Gå til innhold

Radongass i barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest Dragoline
Skrevet

Hvordan hadde dere stilt dere til radongass i barnehage.?

Liten barnehage og masse sykdom i vinter.

2 år siden det ble oppdaget og barnehagen står i fare for å bli stengt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det spørs jo litt på hvor mye det er?

Veldig mange hus har for høye nivåer av radon.

Gjest navnelapp
Skrevet

Radon medfører ikkje at ein blir meir sjuk som type influensa/forkjølelse. Radon er ein gass som stig opp frå skifergrunn, og kan luftast ut på mange ulike måtar. I bygg der det er konstatert mykje radon har ein som regel hatt ein målar som har gitt utslag. Viss det gjer utslag over forsvarleg nivå bør ein installere radon-vifte, som syter for god ventilasjon, slik at gassen som stig opp vert ventilert ut. Det er altså ganske enkelt å oppdage, og ganske enkelt å forebygge.

Skrevet

Mine barn hadde ikkje gått i barnehage med avklart radonproblem - uten at bhg iverksatte tiltak. Meiner du at barnehagen framleis er i drift, to år etter avklart høge radonverdiar?

Høge radonverdiar er absolutt stenge-grunn!

Gjest Dragoline
Skrevet

Ja den er det. Men nå må en løsning finne sted snart. Husker ikke helt verdiene. Skal sjekke opp det. Dette er snakk om i vannet, så gassen slippes ut ved bruk av vannet i barnehagen.. Jeg liker det ikke. Har vært mye sykdom rundt i vinter. Men føler det her har vært og er latterlig mye, så har henne ofte hjemme nå.

Gjest navnelapp
Skrevet

Men du veit at samvarians (korrelasjon) og årsakssamanheng ikkje er det same?

Gjest Dragoline
Skrevet

Den må du ta mer på normal norsk. Samvarians eller korrelasjon er dessverre ikke ord jeg har lært.

Skrevet (endret)

Ja den er det. Men nå må en løsning finne sted snart. Husker ikke helt verdiene. Skal sjekke opp det. Dette er snakk om i vannet, så gassen slippes ut ved bruk av vannet i barnehagen.. Jeg liker det ikke. Har vært mye sykdom rundt i vinter. Men føler det her har vært og er latterlig mye, så har henne ofte hjemme nå.

Står en del om Radon inne på sidene til statens strålevern. Det er vel spesielt i forhold til lungekreft man mener Radon utgjør en helsefare i den forstand at for høye verdier antas å øke sannsynligheten for å utvikle ( og dø av) lungekreft.

Store deler av grunnen i Norge inneholder radon og mange hus, både offentlige og private, har sikkert for høye verdier. ( har dere for eksempel målt hjemme hos dere selv?)

Det går an å sette inn tiltak mot for høye radonverdier, for å senke det til under det som regnes som verdier som ikke innebærer helserisiko.

Endret av Atrix
AnonymBruker
Skrevet

Den må du ta mer på normal norsk. Samvarians eller korrelasjon er dessverre ikke ord jeg har lært.

At to ting forekommer samtidig betyr ikke at det ene er skyld i det andre. Eksempel: Selv om det alltid er snø på julaften, betyr ikke det at snøen er grunnen til at det ble jul, eller omvendt, at jula er grunnen til at det kom snø.

Anonymous poster hash: a4a57...dbc

Gjest Dragoline
Skrevet

Så da skal jeg bare lukke øyne og ører og la det gå. Herrefred, barnet mitt det er snakk om her. Nei, takke meg til sunn fornuft og at jeg verken er hysterisk mor eller likegyldig.

Selvfølgelig trenger det ikke ha noe med gassen å gjøre at hun og mange andre har vært unormalt syke over lang tid.

Er derfor jeg startet innlegget for å høre

Om andre har vært borti det.

Men vi skal vist godta alt i Norge.

Er heller ikke første året hennes i barnehagen.

Gjest Dragoline
Skrevet

Tror jo heller ikke at de vil stenge barnehagen uten grunn da. Om ikke tiltak blir gjort hvis det var så ufarlig.

Er det virkelig så rart at en blir bekymret?

Gjest navnelapp
Skrevet

Neida, berre bekymre deg. Barnehagen har vel eit FAU? Då kan du ta dette opp der. Og ikkje minst kan du ta det opp med miljøetaten i kommunen. Vi her på forumet kan ikkje gjere noko med det. Og datra di vert ikkje forkjøla av radon.

Skrevet

Hvis det hadde vært farlig høye nivåer hadde vel barnehagen blitt stengt til tiltak var iverksatt? Kan ikke tenke meg at noen tør eller å ha lov til å gamble med barns helse. Mao ville jeg tippe at nivåene er høye, men innenfor hva som er forsvarlig. Men jeg ville tatt det opp med barnehageledelsen uansett for å være på den sikre siden.

Skrevet (endret)

Hvis det hadde vært farlig høye nivåer hadde vel barnehagen blitt stengt til tiltak var iverksatt? Kan ikke tenke meg at noen tør eller å ha lov til å gamble med barns helse. Mao ville jeg tippe at nivåene er høye, men innenfor hva som er forsvarlig. Men jeg ville tatt det opp med barnehageledelsen uansett for å være på den sikre siden.

Nei, det tror jeg faktisk ikke er tilfelle. Har vært mange historier om skoler og barnehager som har hatt skyhøye radon nivåer, og vært i drift. Sånne nivåer som er mange ganger høyere enn det som regnes som risikofritt.

Ideelt sett burde det nok vært slik :)

Endret av Atrix
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det tror jeg faktisk ikke er tilfelle. Har vært mange historier om skoler og barnehager som har hatt skyhøye radon nivåer, og vært i drift. Sånne nivåer som er mange ganger høyere enn det som regnes som risikofritt.

Ideelt sett burde det nok vært slik :)

Ja, dette har du helt rett i. Jeg er lærer, og på min skole er det et klasserom der det gjennom flere år er målt svært høye radonnivåer (rommet kalles nå bare radonrommet). Fordi det er så høye forekomster av radon der, er det ingen som har rommet som "fast" klasserom, men det er likevel i daglig bruk av mange av barna (og lærerne) på skolen. Dette fordi vi simpelthen ikke har plass nok på skolen til å fullstendig unngå bruk av rommet (dessverre).

Anonymous poster hash: a4a57...dbc

Gjest navnelapp
Skrevet

Men er det iverksatt tiltak med utføring av luft osv? Det er jo faktisk ganske enkle tiltak som drastisk reduserer radonmengda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...