samboende foreldre også. Hvorfor er det så mye værre at enslige forsørgere får dette?

Stønad til barnetilsyn får man bare opptil småskolen. Å det er vel en fordel at mor også jobber å ikke bare håver inn penger fra staten - som mange her tror.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...